Ministerijų sprendimus ir argumentus dėl PVM lengvatos kritikuoja Liberalų sąjūdžio parlamentarai ir verslo atstovai, teigiantys, jog 41 mln. eurų iš RRF šiai priemonei buvo pažadėta.

Kaip šį trečiadienį Ekonomikos komitete sakė SM kancleris Ramūnas Dilba, SM buvo parengusi šio finansavimo aprašą, tačiau jo nepavyko suderinti su FM.

„Buvome parengę finansavimo sąlygų aprašą būtent privačius juridinius asmenis skatinti įsigyti elektromobilius būtent pagal valstybės pagalbos reglamentą, kuris leistų įsigyti automobilius ir juridiniams asmenims, kurie vykdo nuomos ar pavėžėjimo paslaugas. Jis nebuvo suderintas būtent motyvuojant tuo, kad įsigaliojusi PVM lengvata yra viena iš tų paramos formų privačiam sektoriui“, – teigė R. Dilba.

Jo teigimu, toks sprendimas priimtas matant, kad finansavimo gali neužtekti viešojo sektoriaus ir viešojo transporto elektrifikacijai, infrastruktūrai.

„Būtent PVM atskaita yra tam tikra papildoma paskata privačiam sektoriui įsigyti elektromobilius, kai viešajai infrastruktūrai matome, kad gali irgi trūkti finansavimo. Tiesiog RRF šiuo metu būtent buvo nukreiptas būtent į viešosios infrastruktūros ir viešųjų juridinių asmenų skatinimą“, – pažymėjo R. Dilba.

Nuo šių metų pradžios įmonėms, kurios perka iki 50 tūkst. eurų vertės elektromobilius, taikomas 0 proc. PVM tarifas. Kaip posėdyje sakė FM Investicijų departamento vyresnioji patarėja Eglė Coppa, lengvata pasinaudojusios įmonės į PVM atskaitą galės įtraukti apie 17 mln. eurų.

„Buvo nuspręsta, kad dėl priimtos PVM atskaitos įmonėms į PVM atskaitą bus galima įtraukti beveik 17 mln. eurų. Bendrų diskusijų su SM metu nutarėme, kad tas lėšas, kurios buvo kompensavimui ir elektromobilių įsigijimo skatinimui, galėtume panaudoti toms sritims, kur yra didesnis finansavimo poreikis“, – teigė E. Coppa.

20 mln. eurų iš šių anksčiau juridiniams asmenims suplanuotų 41 mln. eurų FM nusprendė skirti elektra arba vandeniliu varomiems autobusams įsigyti ir jų įkrovimo infrastruktūrai savivaldybėse plėsti, 21 mln. eurų – geležinkelio ruožui Kaišiadorys–Klaipėda elektrifikuoti.

Ekonomikos komitetas raštu pareikalaus atšaukti šiuos ministerijų sprendimus.

Teigia, kad esamų priemonių nepakanka

Paramą grynųjų elektromobilių (t. y., varomų tik elektra) įsigijimui ministerija vykdo nuo praėjusių metų birželio, ji finansuojama Modernizavimo fondo lėšomis. Iki 2026 m. 15 mln. eurų iš šio fondo skirta juridiniams asmenims – kompensacijoms už įsigytus grynuosius elektromobilius gauti.

Verslo atstovų teigimu, daug bendrovių į šią paramą pretenduoti negali. Pasak Lietuvos autoverslininkų asociacijos atstovo Manto Zakarkos, ši parama nėra lanksti, o didelė dalis įmonių neatitinka vadinamojo de minimis ir kitų priemonės reikalavimų.

Pagal de minimis taisyklę, bendra kompensacijų suma vienai įmonei per 3 finansinių metų laikotarpį negali būti didesnė nei 200 tūkst. eurų.

„Jis (Modernizavimo fondas – ELTA) nėra patogus ir lankstus pasinaudojimui tiek dėl de minimis reikalavimo, tiek dėl aibės kitų ten esančių reikalavimų. (...) Didžioji dalis lėšų ir nėra panaudota. Kalbame apie paramą juridiniams asmenims, kurie valdo didžiulius parkus – kur yra daugiau nei 1 tūkst. automobilių, naudojamų veiklai (...) kur transportas yra esmė ir pagrindinis įrankis, kuris galėtų duoti labai greitą paspirtį tiek taršos mažinimui, tiek elektrifikacijai“, – posėdyje sakė M. Zakaraka.

