Žvelgiant į pustrečio šimto į kongresą susirinkusių žmonių būrį atrodė, kad vieni įnirtingai siekia sužinoti, kur dingo jų į asociaciją sunešti pinigai, kodėl nariai, dengdami skolininkų skolas, turi mokėti brangiau už TIR knygeles, o kiti – asociacijos vadovybė – siekė pateikti vaizdą, kad TIR knygelės buvo pardavinėjamos už mažesnę kainą nei jų savikaina. Tokios prezidento A. Kondrusevičiaus kalbos sukėlė tikrą maištą salėje – žmonės, pakilę iš savo vietų, garsiai šaukė: „Negali būti, juk laivus pirkote, traktorius pirkote, tai iš ko gyvenote, jei knygelių kainos buvo mažesnės nei jų savikaina? Mums reikia pigesnių TIR knygelių!”
Dėl pigesnių TIR knygelių kainų sunerimęs ir Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos atsakingasis sekretorius S. Česnavičius. Jis parengė raštą Seimo pirmininkei Irenai Degutienei dėl asociacijoje LINAVA galimai nepagrįstai nustatytos didelės TIR knygelių pardavimo kainos ir su tuo galimai susijusio pelno mokesčio valstybei nesumokėjimo.
Rašte rašoma: „Susidariusių skolų apmokėjimui asociacija „Linava“ nustatė reikšmingai didesnes (kaimyninių šalių Lenkijos, Latvijos ir Baltarusijos kainų vidurkio skirtumas mažesnis apie 70 Lt), nei kitų kaimyninių šalių parduodamų TIR Carnet knygelių kainos. Atsižvelgiant į tai, tikėtina, kad asociacijos „Linava“ nustatytos TIR knygelių kainos nėra pagrįstos administracinėmis sąnaudomis. Galimai TIR Carnet knygelių kainos kėlimas yra tik noras pagerinti asociacijos finansinę padėtį, kuri susidarė netinkamai asociacijoje „Linava“ organizuojant veiklą, neracionaliai, neatsakingai, nesąžiningai ir neprotingai naudojant asociacijos pajamas“.
S. Česnavičius skaičiuoja, kad asociacija „Linava“ praėjusiais metai realizavo 18 5350 vnt. TIR knygelių. „Tikėtina, kad vežėjai per metus permokėjo šią sumą: 185350 x 70 Lt. = 12974500 Lt. Todėl asociacijos vežėjai galimai valstybei negalėjo sumokėti tokio pelno mokesčio: 12,97 mln. Lt. x 15 % (nustatytas metinis pelno mokestis) = 1.95 mln. litų. Ar Lietuvos valstybė gali toleruoti, kad dėl asociacijos aplaidumo, preliminariai paskaičiuota suma galėjo nepatekti į biudžetą? Be to, „Linavos“ vežėjams investicijoms būtų likę 12,97 mln. litų (galimai permokėta suma)“, – dėsto S. Česnavičius.
Šauksmas tyruose
Kongrese vadovybei buvo pateiktas ne vienas kompromituojantis klausimas – apie asociacijos buhalterijos tvarkymą, audito kompanijos parengtą medžiagą apie asociacijos finansus, skolininkų skolų dengimo grafikus, tačiau nei į vieną iš jų nebuvo pateikti detalūs atsakymai. Nuolat bandyta išsisukti nuo tiesioginio atsakymo arba liaudis „pamaitinta“ pažadu, kad šiuo klausimu pasidomės ir praneš.
Daugiausiai vežėjų ironijos sukėlė generalinio sekretoriaus Vidmanto Adomaičio pažadas nuo birželio 21 d. dienos blokuoti prieigą prie TIR sistemos „piktybiniam“ skolininkui, UAB „Kalchas“ vadovui, Broniui Malinauskui.
Generalinis sekretorius, sulaukęs klausimo, kodėl į teismą nepaduodami asociacijos skolininkai, atsakė lakoniškai: „Juk žyminį mokestį reikia mokėti, ką ten padavęs į teismą Broniuką (aut. pastaba – UAB „Kalchas“ vadovas Bronius Malinauskas), gausi?“
Tokios mintys gerokai prasilenkia su vežėjų nuomone – kodėl negausi, jei B. Malinauskas turi veikiančią ir piniginius srautus generuojančią įmonę?
Vezejugidas.lt pakalbino keletą vežėjų ir pasiteiravo, kas jiems labiausiai įsiminė kongrese. Beveik visi kalbintieji vienbalsiai akcentavo, kad jaučiasi pažeminti dėl to, kad kongrese buvo neatsižvelgta į jų, kaip aukščiausio valdymo organo, norą balsuoti dėl to, kad kiekvienam nariui būtų paviešinta auditorių asociacijos vadovybei pateikta medžiaga dėl finansinės padėties asociacijoje.
