Vandens transporto eismas Lietuvoje intensyvėja. Apie tai liudija ir kasmet didėjantis pramoginių iki 10 metrų ilgio plaukiojimo priemonių Lietuvoje skaičius: 2020 m. LTSA įregistruota – 1201, perregistruota – 1055, 2021 m. pirmąjį pusmetį – įregistruota 648, perregistruota – 497 pramoginių vandens transporto priemonių.
Tačiau jų techninės apžiūros tvarka primena akmens amžių, įsitikinę laivų savininkai.
Tikrinamos ir guminės valtys
Į pramoginių laivų skaičių įtraukiami ne tik vandens motociklai ar motorinės jachtos, bet ir paprastos pripučiamos guminės valtys, kurioms, pagal Mažųjų laivų, kurių ilgis iki 10 m, pramoginių ir asmeninių laivų techninių apžiūrų atlikimo taisykles, taip pat reikalinga techninė apžiūra.
Tokia tvarka ne tik paprastus greta vandens telkinių nuo seno gyvenančius žmones, bet ir Seimo narius, verčia tik gūžčioti pečiais. Parlamentaras Remigijus Žemaitaitis tvirtina, šią tvarką Susisiekimo ministerija jau seniai turėtų pakeisti.
„Dar suprasčiau, jei ta techninė apžiūra būtų taikoma asmenims, juridiniams asmenims, kurie parduoda bilietus ir verčiasi keleivių ir poilsiautojų plukdymu. Bet dabar, turėdamas savo reikmėms paprastą guminę valtį, arba iš sovietmečio paveldėtą „kazankę“, kuri skirta dviem keleiviams, ir joms reikia techninės apžiūros. Tai yra pasityčiojimas“, – piktinosi parlamentaras.
Patikrinimas – tik formalus
R. Žemaitaitis „Delfi“ sakė, kad terminas „techninė apžiūra“ tik skamba solidžiai. O tikrovėje šis procesas vykdomas formaliai.
„Man teko birželio mėnesį vežti į techninę apžiūrą plaukiojimo priemonę. Kartu su manimi buvo atvežta net 20 guminių valčių. Tos apžiūros vykdomos vieną kartą per mėnesį. Šilutėje vieną kartą, Tauragėje – vieną kartą, Klaipėdoje – taip pat. Sudaromos gyvos eilės. Klaipėdoje ji vykdoma dviejose vietose – uostelyje arba aikštelėje prie autostrados. Įsivaizduojate, kiek žmonių atvažiuoja!
Pats dalyvavau tokioje techninėje apžiūroje ir klausiau, gal galite pasakyti, ką jūs tikrinate: amortizatorius, variklį, cilindrus, traukes? Tačiau tam jie neturi įrangos!
O kaip viskas vyksta? Atveža žmonės tas valteles, prižiūrėtojas ateina, pažiūri, ar ji pripūsta. Ir viskas. O už tai paima kelias dešimtis eurų. Taisyklėse parašyta, kad jei plaukioji tik vidaus vandenyse, tai techninės apžiūros nereikia. O jei žmogus gyvena Jurbarke, kur aplink yra keli vandens telkiniai, juose gumine valtimi galima plaukioti be techninės apžiūros. Bet jei žmogus nuspręs valtelę pernešti į Nemuną, jau reikia techninės apžiūros. Kauno mariose taip pat gali plaukioti su kateriuku, prisikabinęs 15, 20, 30 arklių galios variklį, net techninės apžiūros nereikia. Bet jei sumanysi plaukti Jurbarko arba Nidos link, tai apžiūra jau reikalinga.
Tokio idiotizmo neturėtų būti. Šita naujoji valdančioji dauguma kaip tik sakė, kad lengvins biurokratizmą, kad paprastam žmogui būtų patogiau“, – stebėjosi galiojančia tvarka parlamentaras.
Tikrina, ar yra raktas
Seimo nario mintims pritarė ir verslininkas Mindaugas Skarbalius. Jo teigimu, užsiregistruoti į techninę apžiūrą privalai internetu, tačiau paskui viskas vyksta gyvai, o apžiūros rezultatai surašomi rašikliu popieriaus lape.
