Pernai birželį ES Tarybos ir Europos Parlamento (EP) derybininkai pasiekė susitarimą dėl atnaujintų kelių mokesčių taisyklių, kurias ES valstybės gali taikyti sunkvežimiams, o taip pat autobusams, furgonams ir lengviesiems automobiliams, važiuojantiems europinio transporto tinklo keliais. Naujosios taisyklės pakeis kelių apmokestinimą, laipsniškai atsisakant skaičiavimo pagal nuvažiuotą laiką (vinječių) ir taikant atstumo kriterijų. Tokiu būdu siekiama geriau atspindėti principus „teršėjas moka“ ir „naudotojas moka“.

Naujoji direktyva neįpareigoja ES valstybių taikyti kelių mokesčius, tačiau nusprendus juos įvesti, valstybėms bus būtina atsižvelgti į ES taisyklėse nustatytus reikalavimus.

EP derybininkai pasiekė, kad rinkliava už nuvažiuotą atstumą pakeis vinjetes per artimiausius aštuonerius metus nuo naujųjų taisyklių įsigaliojimo. Tai galios sunkiasvorėms transporto priemonėms, pavyzdžiui, vilkikams ir autobusams. ES valstybėms palikta galimybė išimties tvarka išlaikyti vinjetes tam tikroms kelių atkarpoms, įrodžius, kad mokesčio pakeitimas neproporcingai atsilieptų surenkamoms pajamoms.

Siekiant paskatinti švaresnių transporto priemonių naudojimą, taikant kelių mokestį vilkikams ir autobusams bus būtina atsižvelgti į jų anglies dvideginio taršos lygį, o furgonams ir mikroautobusams – į jų aplinkosauginį veiksmingumą (nuo 2026 m.). Savo ruožtu naujosios taisyklės numato mažesnius mokesčius mažai taršioms ar netaršioms transporto priemonėms.

Apmokestindamos kelius lengviesiems automobiliams, ES valstybės turės galimybę taikyti tiek vinjetes, tiek ir rinkliavas už nuvažiuotą atstumą. Pasirinkusios vinjetes, valstybės turės jas siūlyti ir trumpalaikiais ar tranzito tikslais vykstantiems keliautojams, pavyzdžiui, įvedant vieną dieną, savaitę ar dešimt dienų galiojančias vinjetes.

Europarlamentarai užtikrino, kad praėjus trejiems metams nuo taisyklių įsigaliojimo, ES valstybės turės pateikti rinkliavų už kelius ir gautų lėšų panaudojimo ataskaitas. Surinktos lėšos turėtų būtų skiriamos tvaraus transporto, infrastruktūros ir mobilumo plėtrai, įsitikinę EP nariai

EP pranešėjas Giuseppe Ferrandino (Socialistai ir demokratai, Italija) teigė: „Vinječių sunkiasvorėms transporto priemonėms atsisakymas panaikins mokestinę fragmentaciją ir paskatins naudoti švaresnes transporto priemones. Džiaugiuosi, kad pavyko įtvirtinti vienadienių vinječių kitoms transporto priemonėms įvedimą, siekiant užtikrinti sąžiningą kelių apmokestinimą valstybes tranzitu kertantiems keliautojams ir turistams.“

Naujosios taisyklės įsigalios dvidešimtą dieną po jų paskelbimo, o ES valstybės turės dvejus metus pasirengti jų įgyvendinimui.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją