„Naujosios skrydžių valdymo sistemos naudojimas leis sustiprinti kelionių oro transportu saugą, teikiant skrydžių vadovams informaciją apie skrydžius iš stebėjimo sistemų (antžeminių ir palydovinių), gretimų skrydžių valdymo centrų, Europos oro eismo vadybos sistemos tinklo valdytojo, centralizuotai organizuotų paslaugų Europos regione ir iš pačių orRedvita Četkauskienėlaivių“, – teigia laikinoji Įmonės generalinė direktorė Redvita Četkauskienė.
Anot jos, skrydžių valdymo sistemos diegimo projektui buvo iškelti ambicingi tikslai, apimantys ir vieningos, iTEC techniniais sprendimais paremtos, naujos kartos Baltijos funkcinio oro erdvės bloko sistemos sukūrimas. Visos sistemos įrangos ir diegimo vertė siekia 13,5 mln. eurų, ją diegė „Indra Sistemas“.
Ši sistema yra technologinio partnerystės projekto iTEC sudėtinė dalis. iTEC veikloje dalyvauja Vokietijos, Didžiosios Britanijos, Nyderlandų, Ispanijos, Norvegijos, Lietuvos ir Lenkijos oro navigacijos paslaugų teikėjai. iTEC projekto siekis – kad visi iTEC veikloje dalyvaujantys oro navigacijos paslaugų teikėjai suvienodintų naudojamas skrydžių valdymo sistemas.
Naujai įdiegtą iTEC sistemą sudaro trys tarpusavyje nepriklausomos, bet funkciškai susijusios platformos – skrydžių valdymo sistema, skrydžių valdymo treniruoklis bei skrydžių valdymo sistemos testavimo platforma. Šių platformų integralumas leidžia užtikrinti aukšto lygio skrydžių vadovų ir inžinerinio personalo kompetencijas bei skrydžių saugos ir teikiamų paslaugų kokybę.
Naujovė aviacijoje - duomenų ryšys skrydžių valdymui
„iTEC diegimo procesas buvo ilgas ir nuoseklus. Mano dalyvavimas procese prasidėjo nuo 2D žemėlapio sudarymo, kurį mūsų inžinieriai perkėlė į 3D funkcinius blokus. Tai itin didelio kruopštumo pareikalavusi darbo dalis, nes visos koordinatės, kiekvienas skaičius buvo vedamas rankomis. Toliau vyko sisteminiai testavimai ir susipažinimas su pačia sistema“, – dalinasi Regiono skrydžių valdymo centro skrydžių vadovas Etgaras Bukevičius.
Jis pažymi, kad diegiant sistemą buvo atliekama daug testavimo procedūrų, siekiant, kad viskas vyktų sklandžiai ir paleidus sistemą neiškiltų grėsmės skrydžių saugai. „Sauga yra pagrindinis naujosios skrydžių valdymo sistemos privalumas. Ši sistema yra patogesnė ir lengviau valdoma, nei ankstesnioji. Naudojantis ja reikia išsamesnių skrydžio duomenų, tačiau gaunama orlaivio skrydžio progresija ir nuokrypiai yra žymiai tikslesni skrydžių saugos prasme“, – sako E. Bukevičius.
Jam antrina ir Operacinės veiklos departamento vadovo pavaduotojas Nerijus Maleckas, išskirdamas dar vieną svarbią sistemos funkciją, kuri leidžia iš anksto prognozuoti ir numatyti orlaivių trajektorijų konfliktines situacijas.
„Anksčiau skrydžių vadovai išskaičiuodavo būsimus galimus orlaivių konfliktus remdamiesi įvairiais būdais: matuojant atstumą, skaičiuojant greitį ir laiką, numatant aukštėjimo bei žemėjimo spartą. Naujojoje sistemoje visi skaičiavimai atliekami automatiškai, taip sudarant sąlygas skrydžių vadovams turėti daugiau laiko galimos konfliktinės situacijos sprendimo priėmimui“, – teigia N. Maleckas.
Dar vienas svarbus sistemos privalumas – naujai atsiradusi duomenų ryšio paslauga, leidžianti organizuoti skrydžių vadovų ir lakūnų komunikavimą duomenų ryšiu (angl. – Controller Pilot Data Link Communications,) tarp skrydžių valdymo centro ir jo atsakomybės erdvėje skrendančių orlaivių. Ši savybė leis ne tik teikti aukščiausios kokybės ir efektyvumo oro navigacijos paslaugos pagal visus Europos Sąjungos nustatytus reikalavimus, bet ir didinti oro eismo valdymo pajėgumus.
„Paleidus naująją sistemą skrydžių vadovai galės susisiekti su pilotais, naudodami nekalbinį ryšį – tekstines žinutes. Tai leis žymiai tiksliau ir didesne apimtimi užtikrinti ryšio nepertraukiamumą ir padidinti oro erdvės pralaidumą. Tekstinių žinučių pagalba galėsime eliminuoti pilotų akcentų, dialektų trūkumus ir ryšio trikdžius. Atsakyti žinute yra ir greičiau ir paprasčiau, nei perduoti informaciją įprastu kalbiniu ryšiu. Visos žinutės sykiu matomos kompiuterio ekrane, o tai palengvina bendravimą, esant ypač intensyviems skrydžių srautams“, – sakė E. Bukevičius.
Pradėjus veikti naujai sistemai, Regiono skrydžių valdymo centro skrydžių vadovai persikėlė į naujas, modernias ir šviesias patalpas, kuriose įrengtos ergonomiškos, individualius skrydžių vadovo poreikius atitinkančios darbo vietos. Naujasis skrydžių valdymo centras atitinka griežčiausius ir šiuolaikiškiausius standartus, tokiu būdu atverdamas galimybes tęsti įrangos tobulinimo darbus ir atliepti visus reikalavimus ateityje.
VĮ „Oro navigacija“ yra sertifikuota Europos oro navigacijos paslaugų teikėja, kuri vienintelė teikia oro eismo valdymo, ryšių, navigacijos ir stebėjimo bei oro navigacijos informacijos paslaugas visoje Lietuvos Respublikos oro erdvėje, taip pat virš teritorinių vandenų bei Baltijos jūros oro erdvės, kuri įeina į Vilniaus skrydžių informacijos regioną. Įmonės skrydžių vadovai, kurių visuose skrydžių valdymo centruose, o tuo pačiu ir visoje šalyje yra vos šimtas, nuolat užtikrina, kad oro erdvė jų atsakomybės zonose būtų saugi.
Įmonė taip pat užtikrina nuolatinę Aeronautikos gelbėjimo koordinacinio centro veiklą, paieškų ir gelbėjimo darbų, įvykus orlaivio avarijai, organizavimą ir koordinavimą.