Rugsėjis įpusėjo, bet darbų pabaigos – nematyti
Šią vasarą pradėta vienos pagrindinių Kauno transporto arterijų – vadinamo Pilies žiedo ir jo prieigų rekonstrukcijos iki rugsėjo 1 dienos, kaip buvo žadėta, nespėta pabaigti. Nors žiedine sankryža eismas vyksta, tačiau tai mažai guodžia – remonto darbai tebesitęsia Šauklių ir Šv. Gertrūdos gatvėse, jų pralaidumas sumažėjęs 50 proc., nes eismas vyksta tik dviem juostomis. Dėl to rytinio ir popietinio piko metu Kauno centrą kausto milžiniškos transporto spūstys.
Prieš prasidedant naujiems mokslo metams, kurie Kaune sutampa su transporto spūsčių sezono pradžia, darbus atliekančios bendrovės „Kauno tiltai“ atstovai žadėjo dirbti ir naktimis, kad tik būtų spėta laiku pabaigti esminius darbus.
Iki numatytos darbų pabaigos likus kelioms dienoms kelininkai kapituliavo. „Kauno tiltai“ pareiškė, kad kapitalinio remonto darbai Šauklių ir Šv. Gertrūdos gatvėse tęsis iki rugsėjo vidurio.
Rugsėjis jau įpusėjo, tačiau darbų pabaigos dar nematyti. Panašu, kad transporto spūsčių keliamus nepatogumus kauniečiai ir miesto svečiai turės kęsti dar ne vieną savaitę.
Pasiteiravus darbų užsakovės – Kauno savivaldybės, kada planuojama baigti šių judrių gatvių remontą, sulaukta pažado, jog vairuotojų košmaras turėtų baigtis dar rugsėjį.
„Esminiai važiuojamosios dangos darbai Šv. Gertrūdos ir Šauklių gatvėse bus atlikti rugsėjį. Rangovai stengiasi likusius darbus užbaigti kaip įmanoma greičiau, todėl dar paprašysime vairuotojų kantrybės“, – portalui „Delfi“ atsakė Kauno savivaldybės ryšių su visuomenes skyrius.
Darbams trukdo ir netikėti radiniai
Pilies žiedą, o tiksliau – Šauklių ir Jonavos gatves jungiančią žiedinę sankryžą bei jos prieigas už 3,24 mln. eurų remontuoja konkursą laimėjusi akcinė bendrovė „Kauno tiltai“. Ta pati bendrovė tvarkė ir P. Vileišio tiltą, keitė deformacines siūles, tvarkė kitas konstrukcijas, o darbų kaina – 135,3 tūkst. eurų.
„Kauno tiltų“ atstovė spaudai Giedrė Samulionytė – Lekavičienė pateikė kur kas išsamesnį komentarą apie tai, dėl ko vėluojama baigti gatvių remontą.
„Šiuo metu šv. Gertrūdos gatvėje dar nėra baigti visi archeologiniai tyrimai. Taip pat tvarkomi požeminiai tinklai, kitos sistemos, kuriomis rūpinasi miesto savivaldybės samdytos bendrovės.
Rekonstrukciją gaišina ir neplanuoti „netyčiukai“. Pavyzdžiui, darbininkai randa nenumatytų įgriuvų, troleibusų stulpų pamatų. Susidūrus su kiekviena kliūtimi reikia ją spręsti, tai savo ruožtu taip pat užtrunka. Pavyzdžiui, aptikus veikiantį elektros kabelį, trukdantį lietaus nuotekų šulinio įrengimui, privalome apie tai pranešti projektuotojui ir užsakovui.
Suprantama, kad paties šulinio patraukti negalime, nes atsirastų nuolat telkšanti bala. Sunku atsakyti, kiek dar tiksliai tokių „staigmenų” laukia objekte“, – teigė bendrovės „Kauno tiltai“ atstovė G. Samulionytė – Lekavičienė.
Ji minėjo, kad tvarkomų gatvių asfaltavimas numatytas šio mėnesio pabaigoje, lygiagrečiai vykdant baigiamuosius darbus – baigiant įrengti pėsčiųjų taką, klojant šaligatvių trinkeles ir pan.
„Norime padėkoti eismo dalyviams už kantrybę ir situacijos adekvatų priėmimą. Dirbti neapibrėžtomis sąlygomis lengviau, kai aplinka reiškia daugiau supratingumo”, – vairuotojų supratingumo prašė „Kauno tiltų“ atstovė.
Stringa „Kauno vandenų“ suplanuoti darbai
Kaltinti tik „Kauno tiltus“ dėl užsitęsusių darbų itin svarbioje transporto arterijoje būtų neteisinga. Esmė ta, kad atliekant kapitalinį gatvių remontą čia dirba ne viena, o kelios bendrovės. Taip pat keičiami ir miesto savivaldybės bendrovėms „Kauno vandenys“ bei „Kauno energija“ priklausantys vamzdynai, šiems darbams samdomi jų pasirinkti rangovai.
Tad bendrovė „Kauno tiltai“ yra tiesiogiai priklausoma nuo kitų įmonių samdytų rangovų darbo tempų, nes nebaigus keisti vamzdynų galima kloti asfalto asfalto dangos.
„Delfi“ žiniomis, „Kauno energija“ savo darbus jau senokai atliko, o šiuo metu tebevyksta „Kauno vandenims“ priklausančių vamzdynų keitimas. Darbus atlieka bendrovė „Senoji Varėnė“.
