Idėja – gera
Idėja vertinti autobusų komfortą žvaigždutėmis kilo Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU) atstovams. Prie jų sumanytos turistinių autobusų klasifikavimo sistemos Lietuva prisijungė dar 1999-aisiais. Deja, atrodytų, puiki sistema pernelyg neišpopuliarėjo – kasmet savo geriausius autobusus klasifikuoti pateikia vos kelios šalies keleivinio transporto įmonės.
Komisija, sudaryta iš Valstybinės kelių transporto inspekcijos, Valstybinio turizmo departamento, Lietuvos turizmo asociacijos bei asociacijos „Linava“ atstovų, klasifikuoti pateiktus autobusus apžiūri kasmet. Tik kruopščiai patikrinus sprendžiama – pratęsti kokybę patvirtinančių sertifikatų galiojimo laiką ar transporto priemonių visai nevertinti „žvaigždutėmis“.
„Gaila, kad autobusų klasifikavimas nėra toks populiarus, koks turėtų būti. Jei žvaigždutėmis būtų įvertinti visi autobusai, transporto priemones būtų patogiau pasirinkti tiek turizmo operatoriams, tiek ir pavieniams keliautojams. Žinant, kelių žvaigždučių kategorija įvertinta viena ar kita transporto priemonė, išsyk būtų aišku, kokio komforto joje galima tikėtis“, - sako asociacijos „Linava“ viceprezidentas Mindaugas Grigelis.
Palaiko iniciatyvą
Nors neturėdami iš to jokios apčiuopiamos naudos, kai kurie keleivių vežėjai vis dar tiki klasifikavimo sistemos ateitimi.
Šiemet kauniečiai klasifikavimo komisijai pateikė 26 geriausius, naujausius autobusus. Nė vienam iš jų autoritetinga komisija pastabų neturėjo – visos transporto priemonės įvertintos aukščiausia – keturių žvaigždučių – kategorija. Tai - ne vieninteliai kauniečių turimi patogūs ir modernūs autobusai. Tačiau klasifikuoti bendrovės „Kautra" vadovai pateikia tik pačius geriausius.
„Transporto priemonių parką atnaujiname nuolat. Naujų autobusų poreikis kasmet didėja. Patogių, modernių transporto priemonių reikalauja į Lietuvą atvykstantys turistai. Juos nuomojame tiek Lietuvos, tiek Latvijos bei Estijos turizmo kompanijoms. Modernių autobusų reikia ir įvairių Lietuvoje vykstančių tarptautinių renginių, sporto varžybų dalyviams vežti“, - kalba L. Skardžiukas.
Ir šįkart komisijai pateikti šeši naujutėliai, visai neseniai nuo gamyklos konvejerio nuvažiavę „Temsa Safari“. Likusios iš klasifikuotųjų transporto priemonių pagamintos 2011-2013 metais. Tik du „Setra“ autobusai – šiek tiek senesni, tačiau ir jų kokybė – nepriekaištinga.
Pirmoji kregždė?
Turimus autobusus klasifikuoti kasmet pateikia ir Kaune įsikūrusi bendrovė „Likesa“, nuomojanti transporto priemones turistinėms kelionėms.
Du įmonės autobusai įvertinti trijų, du – keturių žvaigždučių kategorija.
„Malonu matyti, jog visi apžiūrai pateikti autobusai prižiūrėti itin kruopščiai. Nors transporto priemonės nėra visai naujos, tačiau jų kokybės sertifikatus komisija nusprendė pratęsti be ginčų“, - sako klasifikavimo komisijos narė Laima Bajorūnienė.
„Likesos“ vadovė Laimutė Vaičiūnienė palaiko autobusų klasifikavimo iniciatyvą, vis tikėdama jos ateitimi.
„Šiemet pirmą sykį sulaukėme užsakymo, kur keleiviams vežti prašoma keturių žvaigždučių autobusų. Galbūt tai bus pirmoji kregždė bei precedentas pagaliau įteisinti autobusų komforto kategoriją“, - sako L. Vaičiūnienė.
Bus daugiau
Autobusus jau tradiciškai klasifikuoja Klaipėdos, Šiaulių bei Mažeikių vežėjai.
Klaipėdos autobusų parkas pastaruoju metu įsigijo naujų autobusų, transporto priemonių parką atnaujino ir mažeikiškiai.
„Šiemet klasifikuoti pateiksime tris autobusus. Visi jie – ne nauji, tačiau gana modernūs bei patogūs keleiviams. Tokiu būdu stengiamės palaikyti gražią autobusų klasifikavimo idėją“, - sako Mažeikių autobusų parko atstovė Aušra Juozapavičienė.
Klasifikavimo komisija šiuose miestuose darbuosis vasaros pradžioje.