„Regitra“ savo feisbuko paskyroje pasidalijo žinia, kad iki įsigaliojant naujai tvarkai jau pastebimi pirmieji sukčiavimo atvejai, kai automobilių pardavėjai neva SDK kodus jau turi. Įmonė atkreipia dėmesį, kad kodai bus išduodami tik nuo šeštadienio, t. y. gegužės 1 d.

„Nors savininko deklaravimo kodus (SDK) pradėsime išduoti TIK nuo gegužės 1 d., skelbimuose jau matome, kad neva juos jau kažkas turi. Būkite budrūs! Nuo gegužės 1 d. kodo galiojimą galėsite pasitikrinti internetu tam skirtoje specialioje paieškoje“, – rašoma „Regitros“ feisbuke.

Gali būti ir daugiau atvejų

„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas sako, kad įmonė specialiai pažeidėjų neieškojo, kol kas žino tik vieną tokį atvejį.

„Specialiai neieškojome, mūsų kolega aptiko ir mes pasidalijome. Iš tikrųjų visos situacijos nesekame, apgavystės – sekti kas ką apgaudinėja, prekiaujant internetu ar gyvai turguose – ne mūsų prioritetas. Bet jei matome, kad kažkas vyksta, visada pasidalijame.

Tačiau manau, kad bus daugiau tokių atvejų. Tai labai geras indikatorius, rodantis, kad turime šiandien didelę problemą, kuri daug metų nebuvo spręsta“, – sako S. Šuminas.

„Regitros“ paskyroje vairuotojams kilo klausimų, kodėl blogai, likus kelioms dienoms iki naujos tvarkos, atnaujinti skelbimą, mat galbūt pardavėjai tikisi gauti kodą ir jį pateiks nuo gegužės 1 d. Tačiau pašnekovas mano, kad taip elgtis nesąžininga, ir atkreipia dėmesį, kad nereikia skubėti su skelbimų atnaujinimu.

Saulius Šuminas

„Jeigu transporto priemonė šiuo metu nėra registruota, skelbime galima iš tikrųjų rašyti bet ką, ir mes nieko nepatikrinsime. Galbūt čia yra tas variantas, kad žmogus spėja, kad jis gaus kodą ir pan., bet kam rašyti tai, ko nėra? Šio dalyko nesuprantu. Sąžiningumu vis tiek nekvepia.

Gal jis sąžiningas, gal ir ne, bet būdamas sąžiningu pardavėju niekada nerašysiu to, ko nėra. O tai, kad galbūt bus (kodas – Delfi), tai tas pats, kas pardavinėti automobilį ir sakyti, kad jis vėliau bus su varikliu. Man tai skamba neįtikėtinai“, – komentuoja S. Šuminas.

Pašnekovas pateikė ir piktnaudžiautojų galimus motyvus.

„Pasitikriname automobilių kainas Vokietijoje, yra viešos prieigos – pardavimų portalai, ir pasitikriname Lietuvoje. Palyginame kainas, ridas, tai lietuviai čia protingesni? Jie kažkokiu pigesniu būdu gauna automobilius? Nemanau, jeigu kainos tiesiogiai koreliuoja su automobilio rida. Pas mus kainos koreliuoja su automobilių pagaminimo metais. Tai – jau nesąmonė, unikalus atvejis. Tai reiškia, žmonės visiškai netiki rida, tada vienintelis pasitikėjimo šaltinis lieka pagaminimo metai. Nors turbūt ne metai, rašome pirma registracijos data, kada transporto priemonė pradėta eksploatuoti.

Čia tokių stebuklų nėra ir nebūna. Jeigu žmogus iš tikrųjų skaičiuotų pinigus, kuriuos investuoja į automobilį, realiai jis čia nieko nesutaupo. Jis nusiperka automobilį su galimais defektais, jeigu perka iš to asmens, kuris neturi galimybės apsiginti teisme, nes jis ne iš to žmogaus pirko. Tai kur čia laimėjimas? Nė vienoje vietoje nematau pliuso“, – dėsto S. Šuminas.

Asociatyvi nuotr.

Gresia baudos iki 600 eurų

Kontroliuojantys pareigūnai, nustatę, kad transporto priemonė neturi SDK, gali taikyti administracinę atsakomybę. Baudą skirs pažeidimą nustačiusi institucija. Tai padarius, bus surašytas administracinio nusižengimo protokolas pagal Administracinių nusižengimų kodekso 431 straipsnio (Transporto priemonės savininkui (valdytojui) nustatytų reikalavimų nevykdymas) 1 arba 2 dalis.

