Praėjusių metų pabaigoje Europos Parlamentas ir Europos Vadovų Taryba sutarė, kad nuo 2035 m. Europoje nebebus galima gaminti automobilių su vidaus degimo varikliais. Tačiau iki to laiko automobilių pramonės ir jos produkcijos pirkėjų laukia dar vienas didelis pokytis.

Europos Komisija siūlo, kad 2025 m. pradėtų galioti naujas automobilių taršos standartas „Euro 7“. Jis turės pakeisti nuo 2014 m. galiojantį „Euro 6“, kuris nuo to laiko buvo dar keletą kartų griežtinamas ir nuo 2020 m. vadinamas „Euro 6d“.

Naujuoju standartu bus reguliuojama ne tik išmetimo sistemos, bet ir tokių automobilio komponentų kaip stabdžiai ar padangos keliama tarša. Ekspertai sako, kad tai siekdami atitikti griežtesnes taisykles automobilių gamintojai bus priversti investuoti dešimtis milijardų eurų, o tai neišvengiamai didins transporto priemonių su vidaus degimo varikliais kainas.

Efektas būtų labai menkas

Šį mėnesį į Europos Komisijos ketinimus dėl „Euro 7“ standarto sureagavo ir visus didžiuosius koncernus vienijanti Europos automobilių gamintojų asociacija ACEA.

Europos transporto priemonių gamintojai pažymėjo, kad „yra visiškai įsipareigoję tiekti taisykles visiškai atitinkančius automobilius, kad būtų sumažintas sektoriaus poveikis klimato kaitai“, tačiau atkreipė dėmesį, kad „Euro 7“ nebus pati efektyviausia priemonė.

Gamintojų skaičiavimais, jei visi Europos keliais riedantys automobiliai būtų pakeisti atitinkančiais „Euro 6d“ standartą, jų keliama tarša sumažėtų apie 80 proc. O jei tie automobiliai būtų pakeisti į atitinkančius planuojamą „Euro 7“ standartą, poveikis būtų ne ką didesnis ir siektų apie 84 procentus.

Automobiliai

ACEA teigimu, perėjimas prie „Euro 7“ nėra paprastas „Euro 6d“ išplėtimas, kaip aiškina Europos Komisija, o reikšmingas pokytis, kuris automobilių pramonei turės reikšmingos įtakos, o prie žaliųjų tikslų beveik neprisidės, nes keliuose daugėjant elektromobilių, transporto priemonių su vidaus degimo varikliais įtaka klimato kaitai ir taip mažės natūraliai.

„Tačiau įvedus „Euro 7“ standartą, pigesnių automobilių kainos arba smarkiai padidės, arba tokie modeliai apskritai išnyks. Dėl to klientai turės mažiau galimybių rinktis ir ilgiau važinės su savo senomis transporto priemonėmis, o tai neigiamai veiks oro kokybę“, – konstatavo automobilių gamintojai.

Kartu jie pažymėjo, kad automobilių pramonė sparčiai eina elektrifikavimo keliu, šiai sričiai skiria dideles investicijas, todėl negali sau leisti keisti investicinių planų, o „Euro 7“ vers tai daryti: „Jei „Euro 7“ standartas bus priimtas, tai privers gamintojus nukreipti vertingus išteklius nuo nulinės emisijos automobilių kūrimo į vidaus degimo variklius. Tai sulėtins pramonės dekarbonizacijos pastangas.“

Daug prasmės pokyčiuose nemato

„Citroen“, „Nissan“ ir „Hyundai“ gamintojams atstovaujančios bendrovės „Fakto Auto“ verslo klientų skyriaus vadovas Kazimieras Maneikis taip pat sako, kad Europai nusprendus po gero dešimtmečio uždrausti automobilių su vidaus degimo varikliais gamybą, nebereikėtų tokiems automobiliams įvedinėti naujų taršos standartų.

„Aš galvoju, kad kažką keisti šiuo metu nėra prasminga. Ir dabartinis „Euro 6d“ standartas yra pakankamai griežtas, tam pereinamajam laikotarpiui iki elektromobilių įvedimo jo tikrai užtektų“, – Delfi teigia K. Maneikis.

Kazimieras Manekis

Pašnekovas įsitikinęs, kad „Euro 7“ standartą automobilių gamintojai išnaudos kaip galimybę pakelti kainas, todėl automobilių su vidaus degimo vertė dar labiau priartės prie elektromobilių. Tad jei kažkas elektra varomos transporto priemonės dar nesirenka dėl kainos, po 2025 m. šis argumentas turės mažai svorio.

