Iki pirmadienio „Regitra“ buvo išdavusi 22 tūkst. kodų. Iš šių 22 tūkst., beveik 17 tūkst. išduota skaitmeniniu būdu. Laidoje „Piniginiai reikalai“ „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas kalbėjo, kad kodo laukti vidutiniškai reikia dvi minutes, bet būna, kad žmonės patys įveda duomenis neteisingai. Anot jo, tuomet tai ne sistemos klaida, o įvedimo klaida.
„Vėlgi reikia turėti galvoje, kad mūsų lėtumas priklauso nuo to, kad darome devynis patikrinimus, tame tarpe Interpolas, Šengeno sistema. Esame susaistyti tam tikrais dalykais, kurie nuo mūsų nepriklauso. (…) Jeigu kalbėsime apie fizinius asmenis, pasižiūrėjau visą savaitgalį sistema dirbo, viskas gerai, nebuvo sutrikimų. Kalbame apie didelius kiekius verslo klientų, kurie turi didelius automobilių parkus. Turime unikalų reiškinį kaip reekesportas su tūkstančiais automobilių kas mėnesį ir turime tokį ypatumą, kad mūsų prekybos agentai visi ant mėnesio galo sueina. Tai yra tokie neprognozuojami srautai ir tai nepatogu.
Manome, kad darysime pakeitimus, kad būtų galima paketais mums siųsti duomenis ir mes tais paketais suteiktume SDK. Čia kalbu apie transporto priemones, kurios yra naujos. Sąrašai, tam tikros paslaugos, kurios bus automatizuotos. Mes planavome tai padaryti iki kitų metų kovo mėnesio. Tie prioritetai, žiūrėsime kaip dėliosis, nes dabar kalba eina ir apie taršos mokesčio pakeitimą. Tai kartu turime daug projektų iš tikro“, – laidoje kalbėjo S. Šuminas.
S. Šuminas pabrėžė, kad dėl naujos tvarkos keičiasi pats pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo principas.
„Anksčiau būdavo pasirašo dvi pusės sutartį, atiduoda sutartį ir išeina tas, kuris nusipirko. Dabar reikia pirkėjui pirmiausia eiti, deklaruoti įsigijimą transporto priemonės ir po to patvirtina tą įsigijimą pardavėjas. Mes čia išvengiame daug dalykų, kurie iki šiol vykdavo, kuomet pardavėjas parduodamas automobilį, dar kažkam parduoda, po to padaroma krūva pažeidimų su tomis transporto priemonėmis ir ieškoma paskutinio savininko. Ši sistema eliminuoja šitą riziką“, – sistemos pakeitimo naudą akcentavo pašnekovas.
Laiko pasiruošti skirta per mažai
Anot jo, skundų dėl kodų laukimo sulaukiama ir dėl to, kad naujai sistemai pasiruošti laiko skirta per mažai.
„Projektui 10 mėnesių skirta, mūsų galva, neadekvatus laikas. Ką galima spėti padaryti per 10 mėnesių? Man kiek nerimą kelia, kad kalbama pastoviai lyg čia IT problemos. Sudėtingiausi dalykai projekte yra procesai, atskirti procesus, atplėšti nuo to kas buvo, sudėlioti, kad būtų sklandūs ir aiškūs.
Savaime suprantama, mes tą riziką iš karto įžvelgėme, kad verslui su dideliais kiekiais automobilių bus nepatogu, o tam, kad patogu būtų, turėjome datas, savo matymą, kaip padaryti ir sakėme, kad iki tos datos nepadarysime patogiai verslui, kurie turi didelius kiekius. Indikavome labai anksti, bet buvo tokia politinė valia, kad reikia startuoti bet kuriuo atveju, nes šešėlis autoverslo rinkoje yra toks reiškinys, reikia su tuo kovoti“, – sakė S. Šuminas.
Tam, kad sistema galėjo įsigalioti etapais, pritaria ir kitas laidos pašnekovas. „Autoplius.lt vadovas Artūras Mizeris laidoje teigė, kad sistemos tikslas – suvaldyti šešėlį – sveikintinas. Tačiau iš pirminių sutrikimų matyti, kad priemonė taikoma masiškai ir ne tik tai tikslinei grupei, kur potencialus šešėlis.
„Susiduria ir įprasti fiziniai asmenys, kurie pardavinėja vienas kitam automobilius, susiduria naujų automobilių pardavėjai, visi tie pakeitimai įsigaliojo vienu metu. Didelei daliai visuomenės nežinant, nebūnant tinkamai informuotai apie sąlyginai sudėtingą tvarką ir dėl to tų nusiskundimų girdime.
