Išplaukę iš Murmansko uosto pusketvirto šimto laivų pasuka į Atlanto, Ramųjį vandenynus, bet daugiausiai žvejoja šiaurėje. Jūrininkų kasdienybė nelengva, norint sugauti nustatytą žuvies kvotą, dažnai tenka įveikti ir milžiniškas bangas.

Kokiuose vandenyse ir ką žvejoti pirmiausiai sprendžia Rusijos ir Norvegijos mokslininkai. Speciali komisija kvotas laivams išskirsto aštuoneriems metams pagal laivo galingumą ir sugautos žuvies kiekį. Laivybos įmonė, kurioje kelis dešimtmečius dirba lietuvis, kvotą išnaudoja beveik per metus.

„Pagrindinė menkė šiais metais – jos ypatingai daug, stambi ji. Nebėra tokio laivyno stambaus, kaip anksčiau Rusijoj būdavo, kad išgaudytų žuvį, kol kas daugiausiai gaudo menkę, silkę, jų pakanka, tik duok, Dieve, laivyną gerą turėti, modernų, kad galėtų gaudyti“, – sako UAB „Nerej“ technikos direktorius Antanas Meška.

Tačiau naujų laivų Murmansko žvejai sako neįstengiantys nusipirkti, todėl seni remontuojami, atnaujinami.

„Laivas per parą šaldo 50 tonų žuvies, kai modernizuosime šaldymo patalpas, šaldys 100 tonų“, – pasakoja žurnalistų pakalbintas žvejys.

Viena didžiausių Murmansko laivų remonto įmonių dar prieš keletą metų vos sudūrė galą su galu. Būdavo, kad laivo kapitonas už remontą atsiskaitydavo žuvimi, nes nesant kvotų negalėjo tiksliai paskirstyti lėšų. Dabar, nusistovėjus kvotų sistemai, užsakymų daugėja – per metus suremontuojama apie 140 laivų.

„Anksčiau buvo sunkiau, užsakymų gaudavome mažiau, užsakovai negalėjo daug mokėti, o mes negalėjome išlaikyti darbuotojų, žmonės išeidavo. Dabar darbo atsirado. Norėdami suspėti laiku suremontuoti laivą, priėmėme daugiau žmonių“, – teigia UAB „Firma-Servis“ direktorius Aleksandras Vinickijus.

Vienu metu įmonėje remontuojami aštuoni-devyni laivai. Daugiausiai – laivo korpusai, varikliai, automatika, elektronika.

„Turime labai daug darbo, prastovų beveik nebūna“, – tikina brigadininkas Dmitrijus Pospelovas.

„Pripratau prie tokių sąlygų, man patinka, viskas įprasta ir artima, nors kai kam keista, kad moteris čia dirba“, – sako gamybos paruošimo inžinierė Galina Pavlova.

Konkuruodamos tarpusavyje, laivų remonto įmonės priverstos mažinti remonto kainas. Užtat brangstant laivų kurui, brangsta ir žuvis. Daugiausiai ji importuojama į Norvegiją, esančią už dviejų šimtų kilometrų. Kilogramas lašišos kainuoja apie dvidešimt šešis litus, todėl ne kiekvienas Murmansko gyventojas gali jos įpirkti.