Praėjusių metų pradžioje įsigaliojusi PVM lengvata verslui, įsigyjančiam iki 50 tūkst. eurų kainuojančius elektromobilius, vis daugiau įmonių skatina rinktis tokias transporto priemones ir jas skirti naudotis savo darbuotojams.
Tačiau dalis elektromobilius pasirinkusių verslų susidūrė su problema, kaip apskaityti ir darbuotojui kompensuoti elektros energiją, kurią jis suvartojo įmonės elektromobilį kraudamas prie savo namų įrengtoje stotelėje.
Siūlo skaidyti sąskaitą už elektrą
Tai, kad populiarėjant elektromobiliams vis daugiau verslų domisi, kaip turėtų elgtis tokioje situacijoje, pripažįsta ir VMI, kuri savo apskričių padaliniams pateikė išaiškinimą, kuriame nurodoma, kokiu būdu tarnybinio elektromobilio įkrovimui suvartota elektros energija turėtų būti apskaitoma ir kompensuojama.
Anot VMI, įmonė su elektromobilį savo stotelėje kraunančiu darbuotoju ir jo elektros tiekėju turėtų sudaryti trišalę sutartį, kuria elektros tiekėjui būtu suteikta prieiga prie transporto priemonės debesijos informacinės sistemos.
Gavęs tokią prieigą elektros tiekėjas galėtų identifikuoti konkretų automobilį, įkrautos elektros kiekį ir transporto priemonės lokaciją įkrovimo metu.
Tuomet elektros tiekėjas darbuotojui mėnesio pabaigoje išrašytų PVM sąskaitą faktūrą už jo namų ūkyje suvartotą elektros energiją, o joje nurodoma suma būtų sumažinta tiek, kiek kainavo įkrauti tarnybinį elektromobilį pagal turimo plano tarifą.
Kitą PVM sąskaitą faktūrą už suteiktas elektromobilio įkrovimo paslaugas elektros tiekėjas išrašytų darbdaviui. Šioje sąskaitoje būtų matomas tik tarnybiniam elektromobiliui įkrauti skirtas energijos kiekis, padaugintas iš darbuotojo namų ūkio elektros energijos tarifo. Šią sąskaitą darbdavys apmokėtų tiesiai elektros tiekėjui.
VMI pažymi, kad toks sąskaitos apmokėjimas nebūtų laikomas darbuotojo gaunamomis pajamomis natūra, tačiau jei elektromobilis naudojamas ne tik darbo, bet ir darbuotojo asmeniniais tikslais, atsiranda prievolė deklaruoti ir apmokestinti pajamas natūra.
Pasiūlymas ne visada pritaikomas
Tuo metu keturis tarnybinius elektromobilius turinčios bendrovės „Elinta Charge“ vadovas Ignas Mikutis Delfi sako, kad VMI siūlomą apskaitos būdą ne visuomet yra įmanoma pritaikyti, kadangi ne visi elektromobiliai turi technologinę galimybę teikti kokius nors duomenis trečiosioms šalims.
„Jei tas elektromobilis senesnės laidos ar turės garantinių apribojimų, kuriais gamintojas nieko neprileis prie duomenų, tai suteikti prieigos elektros tiekėjui bus neįmanoma“, – aiškina I. Mikutis.
Jis sako, kad pats važinėja 2019 m. laidos tarnybiniu „Renault Zoe“ elektromobiliu, kuris neturi techninių galimybių dalytis savo informacinių sistemų duomenimis.
Pasak „Elinta Charge“ vadovo, galimybių identifikuoti, kas ir kokį elektromobilį krauna, yra gerokai daugiau ir žymiai paprastesnių. Pavyzdžiui, būtų galima sukurti specialią programėlę ar jos funkciją, per kurią darbuotojas elektros tiekėją paprasčiausiai informuotų, jog dabar kraus tarnybinį elektromobilį, o baigus būtų užfiksuojama, kiek elektros energijos tam suvartojama.
I. Mikučio teigimu, tokiu būdu verslui būtų leista lanksčiau spręsti kompensavimo už tarnybinio elektromobilio įkrovimą namuose klausimus. O jei kas nors baiminasi, kad darbuotojai piktnaudžiaus ir už įmonės lėšas krausis savo elektromobilius, tai tiesiog pakaktų paskaičiuoti suvartotą elektros energiją bei nuvažiuotus kilometrus ir šiuos duomenis palyginti su vidutiniu transporto priemonės elektros suvartojimu. Tuomet neatitikimai iškart pasimatytų.
Todėl, tikina pašnekovas, normalaus sprendimo šioje situacijoje verslas iki šiol neturi, o VMI išaiškinimas yra „pernelyg klampus ir sudėtingas“.
„Iš principo dabar yra taip, kad nors pigiau ir patogiau būtų tarnybinį elektromobilį krauti namų stotelėje, dėl painios mokestinės tvarkos, norint turėti tvarkingą buhalteriją, geresnė išeitis tam darbuotojui yra mašiną krauti viešoje stotelėje ir įmonei pateikti sąskaitą. Nes kitu atveju rizikuoji padaryti pažeidimą“, – kalba I. Mikutis.