Didės akcizas

Apie dyzelino akcizo didėjimą informuoti Lietuvos gyventojai skuba per kelias iki Naujųjų likusias dienas prisipildyti kuro bakus. Jau aišku, kad nuo 2011-ųjų už dyzelino litrą teks mokėti 10 ar 12 centų daugiau.

Tačiau gyventojus ir verslininkus už galvos griebtis verčia ne tik akcizo didinimas, bet ir miglotos pasaulinės naftos rinkos tendencijos. Naftininkai plyšauja esantys priversti kelti naftos produktų kainas visame pasaulyje. Todėl neabejojama, kad Lietuvoje kuro kainų šuolis smogs dviguba jėga. Apsidrausti nuo šoko bandantys verslininkai jau dabar svarsto, kieno sąskaita teks bristi iš nuostolių, jei kuro kaina išaugs 50 centų ar visu litu už litrą.

Pagal Europos Sąjungos (ES) reikalavimus nuo 2011-ųjų sausio 1 d. dyzelino akcizą teks didinti daugiau nei 90 litų – 1000 litrų veikiausiai kainuos 302 eurus, arba apie 1042 litus. Todėl nuo Naujųjų padidėjęs akcizas litrą dyzelino turėtų pabranginti apie 12 centų.

Tačiau dar nesulaukus akcizo didinimo, tiek dyzelino, tiek benzino ar dujų kaina šoka į aukštumas. Jau nuo lapkričio mėnesio kuras brango – jo litras pabrango net iki kelių dešimčių centų. Lietuviams tik belieka iš apmaudo graužti nagus išgirdus, kad kaimyninėse šalyse kuras kur kas pigesnis. Pavyzdžiui, į Latviją iš mūsų šalies atvežtas benzinas pastarosiomis dienomis kainavo apie 40 centų pigiau: tinklų „Lukoil“ ar „Statoil“ degalinėse Latvijoje litras populiariausio 95 markės benzino vidutiniškai kainavo apie 4 litus, o Lietuvoje – 4,40 lito.

Diktuoja pasaulinė rinka

Vakar Panevėžyje esančiose degalinėse 98 markės benzinas kainavo nuo 4,40 iki 4,54 lito, 95 markės benzinas – nuo 4,35 iki 4,41 lito, dyzelis – nuo 3,93 iki 3,99 lito, litras dujų – 2,41 lito. Mažiausiomis kainomis kurą pardavinėjo šešias degalines Panevėžyje turinti bendrovė „Neste Lietuva“ ir vieną degalinę mieste įkūrusi bendrovė „Kvistija“, vidutinėmis – „Lukoil“ ir didžiausiomis – „Orlen“ bei „Statoil“.

„Sekundei“ bendrovės „Lietuva Statoil“ Pardavimų ir tiekimo departamento direktorius Giedrius Bandzevičius patvirtino, kad nepaliaujamą kuro kainos augimą lemia pasaulinė naftos rinka. Jo teigimu, brangsta žaliavinė nafta, tad auga ir produktų didmeninės kainos.

„Kadangi didmeninė produkto kaina sudaro apie 40 procentų benzino arba 50 procentų dyzelino mažmeninės kainos, pasaulinės tendencijos tiesiogiai veikia degalų kainas Lietuvoje. Pasauliniu mastu naftos kainos augimą pastaruoju metu lėmė didėjanti jos paklausa. Ji išaugo dėl šaltų orų bangos tiek Šiaurinėje ir Rytinėje JAV dalyse, tiek ir Europoje. Šaltoki orai prognozuojami ir kitą savaitę. Be to, dėl prastų oro sąlygų buvo uždarytos trys pagrindinės naftą išgaunančios platformos Meksikos įlankoje, o tai sumažino pasiūlą rinkai. Naftos kaina kyla ir dėl mažėjančių euro zonos šalių – Portugalijos ir Graikijos – kreditingumo reitingų bei dėl Kinijoje sunkiai suvaldomų išduodamų paskolų apimčių. Dėl to infliacija Kinijoje praėjusią savaitę pasiekė aukščiausią lygį per 28 pastaruosius mėnesius“, – informavo G.Bandzevičius.