„Užsiregistravęs internetu privalai nurodytu metu važiuoti nežinia kur, kad atliktum techninę apžiūrą. Vandens motociklų tikrina, ar yra raktelis su spirale, kuri prisegama prie gelbėjimosi liemenės. Jei kristum, tai išjungtų variklį. Taip pat patikrina, ar yra gelbėjimosi liemenė. Viskas. Daugiau nieko netikrina.
Tačiau pastarasis kriterijus nesuprantamas, nes motociklas be liemenės nepraranda jokių techninių savybių. Aišku, galėtume pritempti prie saugos diržo automobilyje analogijos. Tačiau užregistravęs vienokią XXL dydžio liemenę, kuri tiktų mano sudėjimo 195 cm ūgio asmeniui, ji netiktų 170 cm ūgio 18 metų amžiaus jaunuoliui. Kaip vertinti tokį reikalavimą? Tokį dalyką turėtų tikrinti plaukimo metu, kaip kad tikrinama, ar važiuoji prisisegs saugos diržą“, – stebėjosi M. Skarbalius.
Registruoja tik internetu
R. Žemaitaitis papasakojo, kad galiojanti tvarka nepatogi pagyvenusiems asmenims, kuriems sudėtinga naudotis internetu, arba tas internetas nuošaliose vietovėse neveikia.
„Mano krikšto tėvas, kuris gyvena prie Nemuno Šyšos kaime, kuriam 76 metai, turi laukti visą mėnesį tos apžiūros. Užsiregistruoti į ją galima tik internetu, o tas žmogus net nežino, kaip tas internetas veikia. Tačiau apžiūroje turi stovėti gyvoje eilėje, laukti kelias valandas. Patikrinimai vyksta Uostadvaryje arba Šilutės uostelyje. Įsivaizduokite, 30 su guminėmis valtimis išsirikiuoja, dar 15 su kateriukais, dar keli su vandens motociklais.
Atlikome su krikšto tėvu eksperimentą. Prie jo guminės valties galima pritvirtinti variklį. Tačiau gamintojas to nerašo. Tai ir atlieka apžiūrą, kaip guminei valčiai. Tačiau paskui nuleidi ją į marias, užsikabini variklį 15 ar 20 arklio galių, ir varai pilnu pajėgumu ir net irklų nereikia“, – galimybę apeiti galiojančią tvarką pastebėjo R. Žemaitis.
Apžiūra reikalinga ir ką tik pirktoms
Dar viena keistenybė, kuri stebina ir piktina vandens priemonių savininkus, yra ta, kad net ir toms transporto priemonėms, kurios yra visiškai naujos ir pirktos iš salono. Daugelis kalbintųjų priminė, kad naujus automobilius gali eksploatuoti be TA. Tą patvirtino, kad naujiems automobiliams iki keturių metų gali būti neprivaloma techninė apžiūra, LTSA atstovai.
„Mano kaimynai du naujus vandens motociklus nusipirko, užregistravo, bet negalėjo jais naudotis, nes privalėjo vežti į techninę apžiūrą, kuri vyksta tik kartą per mėnesį“, – dar vieną nelogiškumą galiojančioje tvarkoje pastebėjo parlamentaras R. Žemaitaitis.
Verslininko M. Skarbaliaus teigimu, asmenys, galintys nusipirkti vandens motociklus, yra gana užimti, todėl jie taupydami laiką norėtų šias plaukiojimo priemones įsigyti jau tinkamas eksploatuoti, todėl prašo pardavėjų, kad jie ir technines apžiūras atliktų patys. Tačiau dabar galiojanti tvarka tam užkerta kelią.
„Techninė apžiūra atliekama specifinėse vietose specifiniu laiku. Iš vakaro neužsiregistruosi. Staigiai sugalvojęs taip pat nenuvažiuosi, nes reikia užsiregistruoti iš anksto. Todėl klientai ir prašo, gal galėtume mes už juos tai padaryti? Mes mielai, tačiau to negalime padaryti, nes reikia notaro patvirtinto įgaliojimo. Tai yra visiška nesąmonė. Nes automobilį techninei apžiūrai gali atvežti bet kas, o vandens motociklo – kažkodėl negali.
