„Manau, kad šiandien pagrindinė problema Lietuvoje yra seni taršūs automobiliai, kurie iš gamyklos buvo europinio standarto ar senesni, o lietuviai mėgsta juos pataisyti ir patobulinti: išimti katalizatorių, filtrus, perprogramuoti variklį, kad jis mažiau kuro „valgytų“ ir geriau trauktų. Tokių automobilių tarša išauga nuo 5 iki kokių 100 kartų“, – Eltai sakė L. Jokužis.
Dėl šios priežasties mokesčiai, skirti taršiems automobiliams, yra privalomi.
„Mokesčių uždėjimas taršiems automobiliams yra labai gerai, visgi į elektromobilius per naktį visi nepersės, o ir persėdant į elektromobilį atsiranda kiti iššūkiai: įkrovimo struktūra, tinklo balansavimas ir jo įkrova“, – pridūrė jis.
Pasak L. Jokužio, lyginant su kitomis šalimis, šiuo metu elektromobilių situacija Lietuvoje yra liūdna, todėl perkant naują elektromobilį net PVM lengvata svariai neprisidėtų prie skatinimo naudotis elektromobiliais.
„Kitose šalyse yra taikomos nedidelės subsidijos, pavyzdžiui, 5 tūkst. eurų, bet tai jau skatina (įsigyti elektromobilį. – ELTA). Paprastai elektromobilis neatsiperka per 5-7 metus, negana to, jį dar ir eksploatuoti turi kiek sudėtingiau, (…) daug kas priklauso ir nuo įkrovimo infrastruktūros. Tad žmogus visa tai įvertina ir pasižiūri, kad gal visgi geriau tą dyzelinį automobilį pasiimt – ir pigiau, ir mokesčių nėra didelių“, – Eltai teigė L. Jokužis.
Kaip pavyzdį jis pateikė Norvegiją, kurioje taikomi labai dideli (iki 180 proc. taršaus automobilio kainos) mokesčiai dyzeliniams ir benzininiams automobiliams, o elektromobilius pigiau pirkti, eksploatuoti ir jie sudaro 60 proc. parduodamų automobilių.
„Lietuvoje, turint tokias sąlygas, iš 11 tūkst. nuperkamų automobilių kokie 6,5-7 tūkst. būtų elektromobiliai. Čia atsispindi valstybės požiūris“, – sakė Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininkas.
ELTA primena, kad spalio 3 d. Aplinkos ministerija skelbė parengusi Transporto priemonių taršos mokesčio įstatymo projektą, kuris numato mokestį už transporto priemonių (TP) keliamą taršą. Įstatymo projekte taršiomis laikomos tos TP, kurios turi dyzelinu varomą variklį, kurio CO2 išmetimai viršija 115 g/km, ir tos TP, kurios turi benzinu ir (ar) dujomis varomą variklį, kurio CO2 išmetimai viršija 130 g/km.