Vasarą į Palangą poilsiauti atvykusieji mėgsta pasivažinėti dviračiais, velomobiliais. Paslaugą teikiantieji neslepia – ši pramoga kasmet vis populiarėja. Tuo pačiu velomobilininkai kelia kitų eismo dalyvių pasipiktinimą, o kartais ir realų pavojų jų saugumui.
Kelių policija įspėja, kad kurorte taip pat galioja įstatymas ir Kelių eismo taisyklių privalo laikytis visi eismo dalyviai.
Nardo lyg žuvys vandenyje
Kad velomobilius vairuojantieji nepaiso pėsčiųjų – drąsiai nardo jiems tarp kojų, netgi įsirėžia į vaikštinėjančius ar stoviniuojančius, kurorte jau niekam nuostabos nekelia. Net ir automobilių vairuotojai, sukandę dantis, kenčia nesuvokiamą velomobilininkų manevravimą kelyje. Tiesa, ne visada.
„Nesupratau, kas vyksta: sankryžoje sustojo prabangus automobilis, iš jo iššoko vairuotojas ir ėmė vytis velomobilį. Pavijo, atėmė iš vairuotojo mobiliojo ryšio telefoną“, - pasakoja incidentą mačiusi palangiškė.
„Kai Palangoje pilna turistų, eismas sudėtingas ne tik dėl padidėjusio automobilių, pėsčiųjų srauto, bet ir tarp jų nardančių vasaros transporto priemonių – velomobilių. Įdomu, ar taip kurorte ir turi būti? Nejaugi šioms transporto priemonėms leidžiama taip nardyti kelyje? Man pačiai pavyko „per plauką“ išvengti avarinės situacijos“ priekyje važiavęs velomobilis vinguriavo po visą kelią – neleido jo aplenkti. Kai toks „žaidimas“ pagaliau baigėsi, sustojau ir perspėjau vairuotoją, o šis tik atšovė, kad Palanga – kurortas“, - antrina velomobilininką „auklėjusi“ vairuotoja.
Tokių ar panašių situacijų, ko gero, teko matyti ir patirti ne vienam palangiškiui bei miesto svečiui.
Metų metais besitęsiantis galvos skausmas
Šventosios seniūnės pavaduotojas Eugenijus Čilinskas sako, kad velomobilininkai, jų krečiamos eibės kelyje yra tikrų tikriausias galvos skausmas ne tik seniūnijai, bet ir visos Palangos Saugaus eismo komisijai.
Anot pašnekovo, Šventojoje, Mokyklos gatvės dešiniajame krašte, šią vasarą nubrėžta linija – paliktas takas dviratininkams, neįgaliesiems ir velomobilininkams. Tačiau ne visi pastarosios transporto vairuotojai tos juostos paisto – laksto gatvės važiuojamąja dalimi, nepaiso apribojimų ir kitose gyvenvietės vietose. Tad seniūnės pavaduotojas sako neišmaną, kaip velomobilininkus suvaldyti.
„Aišku viena, turėtų būti patvirtinti specialiai šioms transporto priemonėms skirti maršrutai. Kiekvienais metais apie tai diskutuojame. Bet velomobiliai kaip lakstė, taip ir tebelaksto bet kur. O ir kas sužiūrės jų eismą? Kas kontroliuos?“ – retoriškai klausia E.Čilinskas.
Velomobilis prilygintinas dviračiui
Palangos kelių policijos grupės vyresnysis specialistas Ričardas Vinciūnas sako, kad velomobiliai priskirtini tai pačiai eismo dalyvių grupei kaip ir dviračiai.
„Todėl šioms transporto priemonėms galioja tokios pačios Kelių eismo taisyklės, kaip ir dviračio vairuotojams. Jose nurodyta, kad „kai dviračių tako, dviračių juostos, kelkraščio nėra arba jais važiuoti negalima (duobėti ir panašiai), leidžiama važiuoti šaligatviu arba viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto“, - aiškina pareigūnas. - Tad velomobiliams bet koks vinguriavimas ar kitoks trukdymas kitiems eismo dalyviams yra draudžiamas“.
