Taip pat, teigia SEB, daugiau elektromobilių ir perkama, o šiuo metu Lietuvoje jų važinėja beveik 10 tūkst.
Banko duomenimis, vidutines pajamas gaunantis ir finansinių įsipareigojimų neturintis gyventojas gali įpirkti tiek naudotą, tiek naują elektromobilį už 17,2 tūkst. eurų, o dviejų asmenų šeima – už 34,5 tūkst. eurų. Pernai šios sumos buvo atitinkamai 1 tūkst. ir 2,5 tūkst. eurų mažesnės.
Pagal indeksą, vienas asmuo mokėtų 290 eurų, dviejų asmenų šeima – 580 eurų mėnesinę įmoką.
„Istoriškai (elektromobilių įperkamumo – ELTA) augimas būdavo didesnis, pernai ar užpernai kalbėjome apie keliolikos procentų padidėjimą, šiais metais kalbame apie 6,2 proc. (indekso – ELTA) padidėjimą. Kadangi padidėjo palūkanų norma, tas augimas yra mažesnis“, – indekso pristatymo renginyje ketvirtadienį kalbėjo SEB ekonomistas Tadas Povilauskas.
T. Povilausko teigimu, Vilniuje vieno asmens įperkamo elektromobilio suma yra didesnė – 19,2 tūkst. eurų, nes sostinėje pirmąjį metų ketvirtį atlyginimai augo sparčiau nei kituose šalies regionuose.
Anot SEB analitikų, elektromobilių įperkamumas išaugo, nors bendrai per metus transporto priemonės brango. Banko duomenimis, vidutinė svertinė bet kurio automobilio kaina per metus padidėjo 16,6 proc., o įperkamo dviejų asmenų namų ūkio automobilio kaina kilo 7,8 proc., iki maždaug 12 tūkst. eurų.
„Viena vertus, gyventojai perka automobilius už vis dar žemesnę kainą nei galėtų, nes įperkamo automobilio vertė yra didesnė.
Kita vertus, sakyti, kad 16,6 proc. padidėjo kaina, reiktų atsargiai, nes žiūrint iš „Regitros“ sandorių, per metus gerokai padidėjo tų įperkamų automobilių, kurių amžius iki 10 metų“, – komentavo T. Povilauskas.
„Nepaisant to, kad buvo infliacija šalyje, žmonės gerino savo automobilio kokybę ar standartus. Sandoriai rodo, kad buvo perkami naujesni automobiliai“, – sakė jis.
Lietuvos elektromobilių įperkamumo indeksas apskaičiuotas atsižvelgiant į geriausiai Lietuvoje parduodamų naujų ir naudotų automobilių duomenis bei sumą, už kurią lizingu gyventojai galėtų įsigyti automobilį. Į indeksą taip pat įskaičiuotos valstybės taikomos subsidijos: 2,5 tūkst. eurų perkant naudotą ir 5 tūkst. eurų – naują elektromobilį.
SEB Lizingo departamento vadovo Simono Norbuto teigimu, su valstybės parama įsigijamas maždaug kas antras tiek naudotas, tiek naujas elektromibilis. Vis tik, anot jo, jie vis dar sudaro tik apie 0,5 proc. viso Lietuvos automobilių parko.
„Regitros“ duomenimis, pernai buvo apie 16 proc. daugiau registruotų elektromobilių nei 2021 m., o šį rugpjūtį Lietuvoje jų buvo apie 9,5 tūkst.
„Lietuvoje registruota per 1,7 mln. automobilių. Tie 10 tūkst. yra tik 0,5 proc. viso parko. Kai pradėjome skaičiuoti indeksą, rodiklis siekė 0,3 proc., tad jis nuosaikiai auga. Tačiau tempas išlieka nedidelis“, – žurnalistams sakė S. Norbutas.
SEB analitikų teigimu, įperkamų elektrinių automobilių pasiūla yra didelė – vienam asmeniui prieinama 20, šeimai – 30 elektromobilių modelių.
SEB atliktos apklausos duomenimis, elektromobiliui pirmenybę teiktų beveik 20 proc. asmenų, juos įsigyti dažniausiai linkę saulės elektrines įsirengę arba ketinantys įsirengti gyventojai.
Indeksas rodo, kokios vertės elektromobilį galėtų įsigyti vidutinį darbo užmokestį gaunantis vienas asmuo (arba šeima), lizingo sutartį sudarius 5 metams su 6,5 proc. palūkanų norma, o mėnesinė įmokai neviršijant 25 proc. pajamų. Jį SEB skaičiuoja trečius metus, tačiau šiemet, išaugus bazinėms palūkanų normoms, indekse skaičiuojama palūkanų norma padidinta nuo 5 proc.
Praėjusiais metais SEB analitikai nustatė, kad vidutines pajamas gaunantis ir kitų finansinių įsipareigojimų neturintis asmuo gali įpirkti ne tik naudotą, bet ir naują elektrinį automobilį. Tuomet skaičiuota, kad toks Lietuvos gyventojas lizingu galėtų įsigyti elektromobilį už 16,2 tūkst. eurų, mokant 264 eurų mėnesinę įmoką.
Tuo metu dviejų asmenų šeima galėjo lizingu įpirkti 32 tūkst. eurų vertės naują elektrinį miesto visureigį.
Įperkamųjų penketukuose – skirtingi variantai
Lietuvos elektromobilių įperkamumo indeksas apskaičiuotas atsižvelgiant į geriausiai Lietuvoje parduodamų naujų ir naudotų automobilių duomenis bei sumą, už kurią lizingu gyventojai galėtų įsigyti automobilį. Į indeksą taip pat įskaičiuotos valstybės taikomos subsidijos (5 000 eurų perkant naują elektromobilį, 2 500 eurų – naudotą) elektromobiliams įsigyti.
Vieno asmens galimų įsigyti elektromobilių penketukas:
- „Dacia Spring“ (naujas ir senesnis)
- „VW Up!” (2020 m. ar senesnis)
- „Renault Zoe“ (2019 m. ar senesnis)
- „Nissan Leaf“ (2018 m. ar senesnis)
- „BMW i3“ (2017 m. ar senesnis)
Dviejų asmenų šeimos be vaikų galimų įsigyti elektromobilių penketukas:
- „Peugeot 2008“ (naujas)
- „VW ID.3“ (naujas)
- „Hyundai Kona“ (naujas)
- „Dacia Spring“ (naujas)
- „VW Up!“ (naujas)