„Nutraukus trijų maršrutinių taksi eismą šio maršruto trasa Pramonės, Partizanų ir Krėvės pr. pratęsiamas 43 taksi maršrutas. Tuo tarpu nutraukus 33 maršrutinių taksi eismą, bus padidintas 9 ir 12 maršruto troleibusų eismo dažnumas“, - teigė žurnalistams skyriaus vedėjas. Antradienį kalbėdamas su naujienų agentūra ELTA, jis šią informaciją dar papildė tam tikrais argumentais.
Pasak P. Kero, iki šiol nė vienas „mikriukų“ maršrutas Kaune nepanaikintas. Dalis vežėjų patys anksčiau atsisakė leidimų vežti keleivius tam tikrais maršrutais, nes sumažėjo keleivių. Be to, rimčiau kovojama su tais, kurie vengia tikslios apskaitos ir veža keleivius be bilietų, tad buvo ir nubaustų. Nuo liepos, planuojama, Kaune vietoj dabar tebesančių 14 maršrutų „mikriukams“ bus palikta tik 7. Kad besidubliuojančių maršrutų mažieji autobusiukai nelenktyniautų trasoje, kas dar svarbiau, kad „nenuneštų iš panosės“ keleivių miesto savivaldybės įsteigtų „Kauno autobusų“ ar „Autrolio“ įmonėms, besijungiančioms į vieną miesto viešojo transporto bendrovę.
Privatūs vežėjai, kurių įmonės praranda galimybę toliau dalyvauti Kauno miesto viešojo transporto sistemoje, apie būsimus jos pokyčius buvo informuoti iš anksto. Pernai vasarą apie tai kalbėta savivaldybėje surengtame susitikime su vežėjais. O prasidedant rudeniui įmonės įspėtos, kad leidimai vežti keleivius kai kurioms iš jų nebus pratęsti jau nuo šių metų pradžios. Tad, anot Eltos kalbintų Kauno savivaldybės atstovų, galėjo pasirūpinti ir darbo neteksiančių vairuotojų perspėjimu laiku, kaip reikalauja įstatymas.
Tačiau verslininkai turi vilties, kad savivaldybė, iš kurios jie niekada neprašė nei dotacijų, nei jokios kitokios paramos ar prireikus lėšų technikai įsigyti, tarkim, laidavimo bankui, nekirs iš peties per jų verslą. Juolab kai ir keleiviai, kaip sprendžiama iš komentarų paskelbus informaciją viename internetiniame dienraštyje, stoja už „mikriukus“, kurie praverčia skubant (o autobuso tenka ilgiau palaukti) į darbus, mokslus ar vežant anksti ryte mažylį į darželį.
„Iš tikrųjų nereikėjo taip staiga kirsti per šitą verslą. Toks sprendimas turėjo būti viešai svarstomas, reikėjo diskutuoti ne tik su pavieniais vežėjais, bet ir su keleiviais. Gal jų atstovus pasikviečiant į savivaldybės salę, o jei netilptų, - kad ir į Kauno sporto halę. Kažkas maršrutinių taksi verslą turės ir toliau, bet savivaldybėje negavau atsakymo, pagal kokius kriterijus atrinks laiminguosius.
Iki šiol niekas nepaaiškina, kodėl savivaldybėms suteikta teisė nustatinėti privačiam transportui keleivių vežimo kainas. Verslui, kuris pats susikūrė, dotacijų neprašo ir negauna, gal pačiam geriau spręsti, už kiek vežti. Gal vienas veš už 10 litų, jei kas tiek mokės už bilietą, o kitam pakaks iš keleivio gauti ir dešimt kartų mažiau? Iš dalies yra teisybės, kad keleivių vežimo rinkos sąlygos iškreipiamos. Žinoma, reikalingi ir maršrutiniai autobusiukai, ir miesto transportas, kuriam, beje, savivaldybė keliasdešimt milijonų litų skolinga. Bet gal geriausia iš tikrųjų visa tai suvienyti į bendrą sistemą?" - samprotavo Eltos kalbintas valdančiosios koalicijos Kauno miesto taryboje atstovas, buvęs ilgametis vienos stambios statybų firmos vadovas Kęstutis Mikėnas.
„Atimti iš savivaldybės ponų mašinas, ir tegul patys pavažinėja visuomeniniu transportu. Kaipmat „mikriukai" grįš į savo maršrutus“. „Darbo biržai gal pritrūko klientų, kad vairuotojus palieka be darbo?“ - pacitavus šiuos kauniečių komentarus Kauno miesto merui Andriui Kupčinskui, jis pasakė: "visai priimtinas siūlymas važinėti troleibusais ar autobusais. Jei tik nuo to kauniečiams būtų geriau. Tarnybinės mašinos merui reikia tik dažnoms kelionėms į Vilnių.
„Tikrai nesu verslo atstovas, ir ne aš nustatinėju, kokius maršrutus palikti, kokius naikinti. Transporto maršrutų sudarymo komisijai vadovauja savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Steponas Vaičikauskas. Žinau, komisija vadovaujasi ir mokslininkų rekomendacijomis, keleivių apklausomis. Bet kai kurie politikai ir čia randa dirvą papolitikuoti. Vieni kauniečiai gal įžiūri rinkos sąlygų iškreipimą, o kiti gal važinėja „mikriukais“ be bilietų ir prisideda prie to, kad vežėjai išvengia dalies mokesčių“, - aiškino Eltai meras.