„Darbo likę vienai, dviem dienoms, bet juos stabdo archeologai. Atkasame gabaliuką, kol jie neištiria tos vietos – neleidžia net prisiliesti. Nieko negalime padaryti, „Kauno tiltai“ taip pat negali paskubėti. Šiandien gal 2 metrus vamzdžio įdėsime ir vėl stovime, net nežinome kas bus rytoj ar poryt“, – likus dienai iki rugsėjo 1-osios portalui „Delfi“ sakė „Kauno vandenų“ užsakymu vamzdynus keičiančios bendrovės „Senoji Varėnė“ direktorius Audrius Ažukas.
Verslininkas minėjo, kad archeologinę statybvietės priežiūrą atliekantis Vytautas Vingis dirba iš tiesų preciziškai. Pasak A. Ažuko, nepaisant vėluojančių darbų, istorija bei jos tyrinėjimai taip pat yra labai svarbu.
„Patiems reikia važinėti, norime kuo greičiau paleisti eismą. Juk artėja rugsėjo 1-oji, mes irgi turime ir anūkus, ir vaikus. Visiems norisi darbus atlikti kuo greičiau, nes resursų tam tikrai turime. Bet yra tvarka, kurios negalime pakeisti“, – prieš žadėtą darbų pabaigą kalbėjo „Kauno vandenų“ rangovės, bendrovės „Senoji Varėnė“ vadovas A. Ažukas.
Bendrovės direktorius taip pat užsiminė, kad taikantis prie archeologinių tyrimų eigos patiriami nuostoliai, nes šioje vietoje reikia laikyti techniką, kurios gali bet kada prireikti, nors ji galėtų dirbti kituose objektuose.
Dirbo be archeologų priežiūros: gavo baudas, sugaišo laiko
Pilies žiedo ir jo prieigų kapitalinis remontas jau nuo darbų pradžios buvo lydimas nesusipratimų. Nors kasinėjant gruntą Kauno senamiestyje – kultūros paveldo teritorijoje būtini archeologiniai tyrimai bei priežiūra, ją užsakiusi buvo tik viena šiame projekte dalyvavusių bendrovių – „Kauno energija“.
Kitos įmonės sutarčių su archeologais sudariusios nebuvo, šiam faktui paaiškėjus paveldosaugininkai laikinai sustabdė darbus, trims dirbusioms bendrovėms skyrė baudas ir liepė pasamdyti kasinėjimus prižiūrėsiančius specialistus.
Panašu, kad tai ir nulėmė situaciją, su kuria kauniečiai susidurs prasidėjus rugsėjui – nebaigtą remontuoti itin judrią transporto arteriją bei daug didesnes nei įprasta transporto spūstis. Archeologine priežiūra pačioje pradžioje pasirūpinusi „Kauno energija“ gegužę pradėtus darbus baigė jau liepos pabaigoje. Pilies žiede bei Šauklių ir šv. Gertrūdos gatvėse atlikti magistralinio šilumos tiekimo tinklo vamzdynų remonto darbai.
Kultūros paveldo departamento (KPD) Kauno skyriaus vyriausioji specialistė Asta Naureckaitė portalui „Delfi“ sakė, kad baudos sumokėtos, viskas vyksta pagal esamus reikalavimus, o archeologinių tyrinėjimu metu rasta vertingų, senajai miesto daliai būdingų radinių.
„Pradėję darbus senamiestyje visi labai pyksta, esą sovietmečiu buldozeriai pravažiavę, tad čia nieko nerasi, nieko nebus. Akivaizdu, nors ir dešimt kartų perkasta, tačiau net ir XXI amžiuje mes galima surasti artefaktų. Vienur daugiau, kitur – mažiau, bet ta nuostata, kad nieko nerasime, tikrai visus klaidina“, – sakė A. Naureckaitė.
Archeologas atremia kaltinimus vėlavimu: galėjo paslaugas užsakyti anksčiau
Pilies žiedo ir jo prieigų remonto darbus prižiūrintis archeologas V. Vingis minėjo, kad viskas galėjo būti atlikti laiku, jeigu bendrovės ar darbų užsakovai būtų laiku pasirūpinę archeologiniais tyrimais bei darbų priežiūra.
„Vėlavimas iš archeologų pusės yra dėl to, kad jie anksčiau neužsakė šių paslaugų“, – sakė V. Vingis bei minėjo, kad paprastai archeologiniai tyrinėjimai užsakomi likus mėnesiui ar dviem iki statybų pradžios.
„Kai iš anksto padaromi tyrimai, dažniausiai viskas būna daug greičiau ir geriau“, – sakė specialistas.
Jis minėjo, kad įsikišus paveldosaugininkams, darbus atliekančioms bendrovėms sudarius sutartis daug laiko atėmė dokumentacijos rengimas.
„Teikiame žvalgomųjų turimų projektą, juos atlikus turime teikti tolimesnių darbų projektą, kol gauname leidimą – užtrunkama apie dvi savaites“, – sakė V. Vingis. Archeologas sakė, kad tyrimų metu rasta nemažai XVIII – XIX amžiaus pamatų fragmentų, XVII – XVIII amžiaus archeologinių sluoksnių. Rasti pamatai identifikuoja senųjų pastatų vietas, leidžia suprasti, kaip anksčiau atrodė Kauno senamiestis. „Šv. Gertrūdos gatvė buvo siauresnė, ji buvo labiau užstatyta. Šauklių gatvė buvo suformuota XX amžiaus antroje pusėje, iki to laiko ten buvo pastatai“, – sakė archeologas V. Vingis.