Kipre fiksuojamas rekordinis nedarbo lygis, siekiantis apie 16 proc. Kaip prognozuoja ekonomistai, situacija tik pablogės, kai be darbo liks 560 nacionalinės oro transporto bendrovės darbuotojų.
Maždaug 300 "Cyprus Airways" darbuotojų pirmadienį savo pyktį išliejo susirinkę prie šalies finansų ministerijos. Profsąjungos pažadėjo surengti dar vieną demonstraciją antradienį prie prezidento rūmų.
Europos Komisija (EK) penktadienį smogė lemiamą smūgį Kipro aviacijos bendrovei "Cyprus Airways": generalinis direktoratas konkurencijos klausimais pripažino Kipro vyriausybės finansinės paramos skyrimą nacionalinei aviacijos bendrovei 2012-2013 m. laikotarpiu ES taisyklių pažeidimu. ES nustatė, kad Kipras pažeidė konkurencijos taisykles, skirdamas oro linijoms 31 mln. eurų sumą įmonės kapitalui padidinti ir 34 mln. eurų gelbėjimo paskolą. Toks EK sprendimas reiškia, kad bendrovė privalo grąžinti valstybei nurodytas lėšas. Kadangi finansinę griūtį išgyvenanti "Cyprus Airways" to padaryti neišgali, ji priversta nutraukti skrydžius, ir artimiausiu metu bus pradėtas jos likvidavimo procesas.
"Aš šioje bendrovėje išdirbau 23 metus. Tai ištisas gyvenimas, ji buvo tapusi tarsi antrais namais", - sakė oro linijų stiuardas, trijų vaikų tėvas Mariosas Christodoulou.
Ties bankroto riba atsidūrusiam Kiprui 2013 m. kovą buvo suteikta tarptautinė 10 mlrd. eurų parama.
Dėl neišvengiamo bankų restruktūrizavimo didelė žmonių dalis liko be darbo.
Nedarbo lygis šalyje siekia apie 16 proc., teigia Kipro universiteto ekonomikos profesorius Michalsis Michaelas.
„Tai rekordinis nedarbo lygis, trečias blogiausias Europos Sąjungoje po Ispanijos ir Graikijos", - sakė M. Michaelas.
"Prieš ketverius metus nedarbas Kipre, kuris yra itin priklausomas nuo pajamų iš turizmo, buvo labai mažas, jis siekė vos keturis procentus", - sakė jis.
Pajamos iš turizmo Kipre sudaro apie 10 proc. šalies bendrojo vidaus produkto (BVP).
BVP pernai nukrito iki 2,8 proc., lyginant su 6 proc. 2013 metais, rodo oficiali statistika.
Tačiau baiminamasi, kad įtampa tarp Ukrainos ir Rusijos ir rublio vertės smukimas dar labiau pakenks ekonomikai ir sukels skaudžių padarinių turizmui, teigia ekspertai.
Rusai ne tik sudaro didžiąją turistų, vykstančių į Kiprą, dalį, bet taip pat laiko milijardų eurų vertės indėlius Kipro bankuose.
"Cyprus Airways" uždarymas gali skaudžiai smogti sektoriui, jeigu šalies valdžia neįsteigs naujų oro linijų su bendrovės emblema, kaip kad Nikosija tikina mėginanti tą padaryti.
Kipro vyriausybė pernai paskelbė ieškanti potencialių oro transporto bendrovės pirkėjų, tačiau iki šiol jokio rimto susidomėjimo nesulaukta.
Pasak M. Michaelo, "Cyprus Airways" uždarymo poveikis būtų mažesnis, jeigu dalį jos darbuotojų pasamdytų nauja bendrovė.
Oro linijų personalas taip pat reikalauja didesnių kompensacijų už darbo vietos praradimą ir nori, kad jiems būtų užtikrinta pirmumo teisė į darbo vietą, jeigu būtų sukurtos naujos oro linijos.
Tuo tarpu dabar oro linijų personalas trykšta nepasitenkinimu ir kaltina vyriausybę prastu valdymu ir "korupcija".
"Visi nepaprastai nuliūdę ir nusivylę, uždaromos oro linijos, veikusios 67-erius metus ir nepatyrusios nė vienos katastrofos, net nė vieno incidento", - sakė 50-metis Andreasas Christodoulou. - Direktorių valdyba, bendrovės vadovybė dirbo neprofesionaliai, jie nieko nenutuokė apie aviaciją. Vadovybei rūpėjo uždirbti pinigų iš bendrovės ir ji reikalavo, kad oro linijos skraidytų nepelningais maršrutais dėl politinių priežasčių".
Ekonomistas M. Michaelis taip pat užsiminė apie korupciją ir apie vadovybės nesugebėjimą "imtis rimtų priemonių pagerinti "Cyprus Airways" pelningumą.
Vyriausybė apgynė savo sprendimą sustabdyti skrydžius, pavadinusi skolų prislėgtos "Cyprus Airways" uždarymą "neišvengiamu".