Jo teigimu, pertvarkas padiktavo noras sukurti vieningą „mikriukų" maršrutų sistemą. Skelbiami nauji konkursai 7 naujiems maršrutams. Gal viena kokia įmonė ir norėtų „visus juos pasiimti, bet nebūtinai taip turi atsitikti". Anot A. Kupčinsko, vežėjai tų maršrutų, dėl kurių sutartys nebepratęsiamos, seniai žinojo, jog taip bus. „Bet paskui eina, skundžiasi, daro spaudimą, prašo dar bent pusmečiui leidimus pratęsti“.
Prieš keliolika metų, kai ne visus Kauno pakraščius pasiekdavo miesto autobusai ar troleibusai, susidariusią spragą užpildė maršrutiniai taksi. Privačiame mažųjų autobusų „parke" buvo galima priskaičiuoti daugiau nei 600 transporto priemonių, priklausiusių skirtingoms firmoms. Dabar, kaip teigė savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas P. Keras, remiantis Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslininkų, tyrusių Kauno miesto viešojo transporto sistemą, studijos duomenimis, dauguma atskirų teritorijų jau apima didžiųjų autobusų maršrutai. Tiesa, tebeliko trasų, kuriomis važinėja ir „mikriukai“. Tik šie ta pačia trasa perveža vos dešimtadalį keleivių, o 90 proc. jų važiuoja didžiaisiais autobusais arba troleibusais.
Verslininkų prielaidas, kad „Kauno autobusai“, įsigiję mažesnių transporto priemonių, nuo vasaros perims tuos 7 būsimus „mikriukų“ maršrutus, P. Keras atmeta, primindamas, jog teisiškai savivaldybės transporto įmonė savivaldybės paskelbtuose konkursuose dalyvauti negalės.
Dar didesnei - keleivių tarptautinių pervežimų bendrovei „Kautra“ nenumatyta tokių kliūčių varžytis su smulkiaisiais vežėjais Kauno viešojo transporto sistemoje. Svarbu atitikti skelbiamas sąlygas - autobusiukai turi būti neseni. Daugiau vertinimo balų gali tikėtis, jei autobusiukas turi automatines duris, žemas grindis, kad keleiviams būtų patogiau įlipti, jei atitinki kitas sąlygas. Beje, „mikriukų“ konkursas turėjo įvykti šį pirmadienį, bet mėnesiui atidėtas, nes miesto taryba nesutiko patvirtinti naujų (didesnių) Kauno viešojo transporto tarifų, kurie turėtų įsigalioti nuo kovo.
Su tuo, kad „mikriukų“ saulėlydžiui paspartinti, verslininkų nuomone, Kaunas pasirinko drastiškas priemones, sutinka ir Kauno krašto pramonininkų ir darbdavių asociacijos prezidentas Jonas Guzavičius. Tačiau jis teigė Europos didmiesčiuose nematęs kursuojant tokio transporto. Nebent tarp miesto centro ir oro uosto. Tad jei Kaunas iš tikrųjų užsimojo sutvarkyti savąją viešojo transporto sistemą, joje „mikriukams" neišvengiamas liūdnas finalas.
„Tačiau prieš kerpant reikia viską gerai pamatuoti. O jei yra kalbų apie tai, kad tų autobusiukų vairuotojai neduoda keleiviams bilietų, tai juk yra visa galybė transporto kontrolierių, - tegu tikrina ir gaudo pažeidėjus“, - Eltai sakė J. Guzavičius.
Nuo ateinančios liepos savivaldybė planuoja leisti Kaune keleivius vežioti tik 70 maršrutinių autobusiukų. Nuo pradinio buvusio jų skaičiaus būsimasis skirsis beveik dešimteriopai. Šįmet „Kauno autobusų" techninį parką papildys 16 naujų autobusų, kurie perkami už lėšas, gautas pardavus Ispanijai aplinkos taršos kvotas. Kaip teigė P. Keras, ši miesto įmonė jau dabar turi arti 100 palyginti naujų transporto priemonių. Tiesa, turi ir nemažų įsiskolinimų, kurių pasidarė jas įsigydama. Kauniečių keleivių pervežimas pagerės, nes kai kuriais maršrutais važinės daugiau transporto priemonių nei dabar, - vadinasi, kelionės laikas sutrumpės.
Vyriausybės atstovė Kauno apskrityje Inesa Klimaitė-Mašalienė Eltai priminė: viešasis transportas reglamentuojamas remiantis susisiekimo ministro 2006 m. vasario 14 d. įsakymu patvirtintomis Leidimų vežti keleivius reguliaraus susisiekimo kelių transporto maršrutais išdavimo taisyklėmis. Jose numatyta, kad kompetentinga įstaiga, sudariusi su vežėju sutartį, šiam vežėjui išduoda leidimą vežti sutartyje nurodytu maršrutu. Leidimo galiojimo terminas turi atitikti sutarties galiojimo terminą. Pasibaigus sutarties ir leidimo galiojimo terminui, jis gali būti pratęsiamas įstaigai su vežėju sudarant naują sutartį ir išduodant naują leidimą. Jei pratęsti sutartį ir leidimą pageidaujantis vežėjas laikėsi šių taisyklių reikalavimų ir sutartyje nustatytų sąlygų. Sutarties ir leidimo galiojimo terminas nepratęsiamas, jei vežėjas to nesilaikė.
„Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas nuostatas, darytina išvada, kad Kauno miesto savivaldybę ir vežėjus sieja sutartiniai civiliniai santykiai, iš kurių kilę ginčai vienos iš suinteresuotų šalių nutarimu, gali būti sprendžiami bendrosios kompetencijos teismuose“, - teigė Vyriausybės atstovė.
Ar Kauno „mikriukų“ savininkai, sekdami vilniečių pavyzdžiu, griebsis „paskutinio šiaudo“ - teismo, norėdami išlikti miesto viešojo transporto rinkoje, tikslaus atsakymo šiuo metu nėra.