Vežėjas teisinasi, jog, nors vakarinis reisas į atokų rajono miestelį jam nuostolingas, autobusas vis tiek važiuoja, tik esą tąkart lyg tyčia sugedo.
Iš Klaipėdos praėjusį šeštadienį namo grįždama K. Karošaitė, tarsi nuojautai pakuždėjus, dar vidurdienį paskambino į Panevėžio autobusų stoties dispečerinę. Mergina buvo patikinta, kad 18.30 val. reisas į Krekenavą nėra panaikintas – autobusas turi važiuoti.
Studentė į Panevėžį atvažiavo likus keliolikai minučių iki išvykimo į Krekenavą. Anot jos, Upytės krypties stotelėje jau būriavosi autobuso laukiantys keleiviai. K. Karošaitės teigimu, visi matė, kaip kitoje stoties pusėje vienas po kito, neužsukdami į jokią aikštelę, išvažinėjo maršrutiniai autobusai. Vienas vairuotojas trypčiojantiems žmonėms šūktelėjo nebelaukti – reisas į Krekenavą nuimtas.
Keleiviai piktindamiesi ėmė skirstytis, o Kristina, išsigandusi, kad neturės kuo grįžti namo, persiutusi nulėkė aiškintis pas autobusų stoties dispečeres. Šios nustebusios puolė tyrinėti autobusų tvarkaraščių. Nors ten aiškiai įrašytas 18.30 val. reisas į Krekenavą, stotelėje autobuso nebuvo.
„Netekau kantrybės ir vilties. Klausiau, ką man daryti, negi stotyje turėsiu nakvoti?“ – „Sekundei“ pasakojo K. Karošaitė.
Parvažiavo per kančias
Nevilties apimtą merginą gelbėti sumojusi dispečerė paskambino į Krekenavą vežančios „Zimbravos transporto“ įmonės atstovams. Po maždaug 15-os minučių Kristina vis dėlto sulaukė išganingojo autobuso. Tuomet ji jau buvo likusi vienintelė po stotį besiblaškanti keleivė – visi kiti jau seniai buvo išsiskirstę.
Tačiau, anot K. Karošaitės, tuo jos kelionės nuotykiai dar nesibaigė. Įlipusiai į autobusą vairuotojas puolė priekaištauti, esą vienos keleivės, ir dar tik pusę kainos mokančios studentės, nevešiantis. K. Karošaitė jau buvo besiruošianti išlipti, bet pagrasinus, kad kreipsis į žiniasklaidą, durys prieš jos nosį užsitrenkė ir autobusas pajudėjo iš stotelės.
Pakeliui dar įlipo dvi moteriškės, važiavusios iki Rodų kaimo. Tos irgi baiminosi, kad, jei reisą panaikins, neturėsiančios su kuo grįžti iš darbo.
„Parvažiavau namo per kančias. Jei tai būtų įvykę dieną, nekelčiau triukšmo, bet dabar tikrai būtų tekę nakvoti stotyje. Girdėti kalbų, kad reisas nuostolingas, jį žada panaikinti. Žmonės nežino, ko laukti“, – sako K. Karošaitė.
Atima keleivius
„Zimbravos transporto“ bendrovės savininkas ir vadovas Bronislovas Zaronskis tikina, esą įvykęs nesusipratimas.
„Visi teisūs, visi neteisūs“, – situaciją pakomentavo verslininkas.
Anot jo, tvarkaraštyje nurodytu laiku autobuso į Krekenavą žmonės nesulaukė dėl nenumatytų aplinkybių.
„Autobusas sugedo, o kol kitas sugrįžo iš reiso, paskambino ir dispečerė. Vėlavome gal 20 minučių, bet ir žmonių nebuvo, stotyje tik ta viena mergina įlipo“, – pasakojo B. Zaronskis.
Jo teigimu, šis reisas į Krekenavą vežėjui tik nuostolius neša. Vadovo teigimu, pasitaiko, kad trisdešimt kilometrų iki miestelio Panevėžio rajono pakrašty vairuotojas važiuoja vienas. Tačiau, anot jo, netgi jei autobusų stotyje nėra važiuojančiųjų šia kryptimi, vairuotojas privalo važiuoti.