Kita nesąmonė – techninę apžiūra atliekant Elektrėnuose nereikalauja laivavedžio pažymėjimo, o tą patį atliekant Klaipėdos pusėje, laivavedžio pažymėjimas reikalingas. Tai jų vidiniai reikalai, tačiau paprastą ir tose biurokratinėse subtilybėse nesusigaudantį žmogų klampina labai giliai.
Pats pabandžiau atlikti visas procedūras. Užsiregistravau techninei apžiūrai prieš dvi savaites. Nuvažiavęs man paskirtu laiku turėjau laukti, nes nurodytu laiku manęs nepriėmė. Visas tas apžiūros lapas rašoma rankiniu būdu. Paklausiau, kodėl naujam motociklui reikalinga ta apžiūra? Nereikėjo nei į vandenį nuleisti, nei variklį paleisti“, – formaliu požiūriu stebėjosi M. Skarbalius.
Apžiūra privaloma
Vidaus vandens kelių (VVK) direkcija „Delfi“ pakomentavo, kad Vidaus vandenų transporto kodeksas (VVTK) įpareigoja, kad net ir naujoms vandens pramogų transporto priemonėms yra privaloma atlikti techninę apžiūrą. Tačiau labai svarbus momentas – techninę apžiūrą atlikti privaloma, jeigu plaukiojama eksploatuojamais valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliais. Jeigu ne – techninės apžiūros nereikia.
VVK direkcijos Personalo ir komunikacijos vadovė Justina Juozaponės teigimu, direkcija prižiūri ir sudaro tinkamas sąlygas laivybai valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliuose.
„Vidaus vandens kelių direkcija jau yra teikusi pasiūlymus Susisiekimo ministerijai dėl esamos situacijos tobulinimo ir galimybės perimti atsakomybę dėl techninių apžiūrų vykdymo ir organizavimo. Direkcija pasirengusi įvertinti ir pateikti teisės aktų pakeitimus, jog procedūros būtų aiškesnės ir visiems suprantamos“, – komentavo Vidaus vandenų kelių direkcijos Personalo ir komunikacijos vadovė Justina Juozaponė.
Vidaus vandenų transporto kodekso 6 straipsnio 2 dalyje nurodyta: Vidaus vandenų keliai skirstomi į valstybinės reikšmės ir vietinės reikšmės. Valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelių sąrašą tvirtina Vyriausybė, o vietinės reikšmės ir perspektyvinių vidaus vandenų kelių sąrašus – Susisiekimo ministerija, suderinusi su Aplinkos ministerija.
Didžioji dalis vidaus vandenų transporto priemonių plaukioja valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliais.
Valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliais plaukiojančioms priemonės techninė apžiūra yra privaloma, kadangi šiais keliais plaukioja ne tik pramoginiai ar asmeniniai laivai (taip pat ir vandens motociklai), tačiau ir didieji krovininiai laivai (bendras laivo ir baržos ilgis – 110 metrų), keleiviniai laivai ir keleiviniai greitaeigiai laivai (laivai su povandeniniais sparnais). Todėl labai svarbu, kad pramoginiai ir asmeniniai laivai turėtų galiojančias technines apžiūras ir būtų tinkamai sukomplektuoti plaukiojimo rajonui.
Vandens keliui upėje priskiriama visa vaga nuo kranto iki kranto. Tvenkiniuose, mariose ar ežeruose – 150 m juosta pagal laivakelį. Taigi teoriškai, Kauno mariose, Kuršių mariose, jeigu plaukiojama už laivakelio ribų, techninių apžiūrų nereikia. Bet ar ribų neišvengs plaukdami? Juk plaukti paženklintu laivakeliu ir saugu, ir patogu. Svarbu tai, kad už kelio zonos ir plaukiojimo priemonių variklių galingumas ribojamas, o kelyje – ne. Todėl techninių apžiūrų nereikėtų vengti ir vis dėlto skirti tam laiko.
Guminė valtis – taip pat laivas
Lietuvos transporto saugos administracijos Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėjos Eglės Kučinskaitės komentaras.
