LTSA direktorius Genius Lukošius tikino, kad šis etapas reformos kontekste atveria galimybę naujiems vežėjams laisvai pateikti į susisiekimo rinką.
„30 metų tolimojo susisiekimo autobusais rinka buvo uždara. Valstybė, norėdama įgyvendinti ilgai planuotus pokyčius šioje srityje, šiandieną žengia svarbų žingsnį – LTSA skelbia tolimojo susisiekimo maršrutų sąrašą. (...) Keleiviams tai reiškia galimybę ateityje keliauti lengviau bei gauti aukštesnės kokybės paslaugas“, – trečiadienį žurnalistams teigė LTSA direktorius Genius Lukošius.
Nuo šių metų liepos 1 d. įsigaliojusio Kelių transporto kodekso nuostatos turėjo reikšmingos įtakos vežėjams priimant sprendimus dėl tolimesnės veiklos vykdymo. Dalis vežėjų analizavo tolimojo susisiekimo maršrutus ir jų reisus, o nuostolingų maršrutų savo iniciatyva atsisakė. Per 7 šių metų mėnesius iš tolimojo susisiekimo autobusais rinkos pasitraukė 5 įmonės, palikdamos rinkoje veikti 28 keleivių vežėjus. Visi šie veiksmai turėjo neigiamos įtakos keleiviams.
Paskelbtame sąraše – 189 unikalūs maršrutai. Tai yra esamas maršrutų tinklas, kuris nusistovėjęs per 30 metų ir prie kurio keleiviai jau yra pripratę. Tačiau keleri metai iš eilės maršrutų ir reisų skaičius Lietuvoje sparčiai mažėjo, informavo LTSA.
Nuo 2022 m. sausio 1 d. iki šios dienos trečdaliu sumažėjo galimybės keliauti tolimojo susisiekimo autobusais: 33 procentais sumažėjo reisų skaičius ir 28 procentais – maršrutų. Nauji ir esami rinkos dalyviai turi visas galimybes atnaujinti keleivių vežimą šiais maršrutais, susigrąžinti buvusius keleivius ir iš naujo formuoti keleivių keliavimo įpročius renkantis viešąjį transportą. Grįžus keleiviams vežėjai, anot LTSA, dar labiau galėtų praplėsti keliavimo galimybes ir išspręsti dalies miestų susisiekimo problemas.
G. Lukošius tvirtino, kad esamas ir viešai šiandieną skelbiamas maršrutų tinklas padengia visą Lietuvą, todėl itin didelio poreikio naujiems maršrutams nėra. Tačiau, pasak jo,galimybė teikti pasiūlymus dėl naujų, rinkos dalyviams išlieka.
„Didžiausias mūsų lūkestis, kad padaugės maršrutuose esančių reisų skaičius, kuris šiuo metu sumažėjęs trečdaliu ir būtent ši situacija sukelia daugiausia nepatogumų keleiviams. Tad tikimės, kad nauji rinkos dalyviai galės pasiūlyti naujus reisus, kurių šiuo metu visuomenei ir trūksta. Jeigu 33 procentai šiuo metu nevykdomų reisų būtų atgaivinti, manome, kad problema tolimojo susiekimo srityje išsispręstų“, – sakė jis.
LTSA nuomone, sudaryta galimybė laisvai patekti į tolimojo susisiekimo rinką atvers naujas galimybes vežėjams, o tai teigiamai paveiktų tolimojo susisiekimo paslaugų kokybės gerėjimą. Tačiau svarbiausias tikslas, kad padidėtų vykdomų maršrutų bei juose esančių reisų skaičius.
Šiemet priimtomis Kelių transporto kodekso pataisomis įtvirtintas laisvas reguliuojamas verslo modelis vežėjams, vežantiems keleivius tarpmiestiniais autobusais reguliaraus susisiekimo maršrutais.
Esamiems vežėjams sklandžiai pereiti prie naujo verslo modelio buvo numatytas 18 mėnesių pereinamasis laikotarpis. Iki birželio 1 d. jie gali kreiptis į LTSA su prašymu pratęsti leidimą dar 18 mėnesių ir pasirašyti naujas sutartis.
Tarpmiestinio susisiekimo autobusais reforma, anot Susisiekimo ministerijos, suteiks privalumų keleiviams – reguliarių maršrutų autobusais bus galima pasiekti visus Lietuvos regionus. Teikiant viešąją paslaugą, bus užtikrinti autobusų reisai ir tais maršrutais, kurie vežėjams yra nepatrauklūs ar nepelningi.
Tarpmiestinių autobusų maršrutai turės atitikti nustatytus reikalavimus dėl minimalaus maršruto ilgio ir autobusų reisų dažnumo, priklausomai nuo gyventojų skaičiaus maršruto pradžios ir pabaigos miestuose. Siekiant užtikrinti patogesnes jungtis, autobusų maršrutai galės prasidėti ir baigtis ne tik autobusų stotyje, bet ir oro uoste. Tarpmiestinių autobusų maršrutus nustatys, keis ar panaikins LTSA.
Pagal nustatytus reikalavimus tolimojo susisiekimo autobusai turės būti ne senesni nei 14 metų (nuo 2026 m. – ne senesni kaip 10 metų), autobusų stotys taps modernesnės ir patogesnės keleiviams.
Reformuojant tarpmiestinio susisiekimo autobusais sistemą įgyvendinamas 2020 m. Konkurencijos tarybos reikalavimas užtikrinti vežėjų konkurenciją šių paslaugų rinkoje.