Verslui – nepalanku
Laidoje „DELFI diena“ Lietuvos ambasadorė Jovita Neliupšienė sakė, kad kai kurie elementai, kurie mums nepatinka EP pozicijoje, apsunkina ir sukuria papildomų apribojimų vairuotojams, žmonėms, kurie vykdo šį verslą.
„Pirmiausia, manau, reikėtų pasakyti, kokioje proceso dalyje mes esame. Tai, kas įvyko praėjusią savaitę, yra Europos Parlamento priimta pozicija, kurioje yra daug elementų. Mūsų transporto verslui jie yra labai nepalankūs, esame ne vieni, yra kelios valstybės, kurios kartoja, kad tai uždeda papildomus barjerus vidaus rinkai, o rinka turi būti laisva ir visi turi turėti teisę vystyti savo verslą laisvai.
Tie elementai, kurie mums nepatinka EP pozicijoje, jie apsunkina ir sukuria papildomų apribojimų vairuotojams, žmonėms, kurie vykdo šį verslą.Tai ir sąlygos, kaip ir kur vairuotojai turėtų miegoti, kiek jie gali atlikti operacijų vienoje ar kitoje šalyje. Tai tikrai techninis ir sudėtingas procesas.
Parlamentas, tvirtindamas šią poziciją, turėjo 1200 pakeitimų pagrindiniam teisės aktui. Kol visus perskaitysime ir sudėliosime, gali būti, kad atsiras ir prieštaraujančių punktų.Tai, kas įvyko praėjusią savaitę, buvo EP pozicijos patvirtinimas. Prieš kelis mėnesius buvo kitas procesinis veiksmas, kur ET patvirtino bendrą planą, jis buvo daug geresnis mums, nes buvo mažiau apribojimų ir kitų techninių dalykų, kurie dabar atsirado. Mes turime dvi skirtingų institucijų pozicijas“, – laidoje sakė N. Neliupšienė.
Ji pabrėžė, kad pereinamasis laikas, kai jau bus galutinai apsispręsta dėl pokyčių, gali užtrukti.
„Skirtingos sąlygos, bet darbas tas pats. Reikia pripažinti, kad turime EK, kuri nuo pat pradžių kartojo, kad tas pats darbas turi būti vienodai apmokamas, bet reikia turėti omenyje, kad tos nuostatos nėra taikomos tą dieną, kai jis kerta Lietuvos sieną, tai yra, duodamas tam tikras laikotarpis, kelios dienos, kai vis dar skaičiuojama ir alga, ir pajamos pagal Lietuvos galiojančią tvarką. O kai persiritama per tam tikrą dienų skaičių, tada galima pradėti skaičiuoti pagal tą kitą šalį. (…) Lietuvos transporto sektorius yra pakankamai konkurencingas, jis sukuria pridėtinę vertę biudžetui, moka mokesčius. Jeigu šiame sektoriuje yra žmonių, tai turbūt reiškia, kad jie yra patenkinti.
Aš tik taip galėčiau vertinti, o visos kitos sąlygos – žmogaus apsisprendimas. Europos Komisija stengiasi laikytis savo politinės pozicijos dėl atlyginimų ir atsiskaitymų, socialinių garantijų, kur mato skirtumus, kita vertus, EK tas ekspertinis žinių bagažas, kuris gali pasakyti, kad, viena vertus, tai yra grąžinimas, kita vertus, vairuotojo nakvynės, kur tu gali miegoti, jeigu nėra tinkamos infrastruktūros. Tikimės, kad į klausimus bus atsižvelgta. Derybose pereinamasis laikotarpis gali būti skirtingas, tik reikia turėti omenyje, kad teisės aktas yra labai sudėtingas ir turi praeiti nemažai laiko“, – laidoje kalbėjo ambasadorė.
J. Neliupšienė pastebėjo dar vieną svarbų akcentą – vežėjų klausimo situacija ir galimi pokyčiai labai priklauso nuo to, kokia bus EP sudėtis.
„Balandžio antroje pusėje Europos Parlamentas išeina į rinkimų kampaniją, o jie vyksta gegužės pabaigoje. Europarlamentarai vėl susirinks liepos mėnesį, šis mėnuo yra skirtas konstitucinei daliai, skaičiuojama, kaip pasidalinti vietas komitetuose. Labai svarbu bus, kokie Parlamento nariai bus atsakingi už šį konkretų klausimą.
Yra dar vienas niuansas – labai priklauso, kokia bus EP sudėtis. Yra teisinė galimybė net atšaukti dabartinį EP mandatą. Ar tai dažnai atsitinka? Tai įvyksta ne dažnai, bet šis atvejis yra tikrai kontroversiškas“, – kalbėjo J. Neliupšienė.
4 daugiausiai nesutarimų keliančias jo nuostatos
Vilkikų grąžinimas į registracijos šalį kas mėnesį
Daug diskusijų kelia reikalavimas vilkikus grąžinti į registracijos šalį. Siūloma, kad vilkikai, nesvarbu, tušti ar pilni, kas keturias savaites turėtų grįžti į šalį, kurioje yra registruoti.
Mobilumo paketo šalininkai teigia, kad toks reikalavimas yra reikalingas kovojant su vadinamosiomis „įmonėmis – pašto dėžutėmis“ – vežėjų bendrovėmis, registruotomis vienoje šalyje, tačiau realiai veikiančiomis kitose šalyse.
Kritikai sako, kad tai nepagrįstai varžo teisę pasirinkti, kur praleisti laiką, papildomas važinėjimas didintų sąnaudas ir kenktų aplinkai.
Vairuotojų poilsio sąlygos
Mobilumo paketu siekiama uždrausti savaitinį poilsį vilkiko kabinoje. Diskusijose pateikiami skirtingi argumentai ir statistika dėl galimybės ilsėtis mokamose aikštelėse.
Kabotažo operacijos
Mobilumo pakete siūloma stabdyti sistemingą kabotažą – procedūrą, kuomet užsienio transporto priemonė atlygintinai veža krovinius kitoje šalyje. Svarstoma įvesti penkių dienų trukmės „atvėsimo“ laikotarpį, per kurį nebūtų galima vykdyti šių operacijų toje pat šalyje su ta pačia transporto priemone.
Šios iniciatyvos šalininkai yra Vakarų Europos valstybės, siekiančios, kad jose būtų apribota išskirtinėmis sąlygomis veikiančių vežėjų iš periferinės Europos dalies veikla.
Kritikai teigia, kad vadinamasis „atvėsimo“ laikotarpis iškraipytų pervežimų rinką. Be to, atkreipiamas dėmesys ir į tai, kad siūlymas įvesti ribojimus kabotažui yra neproporcingas siūlymui leisti vairuotojams kas keturias savaites grįžti namo.
Vairuotojų komandiravimas
Vakarų Europa norėtų, kad vilkikams kaskart kertant naujos valstybės sieną, jų vairuotojai atlyginimas ir atostogos būtų skaičiuojami pagal tos šalies įstatymus. Šiuo metu darbo užmokestis nustatomas pagal jų registracijos šalies tvarką.
Šalininkų teigimu, dabartinė tvarka, kuomet Rytų Europos vežėjams mokama mažesnė alga nei konkurentams Vakarų Europoje, yra nesąžininga ir apsunkina konkurenciją pastarųjų vežėjams.
Rytų Europos vežėjams siūlomos taisyklės netinka. Jos teigia, kad tvarka apsunkintų apskaitą ir skatintų nelygybę tarp vairuotojų, kadangi jų pajamos labiau priklausytų nuo komandiravimo krypties, o ne nuo atlikto darbo.