Kodėl Panevėžys, užuot pasinaudojęs ES parama ir pigiai nupirkęs naujų autobusų, pasirinko senienas?
Panevėžys viešojo transporto srityje žengė žingsnį atgal. Pasistatęs vienintelę regione suspaustų gamtinių dujų kompresorinę ir didžiavęsis keletą pastarųjų metų pirktais naujais autobusais, Savivaldybei pavaldus Autobusų parkas prisipirko vokiečiams nebereikalingų senienų.
Dyzelinu varomų 17-os metų autobusų, kokių Europa atsisako kaip neekonomiškų ir teršiančių aplinką, įsigijimą įmonės direktorius Rimantas Petukauskas pateisina kaip pigiausią būdą atnaujinti panevėžiečius vežiojančių pasenusių kledarų parką.
Iš tiesų Savivaldybė, keleivių vežimo paslaugą be konkurencijos įdavusi į jai pavaldžios įmonės rankas, pakliuvo į pačios tinklus.
Susisiekimo ministerija savivaldybėms siūlo pusvelčiui pirkti naujutėlius ekologiškus autobusus pasinaudojant milžiniška Europos Sąjungos parama, tačiau Panevėžiui durys kol kas užtrenktos.
Pretenduoti į kokybišką naują pirkinį Aukštaitijos sostinė galės tik paskelbusi viešųjų pirkimų konkursą keleiviams vežti.
Ir jį laimėti turi nebūtinai Autobusų parkas: konkursas tarptautinis ir pasisiūlyti vežti panevėžiečius gali ne tik Lietuvos vežėjai.
Vokietijoje nebeeksploatuojami
Panevėžiečius jau kurį laiką mieste vežioja geltoni „Mercedes Citaro 530“ autobusai, neseniai parvaryti iš Vokietijos. Aštuonis 2001-ųjų laidos dyzelinu varomus autobusus, Rėgensburgo (Vokietija) miesto gatvėmis nuvažiavusius po 800–900 tūkst. kilometrų, Panevėžio autobusų parkas įsigijo už naudoto lengvojo automobilio kainą – už visus sumokėjęs 58 tūkst. Eur, arba po 7250 Eur už kiekvieną.
Darbuotojų kalbas apie ką tik nupirktuose autobusuose lendančias rūdis ir gedimus pavadinęs pliurpalais, R. Petukauskas visgi pripažįsta, jog pirkinys neilgaamžis. T. Šiaudinio nuotr. Vokiečiai turėjo džiaugtis suradę, kas jų senienas nupirko kad ir pusvelčiui – šioje šalies dalyje senesnius nei 15-os metų maršrutinius autobusus naudoti draudžiama. Vis dėlto pigiu pirkiniu neliko sužavėti ir Panevėžio autobusų parko darbuotojai.
Viešumo vengiantys įmonės keli vyrai neabejoja, kad nupirktieji autobusai jau pavasarį vargu ar visi išvažiuos į gatves. „Miesto maršrutiniam autobusui 17-a metų reiškia didelį susidėvėjimą. Po pirmos žiemos reikės virinti skardas. Jau dabar kai kurių nupirktųjų šonai parūdiję, o kai dar gaus druskos, visai prakiurs.
Vienam yra problemų dėl priekinio stiklo nusausinimo, kitam jau reikėjo keisti variklio purkštukus, greičiausiai visų tas pats laukia“, – vardijo darbuotojai.
Įsibėgėję sustojo
Pastaruosius penketą metų Panevėžio autobusų parkas didžiuodavosi pasipildantis tik naujais autobusais. 2012-aisiais įmonė įsigijo šešis ekologiškus ir ekonomiškus, hibridinius elektra bei dyzelinu varomus „Soliaris“ autobusus.
Nors kiekvienas jų kainavo maždaug po 1 mln. Lt, tačiau parkas sumokėjo tik 15 proc. sumos – kitą dalį finansavo Europos Sąjunga.
Dar po metų už Lietuvos Ispanijai parduotus taršos leidimus Aplinkos ministerija keleivinio transporto įmonėms centralizuotai nupirko 93-is mažai taršius miesto autobusus. Iš jų Panevėžiui teko 9-i.
Autobusai įmonėms dovanoti su sąlyga, kad šios bus įsirengusios suspaustų gamtinių dujų kompresorines. Tokią pasistatyti Panevėžio autobusų parkui atsiėjo apie 2 mln. litų. Įmonės vadovai tuomet džiūgavo, kad suspaustomis gamtinėmis dujomis varomi autobusai ne tik mažiau teršia aplinką, bet ir ekonomiški – gamtinėms dujoms, naudojamoms miesto transporte, netaikomas akcizo mokestis.
