„Yra sulaukta teisingų pastabų per pastarąjį pusmetį, kaip turėtų būti keičiamas mokestis. Bet, realiai pasižiūrėjus, šiandien Lietuvoje tas mokestis neparagino gyventojų persėsti į žymiai jaunesnius automobilius ir turime tik 20 dienų automobilių pajaunėjimą, palyginti su pernai tuo pačiu laikotarpiu, kai nebuvo šito mokesčio. Mokestis per mažai skatina gyventojus įsigyti mažataršius automobilius“, – LRT radijui pirmadienį sakė S. Gentvilas.
Pasak ministro, 90 proc. kelionių Lietuvoje atliekama automobiliu, todėl mokestis turi būti nukreiptas į alternatyvos kūrimą.
„Tas mokestis neturi būti tik mokestis šiaip sau, bet turi būti nukreiptas, kad kurtume alternatyvą – viešąjį transportą, jį išplėtotume, jis važiuotų į miestų priemiesčius, ten, kur daugiausia reikia mobilumo ir judumo, būtų pasiekiamas ir savaitgaliais, ir anksti ryte, ir vakare, o ne tik tada, kai apsimoka viešojo transporto bendrovėms“, – sakė S. Gentvilas.
Ministro teigimu, automobilis regionuose yra būtinybė, todėl reikia sukurti tokią ribą, kuri nebus apmokestinta.
„Vidutinis automobilis Lietuvoje išmeta 160 g/km anglies dioksido, tai jo mokestis neturėtų labai keistis. Iki 120–130 g/km išmetantys automobiliai neturėtų būti apmokestinami, o jei nusipirkai „Cadillac Escalade“, būk malonus, susimokėt taršos mokestį, nes tai jau ne būtinybės prekė, tai jau prabangos prekė“, – sakė S. Gentvilas.
Tuo metu Seimo narys, buvęs aplinkos ministras Kęstutis Mažeika sutiko, kad yra kur tobulinti dabartinį automobilių registracijos mokestį, tačiau reikalinga kaštų ir naudos analizė.
„Tobulinti tikrai yra ką, bet kiek tai kainuos. Įvertinkime, kiek žmonės gali sau leisti pirkti naujus automobilius. Ypač per paskutinius metus, kaip pandemija paveikė žmonių gyvenimo būdą ir kaip regionuose, ypač mažose savivaldybėse, žmonėms susisiekti su rajonų centrais, savo darbo vietomis, kai pratiškai autobusas važiuoja 3 kartus per savaitę“, – sakė K. Mažeika.
Pasak jo, įvedant šį mokestį buvo siekiama, kad jis būtų kuo pigiau administruojamas.
Nuo 2020 metų liepos registruojant lengvuosius ir lengvuosius krovininius automobilius taikomas registracijos mokestis, kai išmetamo anglies dioksido kiekis viršija daugiau nei 130 g/km.
Mokestis taikomas, kai automobilis yra registruojamas pirmą kartą (registruojant naują ar įvežtą iš užsienio), keičiasi automobilio valdytojas ar po išregistravimo automobilis yra registruojamas iš naujo.