Kaip rašo lastebil.no, „Vlantana Norway“ byla buvo plačiai nušviesta spaudoje 2019 metų rudenį, kai pirmą kartą buvo apie ją prabilta. Apibūdinant ją keliais žodžiais, byla pradėta nagrinėti, nustačius sistemingų pažeidimų išmokant darbo užmokestį daugiau nei dviem šimtams darbuotojų per kelerių metų laikotarpį.
„Sistemingas pagrindinių teisių pažeidimas“
Be vis dar atliekamo policijos tyrimo, 52 buvę darbuotojai nusprendė pareikšti ieškinį „Vlantana Norway“, mėgindami išsireikalauti kompensacijas dėl neišmokėtų atlyginimų ir kitų mokėtinų sumų. Teismo procesas prasidėjo pirmadienį Norvegijos Karalystės Ovre Romerike apylinkės teisme.
Vairuotojams, kurių kiekvienas vidutiniškai reikalauja išmokėti apie 300 tūkst. Norvegijos kronų (apie 29 tūkst. eurų), atstovauja teisės įmonė „Andersen &Bache-Wiig“, kuri savo baigiamosiose pastabose štai taip apibūdina bylą:
„Atsakovai („Vlantana Norway“ ir generalinis direktorius Vladas Stončius jaunesnysis, red. pastaba) šiurkščiai piktnaudžiavo pažeidžiama ieškovų pozicija ir ilgą laiką sistemingai pažeidinėjo pagrindines darbuotojų teises. Iš viso to matyti plačiai paplitęs socialinis dempingas.“
Ieškovams atstovaujanti įmonė aprašo „aiškiai baime paremtą režimą“, kai darbuotojams buvo daromas spaudimas, jais buvo manipuliuojama. Vairuotojai tvirtina turėję prieš įdarbinimą pasirašyti prašymą atleisti iš darbo savo noru, bet be datos. Prašymai buvo parengti norvegų kalba – kalba, kurios nė vienas vairuotojas nemokėjo ar nesuprato. Jų nuomone, jiems taip pat buvo daromas spaudimas laužyti vairavimo ir poilsio laikotarpių taisykles.
„Andersen & Bache-Wiig“ tuo pačiu aiškiai konstatuoja, kad atsakomybė už bankrotą tenka ne tik įmonei. Jie nurodo Vladą Stončių jaunesnįjį asmeniškai atsakingu. „V. Stončius jaunesnysis yra atsakingas už bendrovės darbo organizavimą ir kontrolę ir jis žinojo tiek apie nepriemokas, tiek apie pažeidžiamą situaciją, kurioje atsidūrė ieškovai per visą įdarbinimo laikotarpį.“
Kaip teigia lastebil.no, jeigu ieškovų pateikti ieškiniai bus patenkinti, V. Stončiui jaunesniajam gali tekti asmeniškai sumokėti gerą milijoną kronų, nes bankrutavusios įmonės turtas šiandien neatrodo pajėgus padengti visą ieškinio vertę.
„Vairuotojai ir patys kalti“
„Vlantana Norway“ manymu, vairuotojai patys gali būti kaltinami dėl situacijos, kurioje atsidūrė:
„Atsakovų pozicija aiški: užsienio darbuotojai, kurie sąmoningai nepraneša apie nepriimtinas darbo sąlygas, kartu su savo darbdaviu vienodai siejami tiek su nusikaltimais darbinėje aplinkoje, tiek su konkurencijos iškraipymu Norvegijos darbo rinkoje. Todėl atrodo priimtina ir sąžininga traktuoti, jog ieškovų nelojalus pasyvumas turi padarinių šios bylos nagrinėjimui“.
Bendrovei „Vlantana Norway“ teisme atstovauja advokatė Sandra Latotinaitė.
Liudytojų sąraše – buvę darbuotojai
Be S. Latotinatės, liudyti į teismą buvo pakviesti daug kitų suinteresuotų liudytojų. Remiantis preliminariu planu, be ankstesnių klientų „Mowi“ ir „Postnord“, savo paaiškinimus pateiks policijos, Norvegijos Darbo inspekcijos, Norvegijos Viešųjų kelių administracijos Nusikalstamumo skyriaus ir Mokesčių administracijos atstovai. Lietuvos bendrovės įkūrėjas, Vladas Stončius vyresnysis, taip pat pasirodys baigiantis teismo procesui, kuris, manoma, užtruks daugiau nei du mėnesius.