Bendrovės „Lietuva Statoil“ atstovas patikino, kad artimiausiomis dienomis degalų kainos turėtų išsilaikyti panašios, tik nuo Naujųjų metų įsigalios 12 centų litrui didesnis akcizas dyzelinui: „Dyzelino kaina tikrai padidės. Todėl norime paraginti vairuotojus dar iki Naujųjų metų pradžios užsukti į degalinę.“

Numatyti sunku

„Sekundės“ kalbintas bendrovės „Kvistija“ komercijos direktorius Mindaugas Zubavičius pažymėjo, kad, nepaisant nedžiuginamų žinių dėl pasaulinės naftos rinkos, kuro kainos galėtų būti bent keliais centais mažesnės.

„Mūsų degalinėje litras kuro kainuoja keliais centais mažiau, nei siūlo didesnieji pardavėjai. Panevėžyje turime vieną degalinę, todėl bandome konkuruoti – žemesne kaina tenka vilioti pirkėjus iš vieno miesto galo atvykti degalų užsipilti į kitą. Nors patys kurą perkame brangiau, nei didieji mūsų konkurentai. Vadinasi, ir jie kainas dar turėtų bent šiek tiek nuleisti. Tiesa, keli centai konkuruojant labai daug reikšmės neturi. Tik pačiam pardavėjui tai yra didžiulis skirtumas, nes pajamos plaukia nuo kiekvieno parduoto degalų litro. O ar pirkėjui 2–3 centai daug reiškia, priklauso nuo kiekvieno individualiai“, – sakė M.Zubavičius.

Pašnekovo tikinimu, tolesnis kuro kainų augimas priklausys nuo rinkos, o dar labiau – nuo degalų gamintojo. Esą sudėtinga numatyti, ar kuras dar nebrangs iki Naujųjų metų. Vis dėlto beveik neabejojama, kad vairuotojų laukia liūdnos žinios – netrukus vairuoti transporto priemonę gali tapti tikra prabanga.

„Degalų kainos keičiasi kasdien. Tik iš ryto atėję į darbą sužinosime, kiek tą dieną benzinas ar dyzelinas kainuos. Pavyzdžiui, trečiadienį didmeninėje prekyboje kuras atpigo maždaug puse cento, tačiau pirkėjas vargu tai ar pajus. Deja, nuraminti vairuotojų negaliu, nes pastaruoju metu degalai įprastai vis brango. Manau, kad ir dyzelino kaina dar kils iki Naujųjų. O kai padidės akcizas, pajusime stiprų dyzelio kainos šuolį“, – kalbėjo komercijos direktorius.

Paslaugos brangs

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ atstovas spaudai Gytis Vincevičius teigė neabejojantis, kad tokiais tempais branginant kurą Lietuvoje pralaimės visi – valstybė, piliečiai ir verslas.

„Kuro kainos šoktelėjo dar prieš Kalėdas ir tas procesas tebevyksta. Ypač brangsta dyzelinas – kiekvieno produkto vežėjo duona. Vadinasi, anksčiau ar vėliau vežėjų paslaugos brangs ir pirkėjams kils produktų kainos. Kiek – kol kas sunku pasakyti. Nes naftininkai savų produktų kainų šuoliais tikrai sugeba nustebinti. Jau buvome susitaikę su tuo, kad dyzelio kaina padidėjus akcizui išaugs maždaug 12 centų už litrą. Bet staiga į rinką su „stebuklingomis“ žiniomis įsimaišė naftininkai. Dabar jie aiškina, kad turime prie pasaulinės naftos rinkos taikytis, į užsienį lygiuotis ir nenustebti, kad dyzelinas dar brangs“, – sakė pašnekovas.

