Anksčiau nuostolingus žmonių pervežimus įmonė padengdavo iš pelno, uždirbto gabenant krovinius. Tačiau prakiurus valstybės biudžetui, šiemet Vyriausybė pareikalavo beveik 50 milijonų litų siekiantį pernykštį „Lietuvos geležinkelių“ pelną išmokėti dividendais į valstybės iždą.
Be to, trečdaliu smukus krovinių srautams, įmonė sako atsidūrusi nepavydėtinoje padėtyje. Pagrindinė „Lietuvos geležinkelių“ akcininkė - Susisiekimo ministerija – pasiūlė Vyriausybei rasti būdą, kaip padėtį taisyti.
„Mūsų buvo pateiktas pasiūlymas – įteisinti tvarką, kaip kompensuojami nuostoliai iš keleivių vežimo. Tokios tvarkos iki šiol nebuvo, nors ji numatyta Geležinkelių transporto kodekse, Europos Sąjungos direktyvose, kurios privalomos Lietuvai“, – sako Arūnas Štaras, susisiekimo viceministras.
Pasiūlymas atremtas šiuo metu įprastais argumentais.
„Mes kalbame šiuo metu apie vienintelį klausimą, kiek reikia skirti pinigų, ir jisai ištrauktas iš konteksto skamba visiškai nesuprantamai, akivaizdu, kad šiuo metu lėšų valstybė neturi ir reikia spręsti problemas ilgoje perspektyvoje“, – teigia Algirdas Šemeta, finansų ministras.
„Jeigu valstybė priims sprendimą, kad ji neskirs jokių lėšų tame tarpe ir dividendų forma tikrai teks spręsti klausimą dėl šios veiklos geležinkeliuose uždarymo“, – įsitikinęs „Lietuvos geležinkelių“ direktoriaus pavaduotojas Albertas Šimėnas.
Premjeras Andrius Kubilius sako, kad aiškesnis sprendimas dėl nuostolių kompensavimo gali būti kitą savaitę. „Lietuvos geležinkeliai“ ir Susisiekimo ministerija teigia, kad negavus bent dividendų teks dar karpyti algas geležinkelininkams.
Esą nuo metų pradžios bendras jų sumažėjimas gali siekti 30 procentų. Be to, teks atsisakyti kai kurių traukinių maršrutų, kai kuriuos trumpinti ir kitaip taupyti.