Pasak K. Maneikio, gamintojams pasiruošimas „Euro 7“ standartui kainuos daug, todėl pagal jį pagaminti nauji automobiliai tikrai brangs. Jo manymu, artimiausiu metu nenutiks ir taip, kad gamintojai numos ranka į vidaus degimo variklių taršos standartus ir gamins vien elektromobilius, nes rinkoje trūksta baterijų, o ir ne visos įmonės jau yra pasiruošusios gaminti vien elektromobilius.

Ne visoms šalims įtaka bus vienoda

Naujų automobilių kainų šuolį įvedus „Euro 7” standartą prognozuoja ir „Volkswagen“ prekės ženklo vadovas Baltijos šalyse Justas Nekrošius. Pasak jo, bet kokie taisyklių griežtinimai neišvengiamai reiškia milžiniškas investicijas, kurios galiausiai bus perkeltos vartotojams.

„Tai aišku, kad pokytis automobilius pabrangins, kaip pabrangino ir Europos įvesti saugumo reikalavimai. Vien dėl to nutraukiama tokių modelių kaip „Ford Fiesta“ ar „VW Polo“ gamyba. Nes tai yra maži ir santykinai nebrangūs automobiliai, kurie neša mažą pelną, bet privalo būti labai modernūs ir atitikti visus reikalavimus. Tai reiškia, kad gamintojai tampa nepajėgūs tokių modelių pristatyti rinkai“, – aiškina J. Nekrošius.

Vis dėlto jis sako, kad gamintojai, nors ir nėra patenkinti planuojamu „Euro 7“ standartu, jam ruošiasi ir prie pokyčių sugebės prisitaikyti: „Gamintojai tam ruošiasi jau labai seniai. Didžiosios grupės investuoja dešimtis milijardų eurų, mažesniesiems gal bus kiek sunkiau.“

„Møller Baltic Import SE“ „Volkswagen“ prekės ženklo vadovas Baltijos šalims Justas Nekrošius.

Pasak J. Nekrošiaus, skirtingoms šalims „Euro 7” įtaka bus skirtinga. Yra šalių, kuriose elektromobiliai taip paplitę, jog skirtumo pirkėjai net nepajus, sunkiau prisitaikyti bus rinkoms, kuriose vis dar karaliauja vidaus degimo varikliai.

„Pavyzdžiui, Norvegijoje šie metai yra paskutiniai, kai galima nusipirkti „Volkswagen“ automobilį su vidaus degimo varikliu. Dar keletas tokių modelių tiekiama, bet planuojama, kad jų pardavimai sudarys tik apie 3 proc. Nuo kitų metų visi šioje šalyje parduodami „Volkswagen“ bus elektriniai. Tad norvegams „Euro 7“ standartas apskritai neaktualus. Tuo metu Lietuvai ir „Euro 6“ buvo didelis pokytis“, – teigia J. Nekrošius.

Pagrindiniai planuojami pokyčiai

Planuojama, kad įvedus „Euro 7“ standartą, patikrinimai, ar automobiliai jį atitinka, bus vykdomi griežčiau, o jų sąlygos turės atitikti realias eismo sąlygas, įskaitant trumpas kasdienes keliones ir oro temperatūrą iki 45 laipsnių celsijaus.

Taip pat bus sumažinti leidžiami išmetamųjų teršalų kiekiai, be to, bus matuojamas ir iki šiol nereglamentuotų teršalų, pavyzdžiui, azoto oksido išmetimas.

Europos Komisija taip pat teigia, kad „Euro 7“ bus pirmasis standartas, kuris neapsiribos vien išmetimo vamzdžių teršalų reguliavimu, bet nustatys ir papildomus ribojimus stabdžių išmetamųjų kietųjų dalelių kiekiams ir padangų taršai mikroplastiko detalėmis.

Šiuo metu galiojantis „Euro 6d“ standartas numato, kad automobiliai jo reikalavimus turi atitikti kol pasiekia 100 tūkst. kilometrų ribą arba 5 metų amžių. „Euro 7“ nustatys 200 tūkst. kilometrų ir 10 metų amžiaus ribas.

„Euro 7“ standarto automobiliuose taip pat turės būti įdiegtos technologijos, kurios neleistų išmontuoti už taršos mažinimą atsakingų sistemų komponentų, o jei tai būtų padaryta, automobilio kompiuteris apie tai informuotų technines apžiūras atliekančius inspektorius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (33)