Kaip BNS sakė Muitinės departamento atstovė Lina Laurinaitytė-Grigienė, sudėtingiausia situacija išlieka prie Medininkų pasienio punkto, kur, pirmadienio duomenimis, eilėje iš Baltarusijos į Lietuvą laukė per tūkstantį vilkikų, o įvažiuoti iš Lietuvos į Baltarusiją – apie 390 vilkikų.
„Muitinės pareigūnai šiuo metu vykdo ne tik kasdienes funkcijas, bet privalo užtikrinti ir ES sankcijų įgyvendinimo kontrolę, todėl, suprantama, kad padaugėjo tikrinamų krovinių ir detalesnių patikros procedūrų. Įsigaliojant kiekvienam naujam sankcijų paketui tenka dėmesingiau vertinti per Lietuvos pasienį vykstančio transporto krovinius“, – BNS teigė L. Laurinaitytė-Grigienė.
Pasak jos, nors vidutiniškai vieno vilkiko įprasta patikra užtrunka apie 20 minučių, pareigūnai, atsižvelgę į operatyvinę informaciją ir įvertinę galimas rizikas tikrindami transporto priemones, gali panaudoti tiek mobilius, tiek stacionarius rentgeno aparatus, atlikti detalų fizinį krovinio patikrinimą, paimti krovinio mėginius ir ištirti juos laboratoriškai.
„Tokie patikrinimai užtrunka ilgiau, tačiau jie yra neišvengiami ir būtini. Muitinė užtikrina, kad per Lietuvos sieną nepatektų kontrabanda bei ES sankcionuojamos prekės. Suprantame, kad dėl to gali kilti nepatogumų vežėjams ir keliautojams“, – situaciją komentavo L. Laurinaitytė-Grigienė.
Benekainių punkte Baltarusijos pusėje patekti į Lietuvą pirmadienį vidurdienį laukė 220 vilkikų, o Šalčininkų punkte Lietuvos pusėje – 236, Kotlovkoje ir Lavoriškių punkte – atitinkamai 160 ir 350, Privalkoje ir Raigarde – atitinkamai 300 ir 280.
Birželio 17-ąją įsigaliojus Europos Sąjungos sankcijoms, Lietuva apribojo plieno bei juodųjų metalų tranzitą į Kaliningradą ir nurodė tai padariusi remdamasi EK išaiškinimu. Maskvai pagrasinus atsakomosiomis priemonėmis, reaguodama į situaciją, EK šiuo metu rengia atnaujintas gaires dėl sankcijų.
Tuo metu Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) atstovas Rokas Pukinskas patvirtino, kad nuo balandžio padaugėjus į Baltarusiją išvykstančių lietuvių susidaro ir lengvųjų automobilių eilės. Lietuvos piliečiai dažnai vyksta į kaimyninę valstybę įsigyti pigesnio kuro.
„Važiuojant Lietuvos pusėje jiems irgi tenka pastovėti eilėse, jos susidaro natūraliai. Labai apytikriai skaičiuojant, kelionė pirmyn atgal galėtų užtrukti apie parą“, – sakė VSAT atstovas.
Vis dėlto, R. Pukinsko teigimu, Baltarusijos piliečių srautas į Lietuvą gegužę-birželį bemaž dukart viršijo lietuvių vizitus į Baltarusiją. Kadangi Lietuva baltarusiams nebeišduoda naujų vizų dėl Minsko vaidmens kare prieš Ukrainą, atvykti gali tik tie, kuriems vizos išduotos jau anksčiau.
„Baltarusių kirtimų fiksuota 570 tūkst., lietuvių – beveik 264 tūkstančiai. Tad vykstančių baltarusių yra dukart daugiau“, – sakė R. Pukinskas.
Pareigūnai pastebi, kad migracija per pasienio punktus iš abiejų pusių padidėjo Baltarusijai nuo pavasario pradėjus taikyti bevizį režimą Lietuvos ir Latvijos piliečiams. Lietuvos žvalgyba įspėjo, kad tuo Minskas gali pasinaudoti verbuodamas piliečius.