R.Vinciūnas taip pat paaiškino, kad įvykus eismo įvykiui atsakomybę turi prisiimti kaltininkas, nesvarbu, kuriai eismo dalyvių kategorijai jis priklauso. Velomobilių nuomotojai, atsitikus nelaimei kelyje, pareigūno teigimu, jokios atsakomybės neprisiima ir žalos neatlygina. Eismo įvykių, kuriuose bent vienas iš dalyvių būtų velomobilio vairuotojas, Palangoje ir Šventojoje policija fiksuoja kiekvieną vasarą.
Ir baudžia, ir siūlo keisti tvarką
„Šią vasarą policija užfiksavo septynis įvykius, kurie įvyko dėl velomobilių kaltės. Pagrindinė šių įvykių priežastis - velomobilių vairuotojai nesuvaldė vairuojamų transporto priemonių ir atsitrenkė į stovinčius automobilius“, - sako Kelių policijos pareigūnų vadovas Palangoje R. Vinciūnas.
Velomobilių vairuotojams policija taiko tą pačią atsakomybę kaip ir dviračių vairuotojams. Ji, pareigūno teigimu, yra apibrėžta Administracinių teisės pažeidimų kodekso 131-uoju straipsniu. Čia nurodoma, kad už važiavimą ten, kur tai daryti draudžiama, yra baudžiama 23-40 eurų bauda, jeigu sudaroma kitiems eismo dalyviams pavojinga situacija arba apgadinamas svetimas turtas, bauda didėja iki 57 eurų, o jeigu sužalojamas žmogus – iki 144 eurų.
„Taip pat reikia įspėti, kad velomobilių vairuotojai, kaip ir bet kurie kiti eismo dalyviai, transporto priemonę privalo vairuoti blaivūs. Jeigu vairuotojui nustatomas lengvas girtumo laipsnis, baudžiama 86-144 eurų bauda, jeigu girtumas didesnis – nuo 144 iki 202 eurų“, - vardija R.Vinciūnas.
Kelių policijos pareigūnas taip pat patikino, kad problema dėl netvarkingo velomobilių eismo kurorte – tęsiasi nebe pirmus metus.
„Dėl šios problemos policija į Savivaldybės administraciją kreipėsi 2014 m. kovą. Jau tada siūlėme detaliau reglamentuoti leidimų teikiantiems dviračių ir velomobilių nuomos paslaugą išdavimo tvarką. - patikino pareigūnas. - Manome, kad prieš išduodant leidimus, būtina įvertinti vietovės ypatumus, eismo organizavimo tvarką, galimas grėsmes ir pasekmes. Tokios paslaugos turėtų būti teikiamos tose miesto vietose, kur įrengti dviračių takai ir sudarytos sąlygos tokių transporto priemonių saugiam eismui“.
Technologija pralenkė įstatymą
Palangos miesto vicemeras ir Saugaus eismo komisijos pirmininkas Rimantas Antanas Mikalkėnas pritaria – problema yra, ji labai rimta ir ją būtina kuo skubiau išspręsti.
„Manau, kad ši vasara buvo paskutinė, kai velomobiliai Palangos ir Šventosios gatvėmis riedėjo taip laisvai ir nevaržomai. Reikia visus kviesti diskutuoti ir klausimą kuo skubiau spręsti – tokia tvarka, kokia galiojo iki šiol, negalima, - įsitikinęs vicemeras. - Visų blogiausia yra tai, kad šitų transporto priemonių kurorte vis daugėja, prie jų jungiasi naujos rūšys. Technologijos vystosi taip sparčiai, kad šalies lygiu tokios transporto priemonės net nėra įvardintos, joms nėra jokių konkrečių taisyklių, normatyvų. Manau, kad taip greit kažką nuspręsti, ką toliau su tokiu transportu kurorte daryti, galime tik Savivaldybės lygmeniu“.