G.Vincevičius priminė, kad ne vienerius metus politikams buvo kalta – kuo labiau brangsta degalai, tuo mažiau jų nuperkama. Juk mažesnės degalų kainos į kaimynines šalis vilioja jau seniai. Tai ypač pasitvirtino, kai nuo 2009 m. sausio Seimas Vyriausybės siūlymu akcizą dyzelinui buvo padidinęs iki 1140 litų už 1000 litrą. Būtent tokį dydį pagal įsipareigojimus ES Lietuva turi pasiekti 2013-iaisiais. Tačiau 2009-ųjų rugpjūtį akcizas vėl buvo sumažintas. Valdžia dėl didesnio akcizo persigalvojo pastebėjusi, kad kuro sunaudojimas krito visą pusmetį, o šalies vežėjai dyzeliną ėmė piltis kaimyninėje Lenkijoje.

Pilsis svetur


Asociacijos „Linava“ atstovas spaudai patikino, kad panašus scenarijus pasikartos ir vėl. Nes tarptautiniu mastu transportavimo paslaugas teikiantiems vairuotojams tikrai nėra sudėtinga degalų prisipilti užsienyje.

„Net ir cento skirtumas vežėjui yra didelis motyvas kurą pirkti kitur. Juk pilama ne litrais, o tonomis – per savaitę jų susidaro dešimtys. Lietuvos ar užsienio vežėjai dyzelį mūsų šalyje iki šiol dar pylėsi, bet jam pabrangus Lietuvos degalines tikrai aplenks. Greičiausiai, kaip įprastai, dėl to didžiausią pelną turės Lenkija“, – tikino G.Vincevičius.

Pašnekovas pažymėjo, kad kritus dyzelio kainoms pirkėjai į Lietuvą sugrįžo, tačiau netrukus vėl bus „išvaryti“. Esą vežėjai priversti rūpintis savo kišene, o ne valstybės gerove.

„Lietuvoje dabar pusę kuro kainos sudaro mokesčiai valstybei. Skaudu, bet degalams pabrangus tie patys mokesčiai ir nebus surinkti, valstybė praras milijonus litų. Jau dabar vežėjai dėl dyzelio pirkimo yra priversti tartis su Lenkijos ir Latvijos degalinių tinklais. Vadinasi, mūsų valstybė neteks mokesčių ne tik už kurą, bet ir kelius, stovėjimo aikšteles. Blogiau bus tiems, kurie vežimo paslaugas teikia tik Lietuvoje. Jų sąnaudos išaugs staiga, o už paslaugas kainos bus keliamos lėčiau. Juk, pavyzdžiui, keleivių vežėjai net savavališkai be politikų žinios bilietų iškart branginti negali“, – kalbėjo G.Vincevičius.

Produktai brangs

Marius Busilas, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius

Jau prieš mėnesį kalbėjome apie dyzelino akcizo didėjimą. Jeigu nuo 2011-ųjų už dyzelino litrą teks mokėti maždaug 12 centų daugiau, didžiulio produktų kainų augimo pirkėjai veikiausiai nepajus. Tačiau jau šiandien kalbama apie tai, kad kuro kainų augimui didžiulę įtaką darys pasaulinė naftos rinka. Vadinasi, litras dyzelio gali brangti ir 50 centų ar visu litu. Tuomet tie centai tikrai lems galutinio produkto kainą. Tik kiekvienas verslininkas nuspręs individualiai, kurio produkto – ar pieno, ar mėsos, ar duonos.

Aišku, kad visos prekės iškart brangti neturėtų. Juo labiau kad vežėjai nuolat spaudžiami dėl pigesnių paslaugų. Be to, prekybininkai galvoja ir apie klientą – visi jaučia konkurenciją ir nenori pirkėjų prarasti. Verslininkai turi būti sąmoningi ir nesitikėti didžiulio pelno. Tačiau susispausti galima taip pat iki tam tikros ribos.