Kitu keliu nuėjo Kaunas. Čia maršrutiniai mikroautobusai išliks, tačiau jau nuo rugpjūčio 1-osios miestiečių laukia daugybė permainų. Apie jas kalbamės su Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėju Pauliumi KERU.
 
- Kodėl, kitaip nei kituose didžiuosiuose Lietuvos miestuose, Kaune nuspręsta palikti maršrutinius mikroautobusus?
 
- Per daugelį metų kauniečiai įprato prie šios transporto rūšies. Panaikinus maršrutinius taksi, daugelis miestiečių patirtų nepatogumų, taip pat didėtų nuosavų automobilių srautai mieste, todėl nusprendėme kovoti ne su maršrutiniais taksi kaip reiškiniu, bet su šios verslo rūšies ydomis.
 
Apsvarstę visas galimybes, nusprendėme rinktis Rygos kelią – maršrutiniai mikroautobusai išlieka, tačiau iš esmės keičiasi paslaugos kokybė. Tokia vežimo maršrutiniais mikroautobusais paslauga, kokia buvo iki šiol, seniai atgyveno, ji tapo nepriimtina miestui ir miestiečiams. Tikimės, jog prie naujos tvarkos kauniečiai greitai įpras ir ji nesukels didesnių nepatogumų.
 
- Kodėl permainos buvo būtinos?
 
- Mikroautobusų parkas Kaune jau buvo gerokai pasenęs, jis iš esmės neatnaujintas nuo 2004-ųjų. Tokia transporto priemonių būklė ne tik kenkė miesto įvaizdžiui, bet ir kėlė grėsmę maršrutinių taksi keleiviams.
 
Konkursą laimėjęs vežėjas įsipareigojo iki metų pabaigos visai atnaujinti mikroautobusų parką ir vežti keleivius tik naujutėlėmis, žemagrindėmis, miestui pritaikytomis transporto priemonėmis. Jau iki šių metų pabaigos mieste važinės 70 naujų „Mercedes-Benz Sprinter“ mikroautobusų. Konkursą laimėjusi bendrovė „Kautra“ į šį projektą įsipareigojo investuoti net 20 mln. Lt.
 
Taip pat nei savivaldybės, nei miestiečių netenkino maršrutinių taksi reguliarumas. Ne paslaptis, kad anksčiau maršrutiniai taksi dažnai nesilaikydavo tvarkaraščių, važiuodavo tada, kada naudinga vežėjams, bet ne tada, kai to reikėdavo keleiviams. Pagal naujas sutartis vežėjas privalės įdiegti elektroninę transporto priemonių kontrolės sistemą, kuri leis nuolat kontroliuoti, kaip vairuotojai laikosi tvarkaraščių.
 
Be to, daugelio maršrutinių taksi maršrutai dubliavosi, todėl konkuruojant dėl keleivių, prasidėdavo lenktynės, o tai kėlė grėsmę keleiviams, kitiems eismo dalyviams.
 
Didžiojoje dalyje maršrutinių taksi įmonių vairuotojams būdavo mokamas minimalus ar net mažesnis nei minimalus atlyginimas. Niekas netikrindavo vairuotojų sveikatos būklės, taip pat ar jie laikosi darbo ir poilsio režimo. Dėl šios priežasties neretai kildavo grėsmė keleivių saugumui – tai rodo ir keletas pastaruoju metu nutikusių avarijų, kuomet mikroautobusai nuvažiuodavo nuo kelio. Neaišku, ar tai nutikdavo dėl vairuotojų sveikatos būklės ar dėl nuovargio.
 
Ne paslaptis ir tai, jog miesto biudžeto vežėjai mikroautobusais nepapildydavo, o Valstybinė mokesčių inspekcija jų įmonėse nuolat rasdavo nemažai pažeidimų. Vairuotojai ne visada duodavo bilietus keleiviams, buvo prastai tvarkoma apskaita. Dėl visų išvardintų priežasčių permainos buvo būtinos.
 
- Kokie reikalavimai parenkant vežėją buvo keliami naujoms transporto priemonėms?
 
- Siekiant neapriboti konkurso dalyvių skaičiaus, konkurse buvo nedaug privalomų reikalavimų, tačiau už kiekvieną pasiūlytą kokybės elementą buvo teikiami papildomi balai.
 
Mikroautobusai, kuriuos konkursą laimėjęs vežėjas įsipareigojo pateikti iki metų pabaigos, bus žemagrindžiai, pritaikyti žmonėms su negalia, su automatinėmis durimis. Juose bus įrengti kondicionieriai, trapai neįgaliųjų vežimėliams, keleivių informavimo švieslentės salono išorėje ir kiti privalumui.
 
Naujųjų mikroautobusų salonas bus šviesus, dvigubi langai ir kondicionavimo sistema keleiviams garantuos tinkamą klimatą tiek vasarą, tiek žiemą. Be to, bus instaliuota filmavimo ir keleivių skaičiavimo įranga, kuri užtikrins sąžiningą ir tikslią žmonių apskaitą.
 