R. A. Mikalkėnas prisimena, kad prieš keletą metų velomobilių buvo nedaug, tuomet jie norėjo važinėti apsikarstę reklamomis, tad Savivaldybė nurodė konkrečias judėjimo vietas. Esant dabartinei situacijai, kai velomobilininkų, važinėjančiųjų riedžiais būriai didėja kone kasdien, jų srautų suvaldyti nebeįmanoma.
„Pats mačiau, kaip Botanikos parke, kur eismas transporto priemonėmis apskritai yra draudžiamas, takais zujo gal 15 ant riedžių įsitaisiusių poilsiautojų. Mano žiniomis, tai buvo vienkartinis atvejis, bet reikia atsiminti, kad šios transporto priemonės gatvėse sukelia kur kas rimtesnių avarinių situacijų nei, tarkime, dviračiai. Ir jų palyginimas su dviračiais, mano galva, nėra logiškas. Tuo labiau kad tokių transporto priemonių srautai didėja ir didės dar labiau, - įsitikinęs Palangos miesto vicemeras. - Kalbant apie velomobilius, jie kaip transporto priemonė apskritai nėra įteisinti. Išeitų, kad riedėti gatvėmis tokia transporto priemone negalima. Dviračių takai arba šaligatviai velomobiliui – pernelyg siauri. Tad kol kas negaliu atsakyti, ką su šiomis transporto priemonėmis darysime. Visai uždrausti jų eismą negalime. Išeitų, kad reikia numatyti specialias zonas arba leisti važinėti plačiaisiais, palei jūrą einančiais, dviračių takais. Visa tai turėsime nuspręsti, susitarti, diskutuodami visi kartu: miesto administracija, Saugaus eismo komisija ir velomobilių nuomotojai. Negalime laukti, kol atsitiks nelaimė, ir Palanga nuskambės visoje Lietuvoje“.
Nusiteikę bendradarbiauti
„Mes nežinome, kur nuomotojai nuvažiavo, ką veikia, ar neperka, nevartoja alkoholio ir ar grįš blaivūs. Tačiau neblaiviems transporto priemonių nenuomojame ir net mieste besivažinėjančius poilsiautojus, jeigu įtariame, kad jie – pavartoję alkoholio, sustabdome, kviečiame policiją, išlaipiname iš velomobilio, - pasakoja D. Drungilas. - Mes už tai, kad Palanga būtų kurortas, jame važinėtų kuo daugiau bemotorių transporto priemonių. Todėl nemanau, kad velomobilių ar dviračių srautų didėjimas yra blogas dalykas. Priešingai - siūlyčiau mažinti automobilių srautą, Vytauto gatvėje padaryti vienpusį eismą. Tokių pasiūlymų turiu ne vieną ir esu pasirengęs diskutuoti“.
UAB „Kurortų pramogos“ velomobiliai, D.Drungilo teigimu, visi sunumeruoti, besinuomojantis asmuo pasirašo sutartį, kurioje nurodo visus asmens duomenis, tad atsitikus bet kokiam įvykiui pagal velomobilio identifikacinį numerį kaltininkas yra surandamas ir žala iš jo išieškoma. Taip pat apie netinkamą velomobilio vairuotojo elgesį gali pranešti, paaiškino pašnekovas, bet kuris praeivis – tam ant velomobilių yra nurodyti bendrovės kontaktiniai telefono numeriai.
„Kurorto atžvilgiu esame nusiteikę geranoriškai. Ir patys kontroliuojame, ir norime, kad mieste būtų kiek įmanoma daugiau informacijos, kur galima važiuoti, kur – ne. Juk kito miesto ar šalies žmogui sunku orientuotis, žinoti tos vietovės taisykles, apribojimus, - įsitikinęs verslininkas. - Velomobiliams galioja tos pačios taisyklės kaip ir dviračiams – jie gali riedėti gatvių dešiniuoju kraštu, dviračių takais. Tačiau taip pat akivaizdu, kad Palangai jų stinga. Negali būti, kad vienas takas yra skirtas visiems: ir dviratininkams, ir pėstiesiems, ir velomobilininkams, ir riedutininkams. Tad su miesto valdžia tikrai bus apie ką pakalbėti“.