Paaiškino, kam reikalingas automobilis už tokią kainą

2023 metų gamybos „BMW X5 M50i“ benzininio variklio galia yra 390 kW, jis turi automatinę pavarų dėžę, tai nurodoma prekių pirkimo-pardavimo sutartyje, kuri paskelbta Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.

Automobilis šarvuotas. Jame užtikrinama balistinė, šoninių sprogimų poveikiui atspari apsauga ir automobilio dugno apsauga nuo rankinių granatų.

„Naujas automobilis įsigytas išskirtinai inkasavimo reikmėms. Šis automobilis atnaujino LB inkasacinių automobilių parką. To parko tolesnis atnaujinimas priklausys nuo naudojamų automobilių techninės būklės, remonto galimybių ir išlaidų joms. Dėl saugumo jokių išsamesnių komentarų neteikiame“, – teigiama Lietuvos banko komentare „Delfi“.

Internete nurodoma, kad šio modelio V8 variklio darbinis tūris yra 4,4 litro, 523 AG, o tokio automobilio standartinė kaina gali siekti apie 90 tūkst. eurų. Juodos spalvos transporto priemonę Lietuvos bankas įsigijo iš BMW atstovės „Krasta Auto“.

Portale bmw.lt aprašoma analogiška šarvuota transporto priemonė „BMW X5 Protecion VR6“ (Vehicle Resistance 6). Jos apsauginiai langai yra pagaminti iš laminuoto apsauginio stiklo. Vidinis polikarbonato sluoksnis apsaugo nuo stiklo skilimo.

„Šie stiklai saugo ne tik nuo užpuolimų naudojant bukus įrankius arba pistoletus, bet ir nuo atakų AK-47 automatu“, – teigiama aprašyme, minint Kalašnikovo automatą.

Neperšaunamas stiklas po šūvio:

Neperšaunamo stiklo bandymai (asociatyvi nuotr.)

Portale bmw.com dar 2019 metais yra patalpintas išsamus straipsnis apie šarvuotų automobilių bandymus ir ten pažymima, kad „šarvuotas BMW X5 yra dažnai naudojamas kaip taktinė palydos (escort) transporto priemonė asmens apsaugai arba jeigu vietovė nėra tinkama šarvuotam limuzinui“.

Pirmasis apie LB pirkinį pranešė portalas tv3.lt.

Ekspertas: šarvuotas automobilis gali būti triskart brangesnis

Įmonės „carVertical“ atstovas Matas Buzelis „Delfi“ komentuoja, kad tokių automobilių pasirinkimas nėra paprastas – tai prilygsta automobiliui pagal užsakymą.

„Kad tokie automobiliai labai brangūs, tai faktas, ir kaip pavyzdį galiu pailiustruoti: yra mažas, kompaktiškas miesto automobilis, populiarus Italijoje „Fiat 500“ – šarvuota tokio automobilio versija kainuoja kone tris kartus daugiau negu bazinė“, – sako automobilių istorijos ataskaitas teikiančios „carVertical“ komunikacijos vadovas M. Buzelis.

„Manau, kad ir čia yra lygiai tas pats. Ir tai, kad jie renkasi tokį automobilį, ko gero, buvo iškelti dideli reikalavimai: turbūt reikėjo, kad automobilis turėtų ir pravažumo savybių, ir būtų galingas, sąlyginai talpus“, – sako jis.

Palyginimui: portale Autoplius.lt pavyko rasti ne šarvuotą analogą – BMW X5 M, 4.4 l, bet galingesnį (460 kW, 625 AG), jo kaina – 122 tūkst. eurų.

Nauji automobiliai

Tyrimas: BMW – tarp labiausiai vagiamų

Beje, „carVertical“ atliktas tyrimas atskleidė, kad BMW yra viena labiausiai vagiamų markių. Kovo mėnesį įmonė skelbė, jog populiariausi tarp vagių – būtent BMW, sudarantys 17,7 proc. visų platformoje tikrintų vogtų transporto priemonių.