„Važiuoja dabar praktiškai tuščias autobusas – nėra žmonių. Ne tik vasarą. Ir žiemą taip pat. Mūsų keleivius susirenka mokykliniai autobusai, dar pasitaiko visokių, ieškančių pakeleivių. Per tokius nelegalus mums žmonių nebelieka“, – aiškino B. Zaronskis.
Transporto įmonės vadovas pripažįsta, jog šis skundas – ne vienintelis. Tačiau, anot jo, pasitvirtina apie 10 proc. gautų skundų.
„Kviečiame vairuotojus, svarstome, barame, baudžiame. Gal šįkart vairuotojas pavargęs buvo“, – tvirtino vežėjas.
Prašo reisą naikinti
B. Zaronskis pasakoja jau prašęs rajono Savivaldybės panaikinti 18.30 val. reisą į Krekenavą. Valdžios atsakymas vežėjui kol kas neigiamas. „Zimbravos transportas“ rengiasi vėl teikti prašymą ir bandyti įtikinėti, kad tokiu laiku į Krekenavą ir 15 val. į Ėriškius keleiviai nevažiuoja. Pastarąjį reisą įmonė prašys panaikinti bent jau kol tęsis mokinių vasaros atostogos.
B. Zaronskį piktina, kad dabartinė rajono Savivaldybės tvarka, reguliuojanti maršrutinių autobusų reisus, yra gana keista. Vežėjui pateikus prašymą dėl nuostolingo reiso panaikinimo, lemiamą balsą turi seniūnai ir seniūnaičiai.
„Tokia tvarka, kad panaikinti neįmanoma. Seniūnams, seniūnaičiams – kad tik važiuotų. Jie niekada nesutiks panaikinti reiso, nors per metus ten vienas žmogus važiuotų. O mums nuostolingų reisų nekompensuoja“, – piktinosi B. Zaronskis.
Atsiklausia vietininkų
Rajono Savivaldybės Ekonomikos ir turto valdymo skyriaus vedėjos Aldonos Čiegytės teigimu, kaskart, gavus vežėjų prašymą panaikinti maršrutinio autobuso reisą, atsiklausiama seniūnaičių ir seniūnų. Jie savo verdiktą privalo pateikti raštu. Savivaldybė motyvuoja, jog šie žmonės geriausiai žino vietos gyventojų poreikius, tačiau pripažįsta, jog nei seniūno, nei seniūnaičio neprašoma savo nuomonę pagrįsti faktais ir konkrečiais skaičiavimais.
„Nė vienas seniūnaitis nevažiuos ir netikrins, kiek keleivių“, – patvirtino A. Čiegytė.
Tiesa, vedėja pripažįsta, kad kartais vežėjų ir gyventojų atstovų pateiktos pozicijos būna kardinaliai skirtingos. Tokiu atveju, anot jos, skaičiuoti keleivių srautų leidžiasi patys valdininkai.
Rajono Savivaldybė, anot A. Čiegytės, nuostolingus, bet gyventojams labai reikalingus reisus vežėjams kompensuoja. Iš bene 17-os „Zimbravos transporto“ reisų Savivaldybė nuostolingų nemato nė vieno.
Gaudo pažeidėjus
Tik sukėlusi triukšmą namo į Krekenavą parvežta K. Karošaitė vežėjo neapskundė jį kontroliuojančiai rajono Savivaldybei.
Šioji maršrutinių autobusų vairuotojus tikrina savo ruožtu. Savivaldybės užsakymu privati bendrovė per mėnesį atlieka vidutiniškai 50 patikrinimų. A. Čiegytės teigimu, tikrinamos vežėjų licencijos, ar vairuotojai laikosi eismo tvarkaraščių, ar duoda keleiviams bilietus.
Iš kelių dešimčių patikrinimų per mėnesį nustatomi maždaug trys pažeidimai. Dažniausiai vairuotojai pričiumpami dėl keleiviams neduotų arba jau per patikrinimą duotų bilietų. Savivaldybės Mokesčių administravimo skyriaus specialistės Jūratės Adomavičienės teigimu, už tai vežėjas baudžiamas iki 101 Eur bauda.
Iš aštuonių rajono gyventojus vežančių privačių įmonių J. Adomavičienė teigė negalinti išskirti nei pavyzdingiausios, nei didžiausios pažeidėjos – baudų yra užsidirbę visi vežėjai.