„Net tuo atveju, jei viruso plitimas artimiausiu metu nebus sustabdytas, tikėtina, kad kovo-balandžio mėnesiais bendra logistikos sektoriaus apyvarta turėtų nusmukti dar 30-40 procentų, o gabenimo sausumos keliais apimtis – ne daugiau kaip 10 procentų. Kita vertus, naujausia informacija apie atsigaunantį krovinių judėjimą Kinijoje bei kitose pasaulio rinkose leidžia prognozuoti, kad nuosmukis bus laikinas, ir dar pirmąjį šių metų pusmetį situacija grįš į įprastas vėžes“, – sako „ACE Logistics“ direktorius Ignas Puluikis.
Pasak jo, šiuo metu didžiausia viruso įtaka yra krovinių gabenimui iš Kinijos. Vasario mėnesį – buvo visiškas sąstingis. Dėl sumažinto fabrikų darbo režimo ir transporto judėjimo apribojimų Kinijoje tiesiog nebuvo ką gabenti. Vasario mėnesio antroje pusėje jūrų linijų kroviniai pajudėjo, tačiau laivai buvo užkrauti mažiau nei 50 proc. Gabenimas laivais užtrunka 1-1,5 mėnesio, todėl tiesioginis poveikis mūsų rinkoje bus juntamas balandį ir gegužę.
Kaip rašoma pranešime, optimizmo teikia tai, kad geležinkeliuose pirmieji reguliarūs išvykimai iš Kinijos suplanuoti nuo kovo 5-osios, o reguliarūs jūrų laivų išplaukimai jau patvirtinti šios savaitės pabaigoje. Gabenimas lėktuvais niekada nebuvo nutrūkęs, bet dėl pasikeitusių maršrutų ir judėjimo apsunkinimo Kinijoje jis užtrunka ilgiau. Bloga žinia yra tai, kad dėl susikaupusios krovinių apimties gabenimas gali pabrangti.
Didžiausias poveikis – oro ir geležinkelių transportui
Koronaviruso poveikis logistikos sektoriui yra netolygus – įtaka kiekvienai transporto rūšiai skiriasi. Nors virusas jau palietė daugiau kaip 30 Europos šalių, kelių transportu kroviniai senajame žemyne gabenami beveik be jokių trukdžių.
Terminalai dirba, nepatogumų kertant Europos valstybių sienas nėra. Tik saugumo sumetimais kol kas kartu su kai kuriais partneriais sutarėme nepristatyti krovinių į kelis šiaurės Italijos regionus. Viruso įtaka dabar labiausiai jaučiama oro ir geležinkelių transportui, o jūrų transporte ji pasijus per ateinančius vieną – du mėnesius.
„Kalbant apie krovinių pristatymą į Kiniją ir gabenimą iš jos, situacija šiuo metu darosi aiškesnė. Tačiau dėl išaugusio užsakymų kiekio netrukus kiek sudėtingiau bus gabenti laivais ir geležinkeliais, kuriuose paprasčiausiai pritrūks vietos, kai kurios jūrų linijos užimtos iki balandžio vidurio“, – sako I. Puluikis.
Virusui nenustojus plisti didžiausia grėsmė logistikos sektoriui, anot „ACE Logistics“ vadovo, būtų vyriausybių sprendimai apriboti judėjimą tarp regionų ar šalių. Tokiu atveju nebeliktų galimybės gabenti krovinių, o logistikos įmonės netektų pajamų.
„Tai juodasis scenarijus. Netikiu, kad taip gali nutikti. Remiantis informacija, kad Kinijoje viruso plitimas jau suvaldytas, kur kas labiau tikėtinas logistikos sektoriaus atsigavimo scenarijus“, – teigia I. Puluikis.
Pasak Sveikatos apsaugos ministerijos, šiuo metu nėra įrodymų, kad virusas gali būti perduodamas per daiktus, todėl logistikos įmonės nesiėmė papildomų apsaugos priemonių siuntinių ir krovinių gabenimui.
„Teoriškai galime svarstyti krovinių dezinfekcijos klausimą, kaip tai padarė Kinijos paštas – siekiant užtikrinti maksimalią prevenciją, dezinfekuojamos visos per Uhano miestą keliaujančios siuntos. Tačiau nesant įrodymų, kad siuntiniai galėtų kelti riziką sveikatai, esame linkę vadovautis PSO rekomendacijomis“, – sako „ACE Logistics“ vadovas.
Išgyvenus ekonominę krizę nebegąsdina ir virusai
I. Puluikio manymu, logistikos sektoriaus dalyviams dabar svarbiausia yra apgalvoti bent kelis veiksmų plano variantus, modeliuoti situacijas ir nuspręsti, kas bus daroma pačiu blogiausiu atveju. Į trumpalaikių bei ilgalaikių strategijų kūrimą turėtų būti įtraukti ir visų grandžių įmonės vadovai.
„Mūsų sektorius išgyveno 2008-2009 metų krizę. Tai buvo rimta repeticija prieš visas negandas ateityje. Įmonės, kurios išsilaikė kriziniu laikotarpiu, yra pasiruošusios išgyventi ir viruso sukeltus sunkumus“, – tvirtina logistikos ekspertas.
Jei viruso plitimas artimiausiu metu nebus sustabdytas, I. Puluikio nuomone, tikėtina, kad kovo-balandžio mėnesiais bendra krovinių gabenimo apyvarta turėtų nusmukti dar 30-40 proc., kelių transporto srityje – iki 10 procentų.
„Nuosmukiui įtakos turės tai, kad nuo kinų Naujųjų metų praktiškai buvo nutrūkęs krovinių išgabenimas laivais ir geležinkeliu. Tačiau naujausiomis žiniomis, Kinijoje jau leista krovininiam transportui judėti tarp provincijų – tai reiškia, kad kroviniai greitai pasieks išvykimo terminalus. Traukinių operatoriai ir jūrų linijos pranešė apie pirmųjų išvykimų datas kovo pradžioje – tai geri ženklai logistikos verslui. Todėl viliuosi, kad dar pirmąją metų pusę situacija grįš į įprastas vėžes“, – įsitikinęs I. Puluikis.