Kriterijai – griežti

Šiemet klasifikuoti autobusus pagal Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU) sumanytą turistinių autobusų klasifikavimo sistemą pateikė penkios šalies keleivinio transporto įmonės.

Komisija, sudaryta iš Valstybinės kelių transporto inspekcijos, Valstybinio turizmo departamento, Lietuvos turizmo asociacijos bei asociacijos „Linava“ atstovų, darbavosi tris kartus. Kaune apžiūrėtos bei įvertintos keleivių vežimo bendrovės „Kautra“ ir turistinius autobusus kelionėms nuomojančios įmonės „Likesa“ transporto priemonės. Šiauliuose komisija žvaigždutes išdalijo „Busturo“ autobusams, o Klaipėdoje – Klaipėdos ir Mažeikių autobusų parkų transporto priemonėms.

Įvertinti geriausi

Autobusus pateikti vertinimui įmonės privalo kasmet. Autoritetingos komisijos atstovai sprendžia, ar pratęsti kokybę patvirtinančių sertifikatų galiojimo laiką, ar transporto priemonių visai nevertinti „žvaigždutėmis“.

Šiais metais komisijos nariai pirmiausia vyko į Kauną.

„Klasifikuoti pateikėme trylika transporto priemonių. Trys autobusai, kurie pernai buvo įvertinti trijų žvaigždučių kategorija, šiemet tarp geriausiųjų nepateko. Užtat šeši naujieji „Temsa Safari“, kuriuos pernai įsigijome „Eurobasket 2011“ čempionato dalyviams vežti, įvertinti aukščiausia – keturių žvaigždučių – komforto kategorija“, - sako bendrovės „Kautra“ rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas.

Keturių žvaigždučių kategorija šįkart įvertinta dešimt „Kautros“ autobusų. „Klasifikuojamų autobusų amžius nėra ribojamas, tačiau IRU keliami reikalavimai autobusų komfortui griežti, tad senesnės transporto priemonės jų nebeatitinka“, - aiškina asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis.

Kaune taip pat apžiūrėti ir bendrovės „Likesa“, nuomojančios autobusus turistinėms kelionėms, autobusai. Iš šešių klasifikuoti pateiktų du įvertinti keturių ir keturi – trijų žvaigždučių kategorija.

„Maloniai nustebino puikiai prižiūrėti šios įmonės autobusai. Net ir senesnių transporto priemonių būklė tokia gera, kad komisijos nariai tiesiog nerado prie ko prikibti“, - sako klasifikavimo komisijos narė Laima Bajorūnienė.

Šiauliuose klasifikavimo komisijos nariai apžiūrėjo šešis bendrovės „Busturas“ autobusus. Du iš jų įvertinti keturių žvaigždučių kategorija ir keturi – trijų.

Klaipėdoje patikrinta dešimt Klaipėdos autobusų parko bei viena Mažeikių autobusų parko transporto priemonė. Penki klaipėdiškių autobusai pasipuošė iš Ženevos atkeliavusiomis lentelėmis su keturiomis ir penki – su trimis žvaigždutėmis.

Mažeikiškiai, kurių autobusas įvertintas keturių žvaigždučių kategorija, ketina pateikti komisijai dar dvi keleivinio transporto priemones. „Prieš pristatydami vertinimui, turėsime autobusus sutvarkyti. Be abejo, tam prireiks papildomų lėšų, tačiau nė mintis nekilo, kad galėtume nevertinti savo geriausių transporto priemonių žvaigždutėmis. Turėti europinio lygio autobusus – įmonės garbės reikalas“, - sako Mažeikių autobusų parko direktorius Arvydas Šemeta.

Tiki nauda

Klasifikuojamų autobusų kokybė privalo būti nepriekaištinga, antraip ji neatitiks griežtų IRU reikalavimų.

„Džiugu, kad kasmet atsiranda keleivinio transporto įmonių, tikinčių klasifikavimo nauda. Vežėjai vis kruopščiau sutvarko savo autobusus prieš pristadami juos kvalifikuotai komisijai, todėl vis rečiau pasitaiko, kad transporto priemonė neatitiktų tos kategorijos, kuriai gauti pateikiama“, - sako J. Stolovickis.

Pasak Keleivinio transporto skyriaus vadovo, asociacija „Linava“ ketina dar kartą kreiptis į atsakingas valdžios institucijas, kad klasifikavimas taptų privalomas bent tarptautiniais maršrutais keleivius vežantiems autobusams. „Tokiu būdu būtų suvienodinti reikalavimai autobusų komfortui, jų vertinimo kriterijai. Tiek keleiviams, tiek turizmo agentūroms būtų paprasčiau išsirinkti reikiamą transporto priemonę“, - sako J. Stolovickis.

Keleivinio transporto skyriaus vadovas viliasi, jog iniciatyva suvienodinti komforto reikalavimus autobusams valdžios institucijose pagaliau sulauks pritarimo. Kol sprendimai nepriimti, autobusų klasifikavimas priklauso tik nuo geros keleivių vežėjų valios ir tikėjimo vieningos klasifikavimo sistemos nauda.

„Vis dar tikime, kad vienuose ar kituose Lietuvoje priimamuose norminiuose dokumentuose atsiras vietos ir vieningam autobusų sertifikavimui. Tarkim, jei valstybė perka iš keleivinio transporto įmonės vežimo paslaugą autobusu, ji turėtų atitikti tam tikrą lygį“, - kalba G. Pakusas.

Pasak jo, suvienodinti kriterijai autobusų komfortui galėtų tapti itin aktualūs, kuomet Lietuva pirmininkaus Europos Sąjungos Tarybai. „Tuo laikotarpiu Lietuvoje turėtume sulaukti daugiau garbingų svečių. Ar juos vežiosime suklypusiais, techniškai ir morališkai pasenusiais autobusais? Tikimės, jog šalies valdžia pagalvos apie tai ir atkreips dėmesį į kriterijų autobusų komfortui suvienodinimą“, - kalba G. Pakusas.