„Ieškiniu ketinama išsiieškoti žalą iš įmonių, ginčų metu teikusių prašymus taikyti laikinąsias apsaugos priemones pirkime. Reikalavimo suma yra lygi dėl tiekėjo veiksmų negautoms pajamoms valstybinės reikšmės magistralinių kelių priežiūrai ir rekonstravimo darbams, vertinant tai, kad Kelių direkcijai viena diena, vėluojant įgyvendinti šį projektą, reiškia mažiausiai 145 tūkst. eurų negautų pajamų, kurios galėjo būti investuotos į valstybinės reikšmės kelius“, – pranešime teigė LAKD vadovas Remigijus Lipkevičius.
Direkcija nurodo, kad nuo 2021 metų kovo, kuomet buvo paskelbti viešųjų pirkimų konkursai, susiję su naujos elektroninės kelių rinkliavos sukūrimu ir diegimu, nuo tų pačių metų gegužės mėnesio dėl su pirkimais susijusių teisminių procesų, buvo taikomos laikinosios apsaugos priemones ir sustabdytos pirkimo procedūros.
Anot LAKD, dėl teismuose įstrigusių pirkimų, e-tollingo projektas galės būti įgyvendintas ne anksčiau kaip iki 2024 metų liepos su sąlyga, kad teisminiai procesai pasibaigs ne vėliau kaip 2023 metų sausį ir naujų teisminių ginčų nebekils.
Anot LAKD vadovo, e-tolling projektas yra svarbus Lietuvos ekonomikai. Įdiegus naują kelių apmokestinimo sistemą (e-tolling), kuomet mokestis bus taikomas ne už laiką, bet už nuvažiuotą atstumą, gautos pajamos iš kelių rinkliavos (už naudojimąsi magistraliniais keliais) bus skirtos išskirtinai tik šių kelių infrastruktūros gerinimui bei e-tolling sistemos administravimui.
Kelių apmokestinimo pakeitimus kadencijos pabaigoje priėmė buvusi valdžia – Seimas 2020-ųjų lapkritį leido Kelių direkcijai diegti naują sistemą. 40 mln. eurų vertės GNSS (palydovinės navigacijos) sistema turėjo pradėti veikti 2023 metais.
Susisiekimo ministerija tuomet teigė, kad europinė kelių rinkliavos sistema atitiks Europos Sąjungos principus „naudotojas moka“ ir „teršėjas moka“, bus teisingesnė kelių naudotojų atžvilgiu.
Ją įdiegus rinkliavos dydis priklausys ne nuo laiko, o nuo nuvažiuoto atstumo. Įmoka bus skaičiuojama atsižvelgiant į automobilio tipą ir išmetamų teršalų kiekio standartus. Mokestis bus imamas tik už važiavimą valstybinės reikšmės magistraliniais keliais.
Šiuo metu taikant vinječių (pagal nuvažiuotą laiką) apmokestinimo sistemą, per metus surenkama apie 50 mln. eurų. Įdiegus e. tollingo sistemą, planuojama surinkti per 110 mln. eurų.