Turint galvoje sistemos mastą, kiek daug pardavėjų tai yra, dešimtimis tūkstančių per mėnesį paliečiame, mūsų vertinimu, sistema galėjo būti įgyvendinama dalimis: pradžioje paliečiant tik įvežamus į šalį pirmą kartą naudotus automobilius, taip eliminuojant iš tų pokyčių didesnę dalį, o vėliau palaipsniui eiti prie masinio sistemos naudojimo ir ieškant kuo paprasčiau sukurti tiek pirkėjui, tiek pardavėjui šį procesą“, – minėjo A. Mizeris.
Verslui problemos dėl susidariusios pardavimų eilės
A. Mizerio teigimu, skelbimuose kol kas vienženklis procentų skaičius, kuomet yra nurodomas SDK. Anot jo, tikėtina, kad daug fizinių asmenų pardavėjų dar nežino apie tvarką arba nežino, kur tą kodą rasti.
„Kiek teko bandytis, daugeliui gal kyla sudėtingumai kuomet automobilio tikrasis savininkas yra lizingo bendrovė, ne visi tikrai atskiria savininką nuo valdytojo. Tai tos painiavos dar yra. Tikėtina, kad kurį laiką bus. (…) Girdime tai, kad dalis žmonių galbūt iš nežinojimo laukia eilės fiziškai apsilankyti „Regitros“ padaliniuose ir ten eilės prailgėjusios“, – komentavo A. Mizeris ir priduria, kad vietinių sandorių dalyje paprastinant procesą būtų galima panaudoti valstybinį numerį, kuris vis tiek jau susietas su savininko kodu.
Ar iš tiesų dėl kodų išdavimo proceso gali kilti rimtų problemų automobilių prekybos verslui? A. Mizerio teigimu, jei nesklandumai užsitęs, tuomet verslas rizikuoja prarasti pelną.
„Priklausys, kiek tai bus trumpas šoko efektas, kiek visi susipažins su tvarka, bet sėkmingam tokios sistemos veikimui reikėtų, kad turbūt visi gyventojai, kurie turi automobilį, ar nori įsigyti automobilį, labai gerai tą tvarką išmanytų. Šiuo metu keliasdešimt metų gyvenama buvo su viena tvarka, kuri labai puikiai visiems žinoma, nusigulėjusi ir tie pokyčiai labai dideli. Ko gero laiko reikės.
Susidariusių pardavimų eilė dar gali į ateitį nusikelti, nes negalėdami užbaigti automobilio sandorio prekybininkai negali įsigyti kitų automobilių. Sulėtėja pats verslas ir tikėtina, kad ir krenta pelningumas“, – teigė A. Mizeris.
Delfi primena, kad gegužės 1 d. startavo nauja transporto priemonių savininkų apskaitos sistema, kuri numato, jog visi pirkimo–pardavimo sandoriai privalo būti fiksuojami per numatytus terminus. Vis dėlto, atsižvelgiant į pokyčių mastą, iki rugsėjo 1 d. bus taikomas tolerancijos laikotarpis, kuomet bus taikomos ne baudos, o siekiama informuoti.
Kaip atrodo nauja tvarka? Pirmasis į „Regitrą“ turi kreiptis pirkėjas, kuris deklaruoja transporto priemonės nuosavybės įgijimą, o tuomet pardavėjui reikia patvirtinti pirkėjo pateiktus duomenis. Abiem pusėms atlikus šiuos veiksmus, naujam savininkui suteikiamas savininko deklaravimo kodas (SDK), su kuriuo jis jau gali kreiptis dėl transporto priemonės registracijos.
Pirkėjas ir pardavėjas deklaruoti nuosavybės pasikeitimą turi bendrai per 5 d. d. Tai galima padaryti internetu arba „Regitros“ padaliniuose. Vis dėlto, atsižvelgiant į tai, jog pokyčiai liečia didelę dalį gyventojų ir į tai, kad šiuo metu „Regitroje“ galimi tam tikri paslaugų teikimo sutrikimai, priimtas sprendimas taikyti tolerancijos laikotarpį dėl numatytų terminų.
Jei pirkėjas nespėjo pateikti deklaracijos arba pardavėjas jos patvirtinti per numatytą 5 d. d. terminą, jiems administracinė atsakomybė iki rugsėjo 1 d. nebus taikoma. Tai taip pat galioja ir iš užsienio įvežamoms transporto priemonėms, kuomet SDK reikia gauti dar prieš įvažiuojant į Lietuvos teritoriją.
Svarbu pastebėti, kad net ir taikant tolerancijos laikotarpį, tiek pirkėjas, tiek pardavėjas savo prievoles vis tiek turi atlikti, kai tik atsiras galimybė. Kol nebus deklaruotas nuosavybės perleidimas ir pirkėjas neturės jam suteikto SDK, jis negalės registruoti transporto priemonės savo vardu.