– Kam reikia atlikti techninę apžiūrą naujam, ką tik įsigytam vandens motociklui? Juolab kad tikrinama tik gelbėjimosi liemenė ir raktas?
– Vidaus vandenų transporto kodeksas (VVTK) įpareigoja, kad ir naujam vandens motociklui privaloma atlikti techninę apžiūrą. Reikalavimus VVTK numato Susisiekimo ministerija.
„Vidaus vandenų laivų registre įregistruoto pramoginio ar asmeninio laivo, kuris eksploatuojamas Lietuvos Respublikos valstybinės reikšmės keliuose, ne vidaus vandenų plaukiojimo rajone arba komerciniais tikslais, techninė apžiūra pirmą kartą atliekama prieš pradedant jį eksploatuoti ir galioja trejus metus, jeigu nuo pastatymo nepraėjo vieni metai, arba dvejus metus, jeigu nuo pastatymo praėjo vieni metai ir daugiau. Kitos techninės apžiūros atliekamos kas dvejus metus.“
Turėti gelbėjimosi liemenę yra ypatingai svarbu, nes dažniausiai plaukiojama arba atviroje jūroje arba kituose giliuose vandens telkiniuose. O raktas privalomas tam, kad apsaugoti aplinkui esančius žmones (jei vandens motociklu plaukiojantis asmuo nukristų, raktas užtikrina aplinkui plaukiojančių žmonių ir turto saugumą).
Būtent techninės apžiūros metu pasimato žmonių sąmoningumas, todėl gelbėjimo liemenės tikrinimas paskatina žmones atsakingai žiūrėti į savo saugumą. Jeigu teisės aktai neįpareigotų turėti gelbėjimosi liemenės, LTSA iš darbinės praktikos mato, jog dalis pramogautojų pro pirštus pasižiūrėtų į pačių saugumą.
– Kodėl į techninę apžiūrą plaukiojimo priemonę atgabenus ne savininkui reikalingas notaro patvirtintas įgaliojimas?
– Notaro įgaliojimas nebūtinas. Pakanka ir elektroninio įgaliojimo, sudaryto Registrų centre per el. valdžios vartus. O įgaliojimas reikalingas, nes dažnu atveju įsigijus vandens transporto priemonę jos neperregistruoja arba naudojasi kitas asmuo, savininkas būna senai miręs ir kt. situacijų pasitaiko.
– Kodėl plaukiojimo priemonėms, eksploatuojamoms Nemune reikia techninės apžiūros, o tai pačiai priemonei, eksploatuojamai Kauno ar Elektrėnų mariose, nereikia?
– Kaip ir minėta, techninė apžiūra reikalinga tuo atveju, kai yra plaukiojama eksploatuojamais valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliais. Juos nustato, sąrašą skelbia ir tvirtina VĮ Vidaus vandens kelių direkcija.
Pasak VĮ Vidaus vandens kelių direkcijos atstovų, Kauno marių telkinyje techninės apžiūros privalomos laivams, plaukiojantiems valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliais dėl jau minėtų priežasčių. Taip pat valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliuose negalioja aplinkosaugos sąlygos, todėl variklių galia ar plaukiojančios priemonės tipas nėra ribojamas.
Kauno marių telkinio dalyje nepatenkančioje į valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelio ribas galima plaukioti tik su nesavaeigėmis priemonėmis arba su laivais, kurių bendras variklių galingumas neviršija 10 AG.
Elektrėnų tvenkinyje nėra valstybinės reikšmės vandens kelių, todėl techninė apžiūra ir nereikalinga.
– Kam reikalinga techninė apžiūra guminėms valtims?
– Guminė valtis yra pramoginis laivas ir jam galioja tas pats techninių apžiūrų reikalavimas. Gumine valtimi plaukiojančių žmonių saugumas taip pat turi būti užtikrintas, kaip ir plaukiant su bet kokiu kitu pramoginiu laivu.
Skatiname dialogą su visuomene, todėl, jeigu visuomenės netenkina dabartiniai teisės aktai dėl naujų vandens motociklų techninės apžiūros, kviečiame visuomenę siūlyti pakeitimus.