Nemokamas viešasis transportas – ne naujovė
Nemokamas viešasis transportas nėra naujovė pasaulyje. Tačiau paprastai jis diegiamas miestuose, kur nėra daug gyventojų.
Jau nuo 1997-ųjų nemokamai važinėja Belgijos Limburgo gyventojai. Regione, kur gyvena maždaug 75 tūkst. gyventojų, per šį laikotarpį viešasis transportas tapo gerokai populiaresnis – teigiama, jog jį pasirinko ne tik buvę automobilių vairuotojai, bet ir dviratininkai bei pėstieji. Nuo 1996-ųjų viešojo transporto populiarumas regione padidėjo daugiau nei dvylika kartų – 1996-aisiais vežta 350 tūkst. keleivių, o 2012-aisiais – jau 4 mln. 398 tūkst.
Nuo 2007-ųjų nemoka ir Prancūzijos Aubagne miesto, kuriame – apie 100 tūkst. gyventojų, viešojo transporto keleiviai. Toks sprendimas buvo priimtas paskelbus referendumą. Miesto vadovai tokiu būdu tikėjosi spręsti socialines gyventojų problemas, ypač per finansų krizę, taip pat sumažinti automobilių kiekį gatvėse.
Per šį laikotarpį Aubagne viešojo transporto kelionių padaugėjo beveik dvigubai, net 63 proc. automobilių naudotojų persėdo į viešąjį transportą.
Nemokamas viešasis transportas Aubagne apmokamas pagal vadinamąjį prancūziškąjį viešojo transporto finansavimo modelį: įmonės, turinčios daugiau nei devynis darbuotojus, privalo mokėti 1 proc. viešajam transportui išlaikyti. Aubagne mieste šis mokestis padidintas tris kartus – iki 3 proc.
Tačiau abu šie miestai yra palyginti nedideli, todėl Talinui jų patirtis pernelyg netinka.
Taliniečių motyvai
Miesto vadovai, priėmę sprendimą suteikti galimybę miestiečiams nemokamai važinėti viešuoju transportu, visų pirma siekia pagerinti miestiečių gyvenimą. Teigiama, jog tokiu būdu viena šeima per mėnesį turėtų sutaupyti apie 40 eurų. Per metus ekonomija siektų apie 400 eurų.
Talino vadovai viliasi, jog miestiečiai, dabar važinėjantys nuosavais automobiliais, nuo Naujųjų persės į viešąjį transportą. Tokiu būdu mažės automobilių kiekis gatvėse, gerės ekologinė situacija mieste.
Miesto valdžia neslepia ir ambicingų tikslų – jie siekia tapti pirmąja Europos sostine, kurioje miestiečiai galės viešuoju transportu važinėti nemokamai.
Finansinės sąlygos
Šiuo metu Talino viešuoju transportu važinėja beveik vien tik lengvatomis besinaudojantys keleiviai – visą kainą už bilietą moka vos 8 proc. taliniečių. Už bilietus mieste surenkama vos 33 proc. viešajam transportui funkcionuoti reikalingų lėšų.
Didžioji dalis taliniečių jau dabar turi galimybę važiuoti viešuoju transportu nemokamai arba naudojantis įvairiomis lengvatomis.
Miesto vadovai, siekdami išsiaiškinti miestiečių nuomonę šiuo klausimu, paskelbė visuotinę apklausą; nemokamam viešajam transportui pritarė 75 proc. Talino gyventojų.
Miesto vadovai viliasi, jog išlaikyti viešąjį transportą padės gausiau surenkamas gyventojų pajamų mokestis – planuojama, jog, įdiegus nemokamą viešąjį transportą taliniečiams, Taline prisiregistravusių gyventojų padaugės 20-40 tūkst.
Manoma, jog per metus nemokamam viešajam transportui išlaikyti miestui prireiks 14,3 mln. eurų. Be to, prireiks ir daugiau keleivinio transporto priemonių bei vairuotojų. Jau artimiausiu metu taliniečiai ketina papildomai nupirkti 40 autobusų.
Specialistai perspėja apie grėsmes
Nemokamo viešojo transporto idėja, be abejo, atrodo gražiai. Tačiau derėtų nepamiršti ir liaudies posakio, kuris byloja: nemokamas sūris – tik pelėkautuose. Taigi apie kokias grėsmes perspėja specialistai miesto, nusprendusio nemokamai vežti keleivius viešuoju transportu, vadovus?
Visų pirma, gali suprastėti paslaugų kokybė. Miestui prireiks daugiau transporto priemonių. Gali sumažėti intervalai tarp jų, be to, padaugėti asocialių asmenų viešajame transporte, taip pat ir vandalizmo atvejų bei nusikaltimų. Dėl šios priežasties dalis dabartinių viešojo transporto keleivių gali persėsti į nuosavus automobilius. Specialistai perspėja: tai, kas nemokama, yra nesaugojama ir nebranginama.
Be to, už nemokamą viešąjį transportą mokės nuosavų automobilių savininkai, ši paslauga bus teikiama kitų viešųjų paslaugų sąskaita: darželių, mokyklų, kelių bei gatvių priežiūros. Negaunant pajamų už bilietus, gali būti sudėtingiau plėtoti viešąjį transportą.
„Nemokamo viešojo transporto idėja, be abejo, atrodo patraukli. Tačiau bet kuriuo atveju būtina įvertinti, ar nauda viršys išlaidas, kaip keisis gyventojų įpročiai, kokia bus šio sprendimo įtaka automobilių kiekiui ir naudojimui, kiek papildomai reikės investuoti į viešojo transporto infrastruktūrą. Svarbu ir tai, kokia bus nemokamo viešojo transporto įtaka miesto raidai. Šiaip ar taip, Talino patirtis bus labai įdomi. Nekantriai lauksime pirmųjų taliniečių eksperimento rezultatų“, - sako Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Gintas Bliuvas.