Transporto ir logistikos sektorius Lietuvoje generuoja 13 proc. BVP, tačiau jame skaitmenizacijos lygis vis dar yra žemas bei jaučiamas stiprus inovatorių trūkumas. Transporto inovacijų asociacijos direktorė Rugilė Andziukevičiūtė-Buzė kalbėdama apie transporto ir logistikos startuolių situaciją Lietuvoje teigia, jog padėtis verčia sunerimti.

„Startuolių platformos scm-startups.com publikuotas tyrimas rodo, kad Lietuvos rodikliai bendrame kontekste nėra džiuginantys: minėtame tyrimo apibendrinime Lietuva priskirta Centrinei Europai, iš kur kyla didžioji dalis tiekimo grandinės startuolių (50,7 proc.), bet Lietuvoje jų vos keli. Panašios ir startuolių finansavimo tendencijos – matom, kad europinė mediana yra 9 mln. USD/ kompanijai, o Lietuvoje – 0,4 mln.“

Be valstybės pagalbos proveržis mažai tikėtinas

Startuolių kūrimosi transporto sektoriuje skatinimas ir parama ankstyvosiose fazėse yra labai svarbi. Būtinas investuotojų pritraukimas bei švietimas apie sektorių siekiant pritraukti jaunus talentus. Taip pat svarbu stiprinti startuolių ekosistemą, skatinant akceleratoriaus atsiradimą, mentorystės programas ir kitą pagalbą, kurios reikia pradedantiems startuoliams. Transporto inovacijų asociacijos atstovė R. Andziukevičiūtė-Buzė pažymi, kad šiai sričiai būtinas Ekonomikos ir inovacijų ministerijos dėmesys.

„Siekiame, kad startuolių akceleravimas taptų atsakingų institucijų prioritetu – būtų spredžiama talentų trūkumo problema, palengvinamas investicijų pritraukimas tobulinant Akcinių bendrovių įstatymą, vystomos startuolių ekosistemos skatinimo priemonės.

Viena iš tokių kompleksinių priemonių transporto ir logistikos srityje Lietuvoje galėtų tapti mobilumo akceleratorius, kuris skatintų eksperimentinę plėtrą ir inovacinę veiklą, investuojant į besikuriančias ir perspektyvias labai mažas, mažas ir vidutines įmones šiame sektoriuje,“ – pažymi. R. Andziukevičiūtė – Buzė. Tokie panašūs akceleratoria veikia Lenkijoje, Vokietijoje, JK ir JAV.

Tam tikra prasme Transporto inovacijų asociacija jau veikia kaip pre-akceleratorius pradedančioms įmonėms.

„Padedame naujiems startuoliams rasti klientų arba mentorių iš jų būsimų užsakovų tarpo, bendraujame su užsienio rizikos kapitalo fondais – Seed and speed, Maniv mobility ir kitais, dalinamės naujovėmis, kas vyksta Lietuvoje, stengiamės narius informuoti apie galimybes ir vertingas partnerystes užsienyje. Kai matome iššūkį logistikos procese, suvienijam narius bendram tikslui,“ – teigia asociacijos vadovė.

Sėkmės istorijos

Nors transporto ir logistikos startuolių trūkumas Lietuvoje yra ženklus, yra ir sėkmės istorijų, kuriomis galima pasidžiaugti. Viena iš jų – „Trevio“, skaitmeninis muitinės tarpininkas bei atvykimų planavimo platforma.

Pagrindinis „Trevio“ siekis: „ kroviniai viena diena greičiau“. Startuolio sprendimai sutrumpina transporto priemonių judėjimo kelią išvengiant papildomų sustojimų muitinėje, optimizuoja transporto maršrutus, prisitaikant prie vežėjo, vairuotojams dar važiavimo metu yra suteikiamos paslaugos ir didinamas prekės judėjimo greitis, mažėja kamščių ir avarijų miestuose.

Dar vienas sėkmingas startuolio pavyzdys Lietuvoje – „GoRamp“ – 2016 m. įkurta transporto valdymo platforma, leidžianti klientams atlikti sprendimus visose užsakymo fazėse – planavime, stebėjime bei istorinių duomenų analizėje vieno mygtuko paspaudimu.

Remiantis „GoRamp“ klientų grįžtamojo ryšio anketomis sistema padeda sutaupyti iki 20 proc. logistikos kaštų, iki 70 proc. sumažinti rankinį operatyvinį darbą bei sureguliuoti srautus prie sandėlių, kas sumažina ir užterštumą. Įkūrėjai dalinasi: „Per du metus sistema jau naudojasi virš 100 gamybinių kompanijų iš 14 skirtingų šalių (ne tik Europoje, bet ir Amerikoje, Kanadoje, Australijoje) bei 4500 vežėjų. Kadangi sistemos įdiegimas vyksta virtualiai, tarptautinės plėtros galimybės yra labai didelės ir įmonė per ateinančius metus planuoja išaugti iki 400 gamybinių kompanijų bei 20 000 vežėjų pasaulinio tinklo.“

Plačiau apie visa tai bus galima išgirsti tarptautiniame transporto inovacijų forume, spalio 21-22 d. Neturintiems galimybės į forumą atvykti gyvai bus suteikta galimybė forumo pranešimus stebėti portale Delfi.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)