„Nuo šiandienos JAV rinka yra atverta visiems Lietuvoje registruotiems orlaiviams ir visoms registruotoms bendrovėms.
Tai gali atrodyti nedidelis sprendimas, bet jis yra istorinis, nes nuo šiol visos Lietuvos kompanijos, kurios norėtų veikti JAV oro erdvėje, galės tai daryti iš Lietuvos, joms nebereikės registruoti lėktuvų kitose šalyse“, – teigė susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Jis pažymėjo, kad toks susitarimas tarp Lietuvos ir JAV demonstruoja, kad JAV institucijos Lietuvos aviacijos sistemą vertina kaip patikimą.
Civilinės aviacijos asociacijos CAVIA valdybos – pirmininkė Oriana Mašalė spaudos konferencijoje teigė, kad šiandien yra istorinė diena, nes galime viltis, jog Lietuvos orlaivių anapus Atlanto vandenyno bus vis daugiau, nors jie bus registruoti Lietuvoje.
Ji paminėjo, kad viena Lietuvos bendrovė neseniai turėjo atsisakyti didelio kontrakto Kanadoje. Taip nutiko tik dėl to, kad ši įmonė su savo Lietuvoje registruotais lėktuvais neturėjo teisės skristi į JAV teritorija.
Tiesa, O. Mašalė pažymėjo, kad nereikėtų tikėtis, kad JAV oro erdvė iškart prisipildys Lietuvoje registruotais orlaiviais.
„Tai yra tam tikro kelio pradžia“, – sakė O. Mašalė.
„Tarptautiniai tyrimai rodo, kad vienas euras investuotas į aviaciją atneša tris eurus grąžos. Neabejoju, kad grąža iš šio susitarimo bus dar didesnė, nei rodo tyrimai“, – teigė asociacijos vadovė.
Lietuvos nacionalinės aviacijos asociacijos LAVIA valdybos narys Aleksandras Nemunaitis sakė, kad nors neturime nacionalinės oro bendrovės, turime bendrovių, kurios siūlo paslaugas kitų šalių oro bendrovėms. Joms atvėrus JAV rinka veiklos geografija gerokai išsiplės.
Viena įmonė paraišką jau pateikė
Siekiant sklandžios šio proceso eigos, buvo suderintos visos reikiamos procedūros ir taisyklės, kad Lietuvoje registruotos oro bendrovės galėtų vykdyti skrydžius tiek į, tiek iš JAV. Taip pat atlikti Aviacijos įstatymo pakeitimai, padidintos Administracinių nusižengimų kodekse numatytos baudos už su aviacijos veikla susijusius nusižengimus.
Lietuvoje registruotos oro bendrovės galės laisvai vykdyti operacijas JAV ne tik iš Lietuvos, bet ir iš kitų pasaulio šalių. Pavyzdžiui, per Lietuvos vežėjus Lietuvoje registruotais orlaiviais užsakyti nuskraidinti krovinį ar keleivius į JAV galės kad ir Karibų jūros regione ar pavyzdžiui, Kanadoje įsikūrusi bendrovė, išsinuomojusi Lietuvos oro vežėjo orlaivį.
Priklausomai nuo skrydžių pobūdžių – ar jie bus vienkartiniai, ar užsakomieji, ar reguliarieji, oro vežėjams dar reikės atlikti tam tikras procedūras, pateikti paraišką ir gauti JAV Transporto departamento (DOT) leidimą.
Siekiant suteikti leidimą vykdyti skrydžius JAV, FAA atlieka užsienio valstybės civilinės aviacijos priežiūros sistemos auditą, kurio metu audituojama jos atitiktis Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) nustatytiems civilinės aviacijos saugos standartams ir šalims priskiria 1 arba 2 kategoriją. Teisę vykdyti naujus skrydžius į JAV teritoriją gauna tik tie oro vežėjai, kurių valstybėms suteikiama 1 kategorija. Toks auditas Lietuvoje atliktas 2023 m. balandį, vėliau pateiktos išvados, o praėjusių metų pabaigoje FAA ekspertai buvo atvykę įvertinti, kaip įgyvendinti papildomi jų reikalavimai, siekiant vykdyti skrydžius JAV oro erdvėje.
„Visas procesas truko apie pustrečių metų, ties tuo dirbo ne viena valstybės institucija - Susisiekimo ministerija, Seimas ir Vyriausybė, Lietuvos transporto saugos administracija ir VšĮ Transporto kompetencijų agentūra. Džiaugiamės, kad mūsų specialistų komandos darbai rengiantis FAA auditui buvo įvertinti teigiamai. Tikimės, kad Lietuvos oro bendrovės sėkmingai vystys veiklą naujame regione, kuriame iki tol skrydžių nevykdė“, – sako šio projekto vadovas, Transporto kompetencijų agentūros (TKA) Strateginio planavimo ir finansų skyriaus patarėjas Mantas Kerdokas.
TKA žiniomis, paraišką skraidyti JAV oro erdvėje jau yra pateikusi 1 bendrovė. Tikėtina, kad dar 2 vežėjai galėtų pasinaudoti galimybe skraidinti keleivius, paštą, krovinius į JAV arba JAV viduje.
Naujų galimybių Lietuvos aviacijos įmonių veiklos plėtrai sudarymas bei patekimas į JAV bei kitas prioritetines rinkas – vienas iš Lietuvos aviacijos gairėse iki 2030 m. numatytų tikslų. Šios prieš porą metų kartu su rinkos dalyviais parengtos ir patvirtintos gairės nustato prioritetus ir strategines kryptis, kaip plėtoti šalies aviacijos sektorių ir pagerinti susisiekimą oru.