Transporto priemonės savininkui (valdytojui) už Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nustatytų reikalavimų nevykdymą gresia bauda nuo 150 iki 300 eurų. Padarius pakartotinį pažeidimą – nuo 440 iki 600 eurų.

Tikimasi sumažinti šešėlį

Primename, kad nuo 2021 m. gegužės 1 d. pradeda veikti nauja transporto priemonių savininkų apskaitos sistema. Kiekviena Lietuvoje esanti transporto priemonė privalės turėti unikalų SDK kodą. Parduoti ir registruoti transporto priemones bus galima tik turint šį kodą. Valstybinė mokesčių inspekcijos (VMI) teigimu, nauja sistema padės apsaugoti gyventojus nuo nesąžiningų automobilių pardavėjų veiksmų, taip pat užtikrins šešėlinės ekonomikos reiškinių mažinimą šiame sektoriuje.

Pasak VMI Kontrolės departamento vyresniojo patarėjo Rolando Puncevičiaus, dvi pagrindinės sektoriaus problemos – automobilių prekybos veiklos neįregistravę ir mokesčių nemokantys tarpininkai, taip pat dirbtinai sumažintos automobilių kainos.

„Šiuo metu Lietuvoje beveik pusė automobilių pirkimo-pardavimo sandorių tariamai yra sudaroma su užsienio valstybių piliečiais, nors realybėje didžioji dauguma automobilių įsigyjami Lietuvoje“, – situaciją komentuoja R. Puncevičius, pažymėdamas, kad dėl tokio nesąžiningų automobilių prekeivių veikimo būdo dažniausiai nukenčia patys gyventojai, netenkantys garantijų.

„Nauja SDK sistema užkirs kelią vadinamiesiems kauferiams, apsunkins manipuliacijas transporto priemonių kaina“, – pranešime žiniasklaidai teigia VMI Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas.

Kaip gauti SDK?

VMI primena, kad Lietuvoje esančioms ir Kelių transporto priemonių registre registruotoms transporto priemonėms SDK gegužės 1 d. bus suteikiamas automatiškai. Jį sužinoti bus galima VĮ „Regitra“ interneto svetainėje arba kreipiantis į jos padalinius.

Parduodant SDK jau turinčią transporto priemonę, duomenys apie savininko pasikeitimą turi būti deklaruojami per 5 darbo dienas nuo nuosavybės teisės įgijimo arba perleidimo. SDK turinčią transporto priemonę pardavus užsienio gyventojui arba užsienyje registruotam juridiniam asmeniui, informacija turi būti deklaruojama aplinkybių atsiradimo dieną.

Transporto priemonės savininkui, kurio transporto priemonė yra Lietuvoje, tačiau ji neregistruota ir nėra parduodama, nuosavybės į transporto priemonę deklaravimui numatytas pereinamasis laikotarpis iki liepos 31 d. Nutarus tokią transporto priemonę parduoti, savininkas turi deklaruoti nuosavybę ir gauti SDK iki viešo siūlymo įsigyti transporto priemonę pateikimo.

Jei transporto priemonė yra įsigyta užsienyje ir ją dar tik planuojama įvežti į Lietuvą, SDK privaloma gauti iki transporto priemonės įvežimo į Lietuvos Respublikos teritoriją.

Ką turėtų žinoti automobilių pardavėjai?

Transporto priemonės savininkas, siūlantis įsigyti transporto priemonę, nuo gegužės 1 d. privalo turėti ir skelbti SDK pardavimo skelbimuose, eksponavimo aikštelėse/prekyvietėse matomoje vietoje. VMI ir kitos institucijos tikrins, ar visi į Lietuvą įvežami ir pardavinėjami automobiliai bei kitos transporto priemonės turi SDK. Nustatytos tvarkos nesilaikymas užtraukia administracinę atsakomybę.

Transporto priemonių įsigijimo ir registracijos procesas

„Numatoma vykdyti plataus spektro kontrolės priemones – bus tikrinami autovežiai, keliuose stabdomos pavienės transporto priemonės. Specialistai lankysis automobilių turgavietėse ir kitose pardavimo vietose, atliks skelbimų analizę internetiniuose portaluose“, – sako VMI atstovas R. Puncevičius, pažymėdamas, kad iki rugsėjo 1 d. bus taikomas tolerancijos laikotarpis, kurio metu kontroliuojančios institucijos sieks ne bausti, o įspės, padės ištaisyti klaidas, suteiks informacijos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (257)