„Šiandien galiu tik pasidžiaugti ESTT generalinio advokato pozicija dėl priverstinio vilkikų grąžinimo į registracijos vietą“, – ketvirtadienį Transporto inovacijų forume sakė G. Nausėda.
„Tai rodo, kad bendroji ES rinka gali būti apginta ir leidžia tikėtis Lietuvos įmonėms palankių sprendimų“, – kalbėjo prezidentas.
Lapkritį ESTT generalinis advokatas pateikė išvadą dėl ieškinio, kurį pateikė Baltijos šalys, Lenkija, Bulgarija, Vengrija, Kipras, Malta ir Rumunija. Išvadoje pasiūlyta atsisakyti reikalavimo grąžinti vilkikus į jų kilmės valstybę, kas numatyta 2020 m. ES priimtame Mobilumo pakete.
Lietuvos ir kitų šalių vežėjai ginčijo nuostatą, pagal kurią į vežėjo registracijos šalį arba į savo gyvenamąją vietą privalo grįžti per keturias savaites, o transporto ir logistikos įmonės turi užtikrinti, kad jų vilkikai į bendrovę registracijos adresu grįžtų ne vėliau kaip kas aštuonias savaites.
Lietuvos vežėjų atstovai anksčiau teigė, kad toks reikalavimas iškreipia konkurencines sąlygas atokesnėms ES valstybėms bei turėtų būti atšauktas. Jis esą itin skausmingas Lietuvai, nes didžioji dauguma šalies įmonių vykdomų pervežimų yra tarptautiniai.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso skaičiavimais, įgyvendinant reikalavimą Lietuvos transporto sektoriaus kasmetinės sąnaudos didėja apie 620 mln. eurų, išmetama apie 300 mln. tonų daugiau anglies dvideginio emisijų.
Ketvirtadienį savo kalboje G. Nausėda taip pat sakė, jog Lietuvos transporto sektorius turi orientuotis į ES rinkas, būtina siekti kuo greičiau plėsti susisiekimą su kitomis Bendrijos šalimis.
„Globalūs geopolitiniai pokyčiai jau neragina, o primygtinai reikalauja kuo greičiau sujungti Lietuvos transporto infrastruktūrą su likusia ES. Privalome užbaigti ir tinkamai išnaudoti europinės vėžės geležinkelio „Rail Baltica“ jungtį, taip pat iki galo diversifikuoti transporto ir logistikos geografiją“, – Transporto inovacijų forume kalbėjo G. Nausėda.
„Ateityje Lietuvos transporto sektoriui vis svarbesnė bus Šiaurės ir Pietų ašis. Aktyviau veikti šia kryptimi mums leis Trijų jūrų iniciatyva, jungianti 13 ES šalių tarp Adrijos, Baltijos ir Juodosios jūrų“, – pabrėžė šalies vadovas.
ELTA primena, kad praėjusią savaitę ESTT generalinis advokatas oficialiai išreiškė siūlymą naikinti ES Mobilumo paketo nuostatą, įpareigojančią vilkikus kas aštuonias savaites grąžinti į jų registracijos šalį. Europos Komisijos atlikto vertinimo duomenimis, vilkiko grąžinimo reikalavimo taikymas lemtų 1,3–4,9 proc. didesnes ES kelių transporto CO2 emisijas, o oro taršos sukelta papildoma žala ES piliečių sveikatai gali siekti iki 25,9 mln. eurų per metus. Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso skaičiavimais, vilkikų grąžinimas Lietuvos transporto sektoriaus kasmetines sąnaudas didina daugiau nei 620 mln. eurų.
ESTT teisėjų kolegija dar spręs, kada priimti galutinį sprendimą bylose dėl Mobilumo paketo nuostatų teisėtumo, tačiau jo tikimasi sulaukti šiemet arba kitų metų pirmoje pusėje.