Naujovės patinka ne visiems
Ar jūsų automobilis labai dūmija – šiemet galite sužinoti jau ne tik techninės apžiūros centre, bet ir bet kur kelyje, mat taršą nuo šiol galės tikrinti ir aplinkosaugininkai.
„Pareigūnai visada turės pateikti pažymėjimus, vilkės uniformas, stabdys saugiai, netrukdydami kitiems eismo dalyviams. Taip pat, būtinai bus tarnybinis, institucijos ženklais pažymėtas automobilis su švyturėliais“, – pasakojo Aplinkos ministerijos taršos prevencijos politikos grupės patarėja Renata Gagienė.
Vis dėlto, tokiomis naujovėmis patenkinti tikrai ne visi. Štai panevėžietis Stasys teigė nenorintis, kad jo automobilio tarša būtų tikrinama ne tik techninės apžiūros metu.
„Dar vieni priešai vairuotojams. Pensininkai, seneliai vos gyvus lauželius turi“, – sakė jis.
Yra ir manančių, kad tokie sprendimai – bandymas pasipelnyti.
„Čia, kaip sakant, pinigų pasirinkimas“, – teigė senjoras.
Jam antrino ir anksčiau kalbintas vairuotojas Stasys.
„Kiekvienas nori užsidirbti“, – tvirtino jis.
Nepasitenkinimo visuomenėje yra ir daugiau.
„Turėtų pasitikėti. Dabar vieni įvertina, o kiti dar tikrins – kam reikalingas visas tas dalykas?“, – kėlė klausimą vairuotojas.
Vis dėlto, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas atkreipė dėmesį, kad, ypač dyzeliniai automobiliai, per metus vidutiniškai nuvažiuoja bent 15 tūkstančių kilometrų, o senesnei transporto priemonei tai esą yra daug.
„Nuo vizito iki vizito, toks statistinis automobilis nuvažiuoja apie 30 tūkstančių, tai per tą laiką gali atsitikti tikrai labai daug. Techninės apžiūros žalias lapas nėra tas pats, kas koks nors įrašas ant pieno pakelio parduotuvėje“, – tvirtino Renaldas Gabartas.
Be to, ne paslaptis yra ir tai, kad kai kurie vairuotojai gudrauja.
„Yra ir žibalo įpylimas, ir kažkokie priedai, kurie padeda išvengti pernelyg didelės taršos tuo metu, kai yra matuojama, bet išvažiavęs ir išvažinėjęs tą baką su tais priedais – jis teršia lygiai taip pat ir daro tai, kuo mes kvėpuojame. Jis išmeta į aplinką tokias medžiagas, nuo kurių žmonės suserga plaučių vėžiu“, – įžvalgomis dalijosi Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas.
Kiti ekspertai prieš tokius gudruolius ragina kovoti dažnesnėmis techninėmis apžiūromis, tačiau ir toks sprendimas galėtų iššaukti ne vien teigiamus pokyčius.
„Kas 2 metus apžiūra – aš sutinku, bet, jeigu apžiūros seniems automobiliams vyktų ne kas 2 metus, o kas metus – daugeliui vairuotojų jau tada šoktų fantazija daryti kažkokius perdirbimus“, – teigė eismo ekspertas Artūras Pakėnas.
Grėstų nemenkos baudos
Bent jau artimiausiomis savaitėmis vairuotojai juos stabdančių aplinkosaugininkų keliuose išvysti neturėtų, esą taršių automobilių patikrinimams tarnybos dar tik ruošiasi. Kai pasiruoš – bus ir specialūs reidai, ir ne tik.
„Bus galimybė ir pareigūnams važiuojant kelyje, pastebėjus galimai teršiantį automobilį, jį susistabdyti, ir tiesiog operatyviai, čia ir dabar patikrinti“, – teigė R. Gagienė.
Tokiu atveju, vairuotojui beliktų tiesiog tikėtis, kad automobilis teršia ne per daug.
„Nustačius taršos viršijimą, bus iš karto naikinamas techninės apžiūros dokumentų galiojimas. Sprendimas bus priimamas tiesiog vietoje ir tokia transporto priemonė negalės dalyvauti viešajame eisme“, – teigė R. Gagienė.
Įkliuvusiems grėstų ne tik techninės apžiūros panaikinimas, bet ir nemažos piniginės baudos. Fiziniams asmenims gali tekti pakloti ir iki 300 eurų, o įmonių vadovams – dar daugiau. Jeigu aplinkosaugininkai nustatys, kad automobilis dar ir tepalus leidžia – mokėsite ir už tai. Tiesa, tai gąsdina tikrai ne visus.
„Vis tiek su tvarkingais turime važinėti, tik čia yra tas klausimas, kada susitvarkys – vieni gal prieš technikinę, kiti iškart susitvarko“, – teigė vyras.
Jam antrino ir kita pašnekovė.
„Daug važinėja tikrai netvarkingų automobilių. Tikrai matosi ir, kai visi ventiliatoriai įjungti – visi kvapai ir viskas jaučiasi“, – kalbėjo moteris.
Tiesa, dalis gyventojų rūpinasi ir pačių tarnybų pasirengimu.
„Pirmiausia, turi būti pasiruošę tie aplinkosaugos darbuotojai. Turėtų ir įrangą turėti, ir taip toliau“, – teigė vyras.
Į tą pačią problemą dėmesį atkreipia ir ekspertai.
„Reikės apsirūpinti įranga, apmokyti žmones, aprūpinti juos transportu ir taip toliau. Ar viso to reikia? Galbūt reikėjo daryti kažkaip racionaliau, įvertinant kažkokią kaštų ir naudos analizę ir panaudoti jau esamas struktūras, tą pačią kelių policiją, techninių apžiūrų centrų sistemą“, – svarstė A. Pakėnas.
Pasak Aplinkos ministerijos taršos prevencijos politikos grupės patarėjos, reikalinga įranga – paruošta.
„Įranga yra, nes šie patikrinimai buvo daromi ir iki šiol, tik juose dalyvaudavo 3 institucijos. Dabar yra planuose numatytas tos įrangos atsinaujinimas“, – teigė R. Gagienė.
Planuojama, kad per metus aplinkosaugininkai patikrins nuo 900 iki 15 tūkstančių automobilių.
Visą reportažą rasite LNK portale: