„Yra nepadaryti Vyriausybės namų darbai dėl LAKD savarankiškų pajamų. Kai Vyriausybė atėjo pas prezidentą su siūlymu paversti LAKD į akcinę bendrovę, buvo sakoma, kad ji galės ieškoti papildomų finansavimo šaltinių, imti kreditus ir paskolas finansuoti keliams. Tas neįvyko, „e-tolling“ nebuvo įgyvendintas, savarankiškos pajamos nebus surinktos“, – antradienį „Žinių radijui“ teigė J. Niewierowiczius.
„Prezidentas siūlys, kad įstatymas būtų pakoreguotas tokiu būdu, jog LAKD turėtų savarankiškas pajamas ir galimybę skolintis finansų srautus“, – pridūrė jis.
Pasak jo, tokie prezidento siūlymai sukurti savarankiškų pajamų šaltinius LAKD – panašūs į lenkišką modelį, kuriame kelių statybai, remontui ir rekonstravimui egzistuoja atskiras fondas, kuriame esantys pinigai naudojami tik kelių infrastruktūros tikslais.
„Lenkijoje pinigai keliams nekeliauja per biudžetą, tad nėra rizikos, kad Vyriausybė gali paimti ir panaudoti kitam tikslui. Ir prezidento pasiūlymas eina į tą pusę, kad LAKD gautų savarankiškas pajamas iš vinječių, ateityje iš „e-tolling“ ir kitokių mokesčių, kurie surenkami Lietuvos keliuose“, – aiškino jis.
ELTA primena, kad Vyriausybės pateiktame 2024 m. biudžeto projekte numatyta, jog valstybės pajamos kitais metais sieks 17,01 mlrd. eurų, išlaidos – 20,5 mlrd. eurų. Lyginant su 2023 m., numatoma, kad biudžeto pajamos augs 1,46 mlrd. eurų (9,4 proc.), išlaidos – beveik 1,5 mlrd. eurų (7,9 proc.). Lietuvos kelių priežiūrai ir tvarkymui kitų metų biudžete planuojami 715,3 mln. eurų.
Lietuvos kelių priežiūrai ir tvarkymui kitų metų biudžete planuojami 715,3 mln. eurų. KPPP numatyti 543 mln. eurai, iš laikinojo solidarumo įnašo – 130,5 mln. eurų. Dar 41,8 mln. eurų numatyti iš ES finansinės paramos (Europos infrastruktūros tinklų priemonės, 021–2027 m. ES fondų lėšų).
Spalio pradžioje Seimui buvo pateiktas Susisiekimo ministerijos siūlymas iki 2025 m. liepos 1 d. pavėlinti „e-tolling“ startą.
Pasak Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) generalinio direktoriaus Mariaus Švaikausko, „e-tolling“ projektas vis dar yra užstrigęs teisiniuose ginčuose, o teismų maratonų baigtis artimiausiu metu dar labai miglota.
Vyriausybė yra nustačiusi naujus mokesčio už naudojimąsi Lietuvos keliais dydžius, kurie nebuvo keisti nuo 2015 metų. Planuojama per metus surinkti apie 90 mln. eurų kelių naudotojo mokesčio, kuris bus skiriamas magistralinių kelių plėtrai ir priežiūrai.
Dėl kai kurių viešųjų pirkimų dalyvių skundų ir ieškinių teismui „e-tolling“ diegimo procesas įstrigęs jau kurį laiką. Seimas buvo numatęs, kad projektas galės būti įgyvendintas ne anksčiau kaip 2024 m. liepos 1 d., su sąlyga, kad teisminiai procesai pasibaigs ne vėliau kaip 2023 m. sausio mėn. ir naujų teisminių ginčų nebekils.