Toks noras kongrese „griaudėjo“ ne vieną kartą, tačiau jokio atsako nebuvo. Vadovybė, pamačiusi, kad nesuvaldo įsismarkavusios publikos, konstatavo, kad reikia skubiai skelbti pertrauką.
Norą žinoti, kaip ir kur išleidžiami pinigai, asociacija laiko puolimu
„Linavos“ vadovybės pasisakymuose nuolat skambėjo mintis, kad asociacija yra puolama ir kad taip žeminama jos reputacija valstybinių institucijų akyse.
„Aišku, niekam nepatinka, kai akis į akį susiduri su pagrįsta kritika, šiuo atveju mes, nariai, norime paprastų dalykų – kad būtų sumažintos TIR knygelių kainos, nes tikrai yra iš ko, kad mums būtų parodyta audito kompanijos atlikto finansinio patikrinimo medžiaga, o svarbiausia, norime pasiekti, kad mums, sąžiningai, dirbantiems ir mokesčius mokantiems, nereiktų dengti asociacijos skolininkų, kuriuos vadovybė, galimai sąmoningai dangsto, skolų“, – dėsto kongrese dalyvavę vežėjai.
S. Česnavičius, žvelgdamas į diskusijas, virusias kongrese, ironizuodamas apibendrina: „Nuolat išstodavo pasisakyti skolininkai arba į teismus nuolat asociaciją duodantys asmenys ir jie vis turėjo pretenzijų. Vienu metu net pasijaučiau nejaukiai, kad nesu skolininkas. Nes atrodė, kad skolininkai ima viršų“.
Aktyviai kongrese pasisakęs prezidiumo narys, UAB „Veka-auto“ vadovas, Juozas Kuklys taip pat laikosi pozicijos, kad „Linava“ tarsi susitapatino su švaistūnais“. „Linava“ juk mūsų visų – vežėjų, tai kodėl mes turime toleruoti tuos, kurie dangsto švaistūnus, juk jų skolas ant kupros turi vilkti ne kas kitas, o visi kiti skolų neturintys nariai. Kiek dar leisime su mumis elgtis kaip su skolininkų gelbėtojais. „Linavos“ servisas nuskendo užmarštin palikęs apie 10 mln. Lt skolų, asociacijos ilgalaikis turtas nepadengia jos įsipareigojimų, TIR knygelių kainos yra „smaugiančios“ investicijas ir darbo vietų kūrimą. Nors asociacija ir bando užgniaužti teisybės paieškas, vis tiek vežėjai tampa vis aktyvesni ir stipriau kovoja už savo teises. Nors keli iš jų, galimai prigąsdinti, ir atsiėmė parašus dėl rašto pasirašymo Antikorupcijos komisijai, bet jau renkami parašai ir vežėjai, girdėjau, ketina kreiptis į Prokuratūrą. Teisybė vieną dieną vis tiek triumfuos“, – įsitikinęs J. Kuklys.
Audito kompanijos „Ernst and Young“ atstovas Domantas Beržanskas, atvykęs į asociacijos kongresą, pasakė, kad jis nieko negali atskleisti dėl atlikto finansinio patikrinimo „Linavoje“. Po šio pasisakymo salėje kilo lavina klausimų. „Kas čia per paslaptys, kas suteikė teisę žinoti tik keliems žmonėms ir slėpti nuo narių?“
Įstatai
„Tenka apgailestauti, kad nebuvo priimti du svarbiausi įstatų straipsniai – dėl prezidento kadencijų ribojimo ir prezidiumo narių rinkimo regionuose. O tam pritrūko vos keleto balsų. Taigi, vežėjų pasyvumas sudavė skaudų smūgį visiems LINAVOS vežėjams. Deja, dėl to vežėjai ir toliau negalės kelti savo kandidatų regionuose, o prezidentui suteikta galimybė LINAVAI vadovauti be kadencijų apribojimų – amžinai, o tai prieštarauja visiems demokratijos kanonams“, – dėsto „Linavos“ revizijos komisijos pirmininkas, UAB „Transekspedicija“ vadovas, Vidmantas Pelėda.
Vežėjus gerokai nustebino ir tai, kad po įstatų pakeitimų ir papildymo pristatymo, nors pristatytas variantas iš anksto buvo derintas su vežėjais regionuose, komitetuose, atsirado nemažai siūlančių įtraukti vienokį ar kitokį punktą, netgi būta siūlymo išvis nebalsuoti dėl įstatų pakeitimų.