Vilnietis Mantas šiemet įsigijo 2021 m. gamybos elektromobilį. Vyras žinojo, kad valstybė skatina elektromobilių pirkėjus ir už naują tokio tipo transporto priemonę skiria 5 tūkst., o už naudotą – 2,5 tūkst. eurų kompensaciją.

Sumokėjęs pinigus automobilio pardavėjui, Mantas užpildė paraišką pinigus skirstančioje Aplinkos projektų valdymo agentūroje, tačiau čia jo laukė nemaloni staigmena. Paaiškėjo, kad kompensacija nebus skirta, kadangi įsigyta transporto priemonė jau buvo registruota Lietuvoje.

„Valstybė deklaruoja, kad paramą skiria, jei perkamas iki 4 metų senumo elektromobilis. Tačiau pildydamas paraišką sužinojau, kad kompensacija neskiriama, jei mašina Lietuvoje buvo registruota iki 2022 m. kovo 23 d. Bet jei aš perku naudotą automobilį, tai labai didelė tikimybė, kad taip ir bus“, – stebisi vyras.

Jis sako bandęs aiškintis, kodėl nustatyta tokia, tačiau atsimušė į biurokratinę sieną ir nieko nesužinojo.

„Man keista, kad prašydamas kompensacijos turi žinoti, kad automobilis negali būti registruotas Lietuvoje iki kažkokios datos. Bet jei tokią pačią mašiną atsivežtum kur nors iš Afrikos, tai viskas būtų tvarkoje, parama jau galiotų“, – kalba pašnekovas.

Pasikeitė finansavimo šaltinis

Tuo metu Aplinkos projektų valdymo agentūros Nacionalinių programų valdymo departamento direktorius Jonas Balkevičius aiškina, kad praėjusių metų kovo 23 d. buvo patvirtinta, kad finansavimas elektromobilių įsigijimui bus tiekiamas iš Europos Komisijos ir Europos investicijų banko administruojamo Modernizavimo fondo, pagal kurio reglamentus tinkamos finansuoti išlaidos yra tik nuo tos datos.

Jonas Balkevičius

Paklaustas, kodėl apribojimas taikomas tik Lietuvoje anksčiau jau registruotiems automobiliams, J. Balkevičius teigia, kad šalis yra įsipareigojusi padidinti elektromobilių skaičių.

„Tai reiškia, kad turime skatinti ne Lietuvoje jau esančių ir registruotų elektromobilį antrinį ar tretinį pardavimą, o didinti būtent naujai registruojamų tokių transporto priemonių skaičių“, – teigia J. Balkevičius.

Jis pažymi, kad iki praėjusių metų birželio elektromobilių įsigijimas buvo skatinimas ne Modernizavimo fondo, o kitų programų lėšomis, todėl visi norintys ir reikalavimus atitinkantys elektromobilių pirkėjai galėjo gauti kompensacijas.

Sumokėjo pats pardavėjas

Prekybos elektromobiliais bendrovės „eDow“ įkūrėjas Laurynas Boguševičius Delfi sako, kad Manto atvejis – ne vienintelis. „eDow“ taip pat turėjo keletą klientų, kurie elektromobilius užsisakė, avansus sumokėjo ir lizingo klausimus pradėjo tvarkytis galiojant vienai tvarkai, o baigė – kitai. Valstybė šiuos žmones taip pat paliko likimo valiai ir kompensacijų jiems neskyrė.

„Pasikeitė skrynelė, iš kurios skiriamas finansavimas, natūralu, kad turėjo pasikeisti ir taisyklės. Reikėjo ir datos, nuo kurios tos taisyklės įsigaliotų ir kažkodėl buvo pasirinkta ta kovo 23 diena. Keli mūsų klientai pateko į tą vakuumą ir liko nuskriausti“, – pasakoja L. Boguševičius.

Jis sako, jog apmaudžiausia tai, kad Aplinkos ministerija iš ankstesnės finansavimo programos buvo nepanaudojusi maždaug 1 mln. eurų, kurių būtų pakakę kompensacijas skirti visiems elektromobilių pirkėjams, tačiau finansavimo kranelis vis tiek buvo užsuktas.

Laurynas Boguševičius

„Aš ir Aplinkos, ir Susisiekimo ministerijoms siūliau kompensacijas išimties tvarka skirti tiems žmonėms, kurie transporto priemones pirko keičiantis tvarkai. Deja, ministerijos siuntinėjo viena pas kitą, aš, paprastai kalbant, užsiknisau ir tas kompensacijas dviem savo klientams sumokėjome patys, tai mums kainavo 5 tūkst. eurų“, – pasakoja verslininkas.

Pasak L. Boguševičiaus, valstybė tam tikra prasme taip pat yra verslas, kurio klientai – gyventojai, todėl reikėtų labiau atsižvelgti į jų poreikius, o biurokratines kliūtis kompensacijoms gauti sumažinti: „Žmonės žino, kad yra kompensacijos, bet iš kur jiems žinoti visus niuansus su datomis?“

Elektromobilių įsigijimo skatinimui iš Modernizavimo fondo iki 2026 m. numatyta skirti 50 mln. eurų, šios sumos pakaks paskatinti maždaug 14 tūkst. elektra varomų transporto priemonių pirkėjų. 35 mln.eurų bus skirta elektromobilius perkantiems gyventojams, 15 mln. eurų – juridiniams asmenims ir gyventojams, kurie transporto įmones pirks ūkinei ir komercinei veiklai vykdyti.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (11)