Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ ekspertė Rūta Švedarauskienė ir asocijuotoji teisininkė Laura Navickė pranešime žiniasklaidai paaiškina, kad būsimi pakeitimai padidins skirtumus tarp finansinės ir mokestinės apskaitos, kas lems išaugusį darbo krūvį apskaitos specialistams, o taip pat padidins mokesčių naštą toms įmonėms, kurios nuo 2025 m. įsigis ar nuomosis mažiau ekologiškus automobilius.

Įsigyjant automobilį atskaitymai priklausys nuo išmetamo CO2 kiekio

Pagal šiuo metu galiojančias nuostatas, visa bendrovių turimų lengvųjų automobilių įsigijimo kaina ir nuomos išlaidų suma gali būti atskaitomos iš pajamų.

Tuo tarpu, nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigyjant lengvuosius automobilius, leidžiamiems atskaitymams bus galima priskirti tik tam tikrą automobilio įsigijimo kainos dalį. Ši dalis priklausys nuo automobilio išmetamo anglies dioksido (CO2) kiekio. Kuo bus mažesnis automobilio išmetamas CO2 kiekis, tuo didesnė įsigijimo kainos dalis (arba visa įsigijimo kaina, jeigu ji neviršys nustatytos ribos) galės būti priskiriama leidžiamiems atskaitymams:

  1. jeigu CO2 kiekis bus lygus 0 g/km, leidžiamiems atskaitymams galės būti priskiriama iki 75 000 eurų,

  2. jeigu CO2 kiekis viršys 0 g/km, bet neviršys 130 g/km – iki 50 000 eurų,

  3. CO2 kiekiui viršijant 130 g/km, bet neviršijant 200 g/km – iki 25 000 eurų,

  4. jeigu CO2 viršys 200 g/km – leidžiamiems atskaitymams galės būti priskiriama tik iki 10 000 eurų.

Be to, VMI aiškina, jog likusi neleidžiama atskaityti automobilio kainos dalis neleidžiamiems atskaitymams pelno mokesčio tikslais turės būti priskiriama ne visa iš karto, o palaipsniui per tą laikotarpį, per kurį automobilis bus nudėvimas.

Pavyzdžiui, 2025 m. sausio mėnesį įsigijus automobilį, kurio CO2 emisija lygi 50 g/km, už 100 000 eurų, leidžiamiems atskaitymams per 6 metus galės būti priskiriama 50 000 eurų, o likę 50 000 eurų bus laikomi neleidžiamais atskaitymais. Ši likusi dalis pelno mokesčio deklaracijoje turės atsidurti proporcingai per 6 metus, prie neleidžiamų atskaitymų priskiriant po 8 333 eurus per metus.

Tvarumas tampa svarbus net įmonei nuomojantis automobilį

Pokyčiai įmonei bus taikomi ne tik perkant, bet ir nuomojantis lengvąjį automobilį. Bendrovei nuo 2025 m. sausio 1 d. automobilį nuomojantis pagal naują arba pratęstą sutartį, o ne jį įsigyjant, leidžiamiems atskaitymams per mėnesį galės būti priskiriama tik ta nuomos kainos dalis, kuri neviršys aukščiau nurodytos ribos ir bendrovėje nuomininkėje automobiliams taikomo nusidėvėjimo normatyvo santykio, padalyto iš 12.

Eismas

Pavyzdžiui, sudarius automobilio, kurio CO2 emisija lygi 150 g/km, nuomos sutartį po 2025 m. sausio 1 d. ir bendrovei nuomininkei taikant 6 metų nusidėvėjimo normatyvą lengviesiems automobiliams, leidžiamiems atskaitymams kas mėnesį galės būti priskiriama po 347 eurus (25 000 eurų (maksimalus leidžiamų atskaitymų dydis pagal CO2 emisiją) : 6 metų : 12 mėnesių). Jeigu automobilio mėnesio nuomos kaina būtų didesnė, tai susidaręs skirtumas pelno mokesčio tikslais turės būti priskiriamas neleidžiamiems atskaitymams.

Atitinkamai, bendrovėms, siekiančioms nedidinti neleidžiamų atskaitymų sumos ir kartu pelno mokesčio, teks atidžiau rinktis automobilius pagal jų ekologinius rodiklius.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad minėti ribojimai nebus taikomi lengviesiems krovininiams automobiliams (priskiriamiems N1 klasei), bei automobiliams, kurie naudojami nuomos veiklai vykdyti, vairavimo mokymo paslaugoms ar transporto paslaugoms teikti. Be to, ribojimai, susiję su nuomos mokesčiu taip pat nebus taikomi ir tais atvejais, kai nuomos laikotarpis neviršys 30 dienų, bei tuomet, kai nuomos sutartis sudaroma naudojantis elektronine sąsaja (pavyzdžiui, „Bolt“ ar „CityBee“ platforma).

Verslas džiaugsis ne visada

Pasikeitęs reguliavimas įpareigos bendroves diferencijuoti nuo 2025 metų įsigytų / išsinuomotų automobilių apskaitą, įtraukiant papildomus skaičiavimus. Atitinkamai, tai didins laiko kaštus, o kartu gali paskatinti likti prie seniau įsigytų automobilių, atsisakant naujesnių ir ekologiškesnių automobilių pirkimo.

Pristatant šiuos pelno mokesčio pakeitimus, buvo skelbiama, kad tai į valstybės biudžetą padės surinkti po 8 mln. eurų kasmet. Vis tik, kaip pastebima pranešime, atliekant šiuos skaičiavimus nebuvo atsižvelgta į bendrovėms sukuriamą papildomą apskaitinę naštą, o kartu nėra aišku, kiek išties naujasis reguliavimas padės įgyvendinti žaliojo kurso tikslus.

Atsižvelgiant į šiuos pakeitimus, bendrovės, spėjusios įsigyti automobilius, dar šiais metais, gali pasidžiaugti, kad mokestinė našta bus dar kiek mažesnė. Reikia pripažinti, kad šioje srityje nuo sausio mėn. tikrai laukia gana reikšmingi pokyčiai, konstatuoja ekspertės.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (10)