„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) komentuoja „Delfi‟, kad iš viso iš Rusijos žemyninės dalies į Kaliningradą šiemet galima pervežti 2,47 mln. tonų tos srities poreikiams skirtų prekių.

Būtinų sankcionuotų prekių gabenimas, vidurkiai 2023 metais:


Pernai liepos 13 dieną Europos Komisija paskelbė gaires, kuriomis tarp Rusijos žemyninės dalies ir Kaliningrado srities per ES teritoriją gali būti vežamos tik sričiai būtinos prekės ir tik geležinkeliais.

Kaip žinoma, šeštuoju ES sankcijų paketu draudžiama iš Rusijos į Bendriją pirkti importuoti ar perduoti jūromis vežamą žalią naftą ir tam tikrus naftos produktus. Draudimai nuo 2022 metų gruodžio 5 dienos taikomi žaliai naftai, o nuo šių metų vasario 5 dienos – rafinuotiems naftos produktams.

LTG teigimu, nafta ir jos produktai sudarė apie 15 proc. visų Kaliningrado tranzitu pervežamų krovinių.

Atsižvelgiant į EK gaires leidžiamų gabenti prekių kiekiai vertinami pagal pastarųjų trejų kalendorinių metų – nuo 2020 metų sausio 1 dienos iki 2022 metų gruodžio 31 dienos imtinai – geležinkelio transportu pervežtų prekių istorinius vidurkius, kai prekių tiek pradinė, tiek paskirties vieta yra Rusijos Federacija.

„Tai reiškia, kad 2022 metais leidžiami pervežti kiekiai buvo nustatyti dar praėjusių metų vasarą, o 2023 metais – šių metų pradžioje, „uždarius“ praėjusius kalendorinius metus. 2022 metais naftos ir jos produktų tranzitas tarp Rusijos Federacijos žemyninės dalies ir Kaliningrado srities per Europos Sąjungos teritoriją negalėjo viršyti 0,98 mln. t, o 2023 metais – 0,78 mln. t“, – teigia bendrovė.

Anot jos, ES sankcijos naftai ir naftos produktams bei leidžiami kiekiai buvo paskelbti dar 2022 metų liepą, tačiau jų taikymas sandoriams, sudarytiems iki birželio 4 dienos, buvo atidėtas ir jos pilnai įsigaliojo dviem etapais – 2022 metų gruodžio 5 dieną ir 2023 vasario 5 dieną, priklausomai nuo konkretaus prekės kodo.

„Iki šių datų, nafta, pažymėta konkrečiais kodais, tranzitu per Lietuvą galėjo būti gabenama nekontroliuojant pervežamo kiekio“, – aiškina „Lietuvos geležinkeliai“.

Leidžiamos pervežimų metinės apimtys yra skaičiuojamos vieneriems kalendoriniams metams, nepriklausomai nuo ES reglamente nurodytų konkrečioms prekėms paskelbtų ribojamųjų priemonių taikymo pradžios datos.  

Cisternų sąstatas (Asociatyvi nuotr.)
Į būtinųjų prekių sąrašą įtraukti keli šimtai skirtingų prekių kodų pagal ES reglamentą, jų kiekiai vertinami konkrečiai, kai gaunamos paraiškos. Vidurkiai skaičiuojami kiekvienam prekės kodui atskirai.

„Jei krovinys atitinka numatytą tranzito į Kaliningradą tvarką, jis priimamas vežimui per Lietuvos Respublikos teritoriją. Konkrečių kodų prekių pervežtam kiekiui pasiekus nustatytus vidurkius, jų gabenimo paraiškos bus atmetamos, o jų vežimas nevykdomas‟, – komentuoja LTG.

Bendrovė skelbia, kad tranzitu per Lietuvą tarp žemyninės Rusijos ir Kaliningrado per 2022-ųjų 11 mėnesių pervežta apie 0,6 mln. tonų naftos ir jos produktų. Duomenys už visus 2022 metus dar apibendrinami.

2022 metais tarp Rusijos žemyninės dalies ir Kaliningrado srities per Lietuvą buvo leista iš viso pervežti 3,1 mln. tonų būtinųjų prekių, o sausio-lapkričio mėn. jų pervežta beveik 1,8 mln. tonų (krovinių detalizavimas – ČIA).

Tranzito klausimas pernai Lietuvoje sukėlė dvi aštrias diskusijas: vieną dėl tranzito uždraudimo, kitą – dėl apmokėjimo Lietuvai už jį, jeigu nuo 2022 metų rugsėjo 1 dienos tranzito neaptarnaus komerciniai šalies bankai. Rusija pirmuoju atveju pagrasino atsaku, dėl antrojo įteikė notą.

Europos Komisija liepą išleido minėtas gaires, kuriose nurodė, kad Rusiją ir Kaliningradą skirianti Lietuva galės blokuoti tik dvejopo naudojimo prekių tranzitą, tačiau dabar Rusija per jos teritoriją galės gabenti kitas sankcionuotas prekes, įskaitant metalą. Nepaisant to, tranzitas automobilių keliais lieka draudžiamas.

Dėl mokėjimų už tranzitą LTG pernai gruodžio pabaigoje komentavo naujienų agentūrai ELTA, kad dalis tranzitu gabenamų krovinių vežama naudojant „LTG Cargo“ klientų iš Rusijos ir Baltarusijos iki rugsėjo pradžios atliktus išankstinius apmokėjimus.

„Už didesnę dalį tranzitu gabenamų krovinių, kaip ir anksčiau, atsiskaito klientai iš kitų šalių, ne Rusijos ir Baltarusijos“, – tada komentavo LTG komunikacijos partnerė Kotryna Dzikaraitė.

Naftos embargo atveju laikina išimtis numatyta žalios naftos importui vamzdynais į tas ES valstybes nares, kurios dėl savo geografinės padėties yra priklausomos nuo naftos tiekimo iš Rusijos ir neturi kitų įgyvendinamų galimybių, praneša ES Taryba.

Be to, Bulgarijai ir Kroatijai bus taikomos specialios laikinos nukrypti leidžiančios nuostatos, susijusios atitinkamai su jūromis vežamos žalios naftos ir vakuuminio gazolio importu.

Kadangi didžioji Rusijos naftos dalis į ES pristatoma jūromis, šie apribojimai iki 2022 metų pabaigos apims beveik 90 proc. Rusijos naftos importo į Europą.

Europos Sąjunga (ES) yra prisijungusi ir prie Didžiojo septyneto (G7) grupės šalių ir įvedusi 60 JAV dolerių už barelį kainų „lubas‟ rusiškai naftai.

Iš Rusijos į ES negalima importuoti anglių ir kito iškastinio kuro, plieno, jo gaminių ir geležies, aukso (įskaitant juvelyrinius dirbinius), taip pat uždraustas cementas, mediena, popierius ir plastikas, jūros gėrybės ir alkoholiniai gėrimai (pvz., ikrai, degtinė), cigaretės ir kosmetika.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)