„Mercedes-Benz“ (15,3 proc.) ir „Audi“ (12 proc.) taip pat patenka į pirmąjį trejetuką. Už šių gamintojų rikiuojasi „Ford“ (6,1 proc.) ir „Volkswagen“ (5,4 proc.). Tyrime naudoti duomenys iš „carVertical“ automobilių istorijos ataskaitų 26 šalyse, įskaitant ir Lietuvą.

M. Buzelis sako, kad Lietuvos banko pirktas automobilis neišvengiamai turės būti aprūpintas saugumo įranga, tačiau reikia turėti omenyje nišinę tokios transporto priemonės paskirtį ir, atitinkamai, komplektaciją.

„Tas automobilis suprojektuotas ir sukurtas labai siaurai misijai – tai yra, apsaugoti turtą ir viduje važiuojančius žmones. Nuvaryti tokį automobilį gali būti sudėtinga dėl to, kad jie (pirkėjai – red.) jau tikriausiai bus pasirūpinę visa įmanoma saugumo įranga“, – sako pašnekovas.

Pasak jo, tokį automobilį realizuoti, perparduoti būtų sunku.

„Kas dažniausiai vyksta su vagiamais automobiliais? Jie vagiami, tada greitai išardomi ir tos detalės jau iškeliauja į juodąją rinką – tai į vieną, tai į kitą šalį.

Tokį automobilį nuvarius, gal kažką ir galima būtų parduoti pakankamai paprastai: spėju, kad tai būtų visi nematomi komponentai, tai yra, variklis, transmisija, galbūt pakabos agregatai ir taip toliau, bet: visa ta automobilio vertė yra šarvuose, stikluose, toje vadinamoje apsaugoje“, – aiškina „carVertical“ komunikacijos vadovas.

Matas Buzelis

Anot jo, išardymui, stiklų iškėlimui gali prireikti ir labai specifinės įrangos.

„Kad tai yra brangios dalys, tai tikrai taip, galiu pailiustruoti: esu skaitęs apie atvejį, kaip žmogus įsigijo 30 metų senumo 7-os serijos šarvuotą BMW ir to automobilio priekinis stiklas buvo labai stipriai subraižytas. Kreipėsi į gamintoją, atstovus, kiek kainuotų to stiklo pakeitimas, tai tokiu šarvuotu stiklu aprūpinti tą automobilį kainuotų tiek pat, už kiek jį pirko, – 10 tūkst. eurų“, – pasakoja M. Buzelis.

Taigi, pasak jo, gal detalės ir brangios, tačiau vargu, ar joms yra pakankamai didelė paklausa juodojoje rinkoje.

Lietuvos banko vykdoma finansų rinkos priežiūra finansuojama iš prižiūrimų finansų rinkos dalyvių įmokų ir Lietuvos banko lėšų. Centrinio banko pelnas 2023 metais sudarė 23,64 mln. eurų. Reguliuotojas skelbė, kad į valstybės biudžetą iš tos sumos pervedė per 14 mln. eurų.

Organizacijos nuolat perka specialios paskirties automobilių, tačiau pastaruoju metu būta ir įprastų automobilių pirkimų už didesnę nei 60 tūkst. eurų sumą. Pavyzdžiui, Druskininkų savivaldybės administracija iš „Premium Auto“ už 103,9 tūkst. eurų pirko „Audi A8 60TFSIe Quattro“, rodo Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos (CVP IS) duomenys.

Kauno maisto pramonės ir prekybos mokymo centras už 60,5 tūkst. įsigijo naują elektrinį „Volkswagen ID.4 GTX“ iš bendrovės „Autojuta“. Visagino technologijos ir verslo profesinio mokymo centras už 69 tūkst. eurų iš „Veho Lietuva“ pirko „Mercedes-Benz C 300e“. Tačiau specifinėms reikmėms perkami automobiliai gali kainuoti ir po kelis šimtus tūkstančių, taip yra ir Lietuvos banko pirkto BMW atveju.