Lobistas abejojo, ar 2025 m. Lietuvos keliais važinės 50 tūkst. elektromobilių, o dar po 5 metų – 240 tūkst., ko siekia SM.

„2025 m. tokiais tempais 50 tūkst. elektromobilių Lietuvoje nebus. Matome, kad prieaugis per metus yra apie 2–3 tūkst. elektromobilių“, – teigė M. Zakarka.

Liberalas Andrius Bagdonas teigė, jog SM anksčiau sukėlė verslui lūkesčius, jog 41 mln. eurų iš RRF verslą pasieks.

„Viešai buvo pažadėta, kad tos lėšos bus skiriamos“, – teigė A. Bagdonas.

Jo teigimu, PVM atskaita neturi jokios įtakos stambius automobilių parkus valdančioms įmonėms, pavyzdžiui, siuntų išvežiojimo, pavėžėjimo, trumpalaikės ar ilgalaikės automobilių nuomos verslams.

„Tų įmonių (...) PVM (lengvata– ELTA) jų visiškai neįtakojo. Iki įstatymo įsigaliojimo jie taip pat į atskaitą galėjo dėti pagal galiojančius teisės aktus PVM. Po įstatymo, kuris taikomas kitiems, kurie neteikia pavėžėjimo arba automobilių nuomos paslaugų, taip pat iki tol galėjo ir dabar gali. Tai visiškai nesusiję su šia priemone“, – kalbėjo liberalas.

Tuo tarpu Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas Eugenijus Gentvilas partijos išplatintame pranešime teigia, kad ministerijų sprendimas atšaukti paramą pakenkė Vyriausybės reputacijai prieš investuotojus.

„Išsižadėdama suderėtų pažadų Vyriausybė verslo apsukas elektrifikuojantis sulėtino vienais metais ir pati pakenkė savo veiklos prioriteto – žaliojo kurso – pagreičiui. Be to, vis daugiau kapitalo kaupti viešajame sektoriuje, užuot stimuliavus privačią rinką, yra negera tendencija ir viešojo valdymo yda“, – pranešime cituojamas E. Gentvilas.

ELTA primena, kad SM anksčiau yra teigusi, jog sutiktų verslui skirti RRF lėšų elektromobiliams įsigyti. R. Dilba gegužę vykusios parlamentinės kontrolės metu sakė, kad SM parengė priemonės aprašą ir yra „žemame starte“, esą paramą belikę suderinti su FM.

Rugpjūčio 1 d. duomenimis, šalyje registruota 16,1 tūkst. elektromobilių, iš kurių, pasak R. Dilbos, 60 proc. yra grynieji. Šiuo metu elektromobiliai sudaro apie 1 proc. viso 1,7 mln. automobilių parko.

RRF lėšomis jau finansuojamas elektromobilių įsigijimas viešojo sektoriaus juridiniams asmenims (38 mln. eurų), fiziniai asmenys, kaip ir juridiniai, gali prašyti kompensacijų iš Modernizavimo fondo.

Pasak R. Dilbos, iš 50 mln. eurų paramos fiziniams ir juridiniams asmenims jau panaudota apie 10 mln. eurų, parama pasinaudojo 2,5 tūkst. pareiškėjų.

Paskatoms elektromobiliams įsigyti iš RRF įvairioms paramos priemonėms numatyta 250 mln. eurų, 2021–2027 m. ES fondų Investicijų programos – 342 mln. eurų.

Netaršių lengvųjų automobilių įsigijimui skatinti numatyta 129 mln. eurų iš RRF ir Modernizacijos fondo. Tikimasi, kad pasinaudojus šiomis lėšomis bus įsigyta 36 750 M1 ir N1 klasės automobilių viešajame, privačiame ir juridiniame sektoriuose.

Už 12 mln. eurų ministerija jau paskelbė pirmąjį kvietimą viešojo įkrovimo stotelių tinklui plėsti, dar 38 mln. eurų dydžio paramą ketinama paskelbti lapkritį – stotelėms savivaldybėse įrengti. Stotelių iki 2030 SM planuoja įrengti 6 tūkst.