Kainų pokyčiai
Pasak „Autoplius.lt“ portalo specialisto Gintenio Dauparo, žmonės automobiliams išleidžia vis daugiau.
„Pasirašytų sutarčių kiekis, lyginant su tuo pačiu pernai metų ketvirčiu, paaugo vos 1 procentu. Tuo tarpu bendra naujų ir naudotų automobilių apyvarta išaugo net 18 procentų. Ką tai reiškia? Reiškia, kad nusipirkome tiek pat automobilių, bet sumokėjome 18 procentų brangiau“, – pasakojo jis.
Tyrimai parodė, kad per pastarąjį ketvirtį brango ir patys naujausi, vos metų sulaukę ir seni, daugiau kaip 20 metų skaičiuojantys automobiliai.
„Nuo šiek tiek vyresnių negu vieneri metai amžiaus automobiliai iki pačių vyriausių, kur 20 ir daugiau metų, augo kaina nuo 8 iki maždaug 17 procentų ir daugiausiai šiame segmente augo bene apie 11-15 metų amžiaus automobilių kainos, tai yra apie tuos 17 procentų. Daugiausiai augo automobilių iki vienerių metų amžiaus kaina, tai yra net 34 procentais“, – teigė G. Dauparas.
Nenustoja pirkti
Registruojamų automobilių eilės prie „Regitros“ Vilniuje nemažos, kaip ir visada. Eilėje laukiantys vyras neslėpė nusivylimo dėl to, kad automobilių kainos – itin išaugusios. Anot jo, automobilių kainos, lyginant su ankstesniais metais, tiesiog kosminės.
„Jeigu palyginti 2-3 metus prieš, tai galima pasakyti, kad pabrango virš 30 procentų tikrai“, – teigė jis.
Jam pritarė ir kitas pašnekovas.
„Pastebėjau, kad pabrango tiek nauji, tiek seni automobiliai. Principe, kažkur iki 30-40 procentų“, – teigė jis.
Kitas vyras pastebėjo, kad tam tikruose segmentuose matomas ir pigimas.
„Naujesni automobiliai, tai yra iki 5 metų senumo, truputėlį atpigo, sakyčiau. Galbūt, tai susiję su palūkanų šuoliu“, – dalijosi jis.
Brangimo priežastys
Pagrindinė brangimo priežastis – per paskutinius dvejus metus dėl pandemijos ir karo Ukrainoje sumažėjusi automobilių gamyba, tačiau, žinoma, prisideda ir infliacija.
„Ypač senesnių automobilių, tų, kurie visai seni, kaina nuo infliacijos priklauso dar labiau, nes nei detalių, nei remonto taip pigiai nebepadarysi kaip prieš penketą metų, tai, vėlgi, ta kainos korekcija kažkiek į viršų gali būti kintanti“, – teigė Naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys.
Automobiliai per du metus pabrango maždaug trečdaliu.
„Pastebėjome, kad 2021-2022 metais buvo labai didelis kilimas, kainų šuolis. Dabar, šį pusmetį, kainos jau yra susistabilizavusios, bet klientai, kurie automobilį pirko 2020 metais, dabar gali parduoti jį beveik už tą pačią kainą, iš tikrųjų. Jie daugiausiai ir išlošia“, – aiškino „Longo.lt“ pardavimų vadovas Deividas Jočys.
Kiti prekybininkai teigia nepastebintys, kad šiemet automobiliai būtų brangę.
„Iš tikrųjų, kad labai būtų padidėjusios tos kainos – sunku pasakyti, bet tikrai yra tas, kad tos kainos dar stovi nuo praeitų metų ir nepinga. Tai yra faktas. Žinoma, yra ir automobilių trūkumas, nors pardavimų aikštelės, galima sakyti, yra padidėjusios“, – teigė „BRC“ lengvųjų automobilių skyriaus vadovas Zbignev Podskorbis.
Pasiektos ribos
Naudotos transporto priemonės, pasak ekspertų, daugiau brangti neturėtų, nes jau nustojo kilti naujų automobilių kainos.
„Realiai, paskutinį praėjusį ketvirtį, kainos nebekilo ir iš gamyklų indikacijos tokios, kad pusę metų kainos tikrai jau nebekils. Tai reiškia, kad naujų automobilių kainos stabilizuojasi“, – teigė „Mototojos“ automobilių pardavimo vadovas Gediminas Jekenta.
Deja, akivaizdus pigimas – nepastebimas.
„Atsiranda akcijos, tai, galime pavadinti, kad kainos ir sumažėjo šiek tiek, lyginant su praeitais metais, bet, vėlgi, tik tam tikriems modeliams, tam tikroms versijoms. Globalaus pigimo mes tikrai nestebime“, – teigė „Moller auto savanoriai“ pardavimų vadovas Giedrius Zakalskis.
Tačiau pardavėjai svarsto, kad ne už kalnų ir nauja brangimo banga.
„Gamintojas po truputį jau ruošiasi 2025 metams. Ne paslaptis, kad turėtų būti „Euro 7“ ir jau yra signalų, kad kai kurie automobiliai vien dėl to pabrangs, nes, atitinkamai, yra nauji reikalavimai, kurie prideda tam tikrų elementų automobiliui ir, automatiškai, pakelia kainą“, – teigė G. Zakalskis.
Anot G. Jekentos, pastebima ir tai, kad naudotų automobilių poreikis kyla, o tai reiškia, kad ir jų kaina nekris.
„Iš tikrųjų, naudotų automobilių, tų modernesnių arba mažiau taršių, kaip hibridiniai, iš tinklo įkraunamų, jų kaina vidutinė vis dar kyla“, – atskleidė jis.
Kainos stabilizavosi
Pardavėjai apibendrina, kad bent jau šiemet kainos išliks panašios.
„Kainos, galbūt, liks tokios pačios kaip ir dabar, bet bus mažiau pasirinkimo, nes vasarą visi prekeiviai prisipirko tų automobilių ir tikisi, kad ruduo bus aktyvesnis. Rudenį gana aktyviai perka pirkėjai, tai, vėlgi, pašluos tas aikšteles ir turgus“, – teigė V. Baršys.
„Autoplius.lt“ duomenimis, automobilių parkas Lietuvoje per metus paseno trimis mėnesiais. 2022 metų antrą ketvirtį mūsų šalies viduje registruotų automobilių amžiaus vidurkis siekė 16 metų ir 5 mėnesius. Šį ketvirtį jis siekė jau 16 metų ir 8 mėnesius.
Visą reportažą galite rasti LNK portale: