Iki šiol elektromobilių vairuotojai turėjo išskirtinę teisę rinkliavos zonose nemokėti už automobilio stovėjimą, jei transporto priemonė paženklinta specialiai elektromobiliams ir iš tinklo įkraunamiems hibridams skiriamais numerio ženklais. Vis dėlto, situacija sostinėje keičiasi – naujas rinkliavas už parkavimą turės susimokėti ir elektromobilių vairuotojai.
Nuo kitų metų liepos 1 d. keisis automobilių statymo Vilniaus mieste politika ir parkavimo zonose taikoma rinkliava. Dėl labai riboto parkavimo vietų skaičiaus mėlynojoje zonoje ir itin didelio jų užimtumo, Vilniaus savivaldybė priėmė sprendimą imtis veiksmų, jog būtų užtikrinta trumpalaikio stovėjimo mėlynojoje zonoje galimybė visų transporto priemonių vairuotojams.
Dėl to nuo liepos 1 d. mėlynojoje rinkliavos zonoje elektromobilių stovėjimas bus nemokamas pirmąją stovėjimo valandą, antroji stovėjimo valanda kainuos 3,5 Eur, o nuo trečiosios valandos – 4,0 Eur už valandą. Mėlynoji rinkliavos zona elektromobiliams taip pat bus apmokestinta visą parą (24/7).
Kelia klausimą dėl šio sprendimo tikslo
Elektromobilių entuziastas ir ekspertas Dainius Jakas „Delfi“ teigė, jog atimant lengvatas pirkimų sumažėja – ar tai būtų nuolaidos, ar, šiuo atveju, parkavimas.
„Nenuostabu, kad bus mažiau norinčių, ypač tų, kurie dirba centre ir anksčiau tai matė kaip pagrindinį privalumą. Kitas dalykas, bus labai įdomu pamatyti, kaip tai bus įgyvendinama. Kaip, pavyzdžiui, parkomatui aš atvažiavęs paaiškinsiu, kad esu su elektromobiliu, o ne kitu automobiliu. Programėlėje galbūt lengva pakeisti, bet aparate, į kurį metame centukus, tai turbūt sunku“, – svarstė ekspertas.
Anot jo, įdomus sprendimas pirmą valandą padaryti nemokamai, antrą pigiau, trečią jau įprasta kaina, kai visą tą laiką apskaityti bus ganėtinai sudėtinga.
„Toks jausmas, kad priėmė sprendimą neapgalvoję, kaip tai įgyvendinti reikėtų“, – pastebėjo D. Jakas.
Pašnekovas tikino, jog tokios lengvatos kaip nemokamas parkavimas iš tiesų žmones paskatina persėsti iš degalais varomų automobilių į elektromobilius. Vis dėlto, nėra aišku, koks yra Vilniaus savivaldybės tikslas – ar visus automobilius išvaryti iš centro, ar sumažinti taršą. Pastaruoju atveju galbūt visgi vertėtų palikti elektromobiliams lengvatą.
„Jeigu tikslas apskritai automobilius išgyvendinti iš centro, tai tada gal ir gerai. Bet, mano asmenine nuomone, kai elektromobilių dalis bendrame sraute yra turbūt 1 proc., net ir tiek nesiekiam, tai ne tas žodis, kaip per anksti [atimti lengvatą]“, – komentavo D. Jakas.
Naivu tikėtis lengvatas išlaikyti amžinai
Savo ruožtu verslininkas, automobilių ekspertas Laurynas Boguševičius tvirtino, jog lengvatos atėmimas iš elektromobilių savininkų – normalus, neišvengiamas žingsnis.
„Manau, būtų naivu tikėtis, kad kažkokios privilegijos ir lengvatos bus amžinai. Gal negražiai palyginsiu, bet čia labai panašu, kaip atimti iš vaiko čiulptuką. Kuo anksčiau atimi, tuo lengviau.
Negražiai skamba, bet tai yra tiesa. Mes visi suprantam, kad tos lengvatos negalėjo būti amžinos“, – komentavo L. Boguševičius.
Visgi jis teigė, kad visų lengvatų iškart atsisakyti teisinga nebūtų, tačiau palaipsniui jas mažinti reikėtų.
„Aišku, čia gali būti vienas niuansas, jog Vilniaus miesto savivaldybė neįvertino, kad elektromobiliai dar toli gražu nepasiekė to kritinio lygio, kurio reikia, kad būtų kaip Norvegijoje, – pagrindinė transporto priemonė. Nukirtus [lengvatas] per anksti, tai gali atsiliepti pirkimui, nes kol kas tai yra didelis pliusas renkantis automobilį.
Šioje vietoje Vilniaus savivaldybė rizikuoja, nes dar yra kvotos, įsipareigojimai dėl CO2 ir t. t. Šitas dalykas, žinoma, tikrai paveiks žmonių sprendimus pirkti ar nepirkti elektromobilį. Normalu, kad iš negatyvios pusės, nes tas parkavimas dabar tikrai yra didžiulė pridėtinė vertė“, – teigė L. Boguševičius.
Anot jo, Vilnius seka visų didžiųjų Europos sostinių pavyzdžiu – mažinti automobilių kiekį centre. Vis dėlto, pašnekovas pastebėjo, kad Londone, Berlyne ar Paryžiuje automobilių eismas nesumažėjo nepaisant didelių rinkliavų už parkavimą.
„Ne rinkliava sumažins automobilių eismą. Aš jau ne kartą esu sakęs, kad kol miestas nesukurs patogesnės infrastruktūros atvykti į centrą nei automobilis, tol žmonės važiuos automobiliais. Pavyzdžiui, Londone žmonės tik kažkiek mažiau važiuoja su automobiliais tik dėl to, kad metro patogiau ir greičiau. Bet kiekviena sostinė turi šią problemą, ji, toks jausmas, yra amžina ir neišsprendžiama, nes visada bus didesnes pajamas gaunančių žmonių, kurių tas mokestis negąsdins ir jie kaip važiavo, taip važiuos.
Mes dabar turim 2,5 euro valandinį mokestį už parkavimą mėlynoje zonoje. Linkiu sėkmės susirasti laisvą vietą darbo dieną per pietus. Jeigu turim tokį didžiulį poreikį, nei 4, nei 5 eurai labai negąsdins“, – dėstė L. Boguševičius.
Pašnekovo teigimu, vilniečiai taip pat galėtų įsivertinti, jog vis dėlto, rinkliava grįžta atgal į miestą tik kitais pavidalais – geresniais keliais, tvarkoma infrastruktūra, gerinamu susisiekimu.