Visose transporto priemonėse bus įrengta GPS bei GPRS įranga, kuri padės stebėti, ar vairuotojas laikosi maršruto ir tvarkaraščio. Taip pat ši įranga sudarys galimybę teikti informaciją keleiviams apie maršrutinių taksi atvykimo laiką stotelių švieslentėse bei kitomis elektroninėmis priemonėmis. Naujuose mikroautobusuose bus 16 sėdimų vietų.
 
Taigi, kaip minėjau, tai bus visai nauja keleivių vežimo kokybė.
 
- Baiminamasi, kad dalis mikroautobusų vairuotojų liks be darbo, tuo pačiu mieste didės bedarbystė...
 
- Maršrutiniai taksi važiuos ir toliau, juos reikės vairuoti, tad vairuotojų darbo vietos išliks.
 
Remiantis vežėjų pateiktomis ataskaitomis, daugumai vairuotojų anksčiau buvo mokamas minimalus darbo užmokestis. Mieste pradėsianti dirbti įmonė „Kautra“  įsipareigojo vairuotojams mokėti ne mažesnį nei 2400 Lt atlyginimą.
 
Pertvarkius mikroautobusų eismą, mieste atsiras 150-170 naujų, neblogai apmokamų darbo vietų. Be to, darbuotojai turės ir visas socialines garantijas, o miestas iš gyventojų pajamų mokesčio pasipildys  0,5 mln. Lt per metus.
 
Tiesa, kai kurie vairuotojai, šiuo metu dirbantys maršrutinių taksi įmonėse, vargu ar apskritai turėtų dirbti keleivių vežimo srityje. Jiems gali tekti pasiieškoti kito darbo. Tačiau, kaip žinia, šiuo metu darbo rinkoje vairuotojų trūksta, ir jiems siūlomas tikrai ne minimalus atlygis.

- Kaip buvo parinkti maršrutai, kuriais važiuos mikroautobusai nuo rugpjūčio 1-osios?

- Mikroautobusai važiuos septyniais maršrutais, kurių numeriai – nuo 51 iki 57-ojo. Liko populiariausi maršrutai ir pagrindinės kryptys, kuriomis važiavo daugiausia keleivių, tačiau išnyko maršrutų dubliavimasis, lenktynės, tad keleiviai bus saugesni.
 
Nuo rugpjūčio 1-osios keleiviai bus vežami šiais maršrutais: 51-ojo „Urmas" - Kazliškiai (Tirkiliškiai)“, 52-ojo – „Romainiai – Vaišvydava“, 53-iojo – „Partizanų g. – Rokai“, 54-ojo – „Sargėnai - Respublikinė Kauno ligoninė“, 55-ojo – „Kauno klinikinė ligoninėPalemonas“, 56-ojo – „RingaudaiNeveronys“,  57-ojo – „Partizanų g. - 9-ojo forto g.“. Kaip jau minėjau, visi mikroautobusai važiuos pagal grafikus, kuriuos bus galima rasti mūsų tinklapyje.
 
- Kokios dar permainos laukia keleivių?
 
- Konkursą laimėjęs vežėjas įsipareigojo kasdien tikrinti vairuotojų sveikatos būklę, blaivumą, taip pat darbo ir poilsio režimo laikymąsi. Taigi keleiviams bus užtikrina saugesnė kelionė.
 
Maršrutinių mikroautobusų vairuotojai dėvės tarnybines uniformas, jie bus periodiškai apmokomi. Be to, transporto priemonių išorėje ir viduje bus nurodytas nemokamas telefono numeris, kuriuo keleiviai galės pranešti apie netinkamą vairuotojų elgesį ar vairavimą. Nuolat bus tikrinama transporto priemonių techninė būklė.
 
Maršrutiniai mikroautobusai stos ten, kur stabdys keleiviai. Be abejo, jie negalės sudaryti avarinių situacijų ar sukelti grėsmės kitų eismo dalyvių saugumui.
 
- Ar mikroautobusuose bus galima atsiskaityti elektroninio bilieto kortele?
 
- Kol kas tokios galimybės nebus.
 
Jei Kauno miesto taryba pritars, kitų metų pradžioje maršrutiniuose taksi gali būti įdiegtas atsiskaitymas elektroniniais bilietais (miestiečio kortele), tačiau maršrutinių taksi ir autobusų bilietų kainos liks skirtingos.
 
Įstatymai nenumato, kad maršrutinių taksi vežėjams būtų mokamos bet kokios kompensacijos, todėl maršrutiniuose taksi nebus galima naudotis lengvatiniais bilietais, taip pat išliks skirtingi autobusų ir maršrutinių taksi tarifai.

- Dėkoju už pokalbį.