Dabar sprendimą prisipirkti kur kas brangiau išlaikomų senų, Vokietijoje nebeeksploatuojamų dyzelinu varomų autobusų R. Petukauskas aiškina vienintele galimybe pakeisti dar prastesnes Panevėžyje keleivius vežančias senienas.
Šiuo metu Panevėžio autobusų parke iš 70-ies autobusų 15-iolika naujų, o kiti – 20–35 metų. „Jie beviltiškai supuvę: salonai baisūs, smirdantys, lūžtantys perpus.
Nebėra ką virinti – vien puvėkai. Naujiems pirkti galime pasiskolinti iš banko, bet reikės arba Savivaldybei įmonę dotuoti, arba žvėriškai kelti bilietų kainas“, – teigia direktorius.
Numatyti metalo laužui
Vokietijoje 17-iolika metų važinėtuosius R. Petukauskas, priešingai nei jo pavaldiniai, giria. „Jų būklė labai gera. Švarūs, gražūs salonai, nesupuvę.
Daug pasako tas, kad juos prižiūrėjo ne koks privatininkas, o valstybinis vokiečių autobusų parkas“, – „Sekundei“ tvirtino R. Petukauskas.
Darbuotojų kalbas apie lendančias rūdis ir gedimus pavadinęs pliurpalais, direktorius visgi pripažino, kad neseniai nupirktiesiems autobusams jau prireikė remonto.
Tiesa, kol kas smulkaus.
„Viena kita rūdelė iškilusi. Nuvalysim, padažysim. Vieną perdažėm, nes buvo apklijuotas vokiškomis reklamomis. Vienam variklio purkštukus reikėjo pakeisti. Dar priekinio stiklo pūtiklis neveikė maksimaliu galingumu – suremontuosim. Vairuotojai sako, kad geras pirkinys už tokius pinigus“, – vardijo parko vadovas.
R. Petukauskas tikina, esą brangaus rimtesnio remonto parko septyniolikmečiams neprireiks. Neva tuo esąs užtikrintas.
„O kas gali sugesti? Tai yra „Mercedes“. Jie turi savybę negesti, o dalys pigios ir jų visur yra. Jei suges, be gailesčio nurašysim ir paleisim dalim. Tegul būna kaip kanibalai, kurie patys save suvalgo“, – ramus direktorius. R. Petukauskas sutinka, kad pirkinys, nors ir vokiškas, nebus ilgaamžis.
„Jei ketverius metus dar važiuos, paskui galėsime drąsiai tuos autobusus priduoti į metalo laužą ir turėsime ekonominį efektą“, – nusiteikęs direktorius.
Monopolininkų eros pabaiga?
R. Petukausko teigimu, pirkti senienas iš Vokietijos tebuvo laikina išeitis, kol Autobusų parkas vėl sulauks dovanos iš valstybės. Įmonė tikisi jau kitąmet transporto parką papildyti 8-iais naujais autobusais už juos sumokant tik 15 proc. kainos.
Visgi tokios prognozės skamba gana optimistiškai, mat pats Autobusų parkas negali būti užtikrintas dėl savo perspektyvos.
Aukštaitijos sostinė jau galėjo pasinaudoti Susisiekimo ministerijos jai paskirta ES parama miesto viešojo transporto parkui atnaujinti, jei ne iškilusi netikėta kliūtis. Susisiekimo ministerijos parengtame apraše vienas iš reikalavimų tokiai paramai gauti – savivaldybė sutartį dėl keleivių vežimo turi būti sudariusi su įmone, parinkta viešajame konkurse. Panevėžio savivaldybė su pačios valdomu Autobusų parku pasirašiusi vidaus sutartį, o tai reiškia, kad savo įmonei keleivių vežimą atidavusi be konkurencijos.
Tiesa, Panevėžys ne vienintelis, kur savivaldybės bendrovė monopolizavusi rinką. Susisiekimo ministerijos reikalavimą, atveriantį kelią konkurencijai, savivaldybės skundė Konkurencijos, taip pat Viešųjų pirkimų tarnyboms. „Ilgai bandėme įrodinėti, kad vidaus sandoris su Autobusų parku buvo sudarytas ne šiaip sau, nes nebuvo kitų vežėjų“, – aiškino Panevėžio savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Tomas Jukna.
Visgi apraše išliko sąlyga, jog į solidžią ES paramą naujiems autobusams pirkti savivaldybės gali pretenduoti tik sudariusios galimybę dėl keleivių vežimo įmonėms varžytis viešame konkurse.
T. Juknos teigimu, toks konkursas vežėjui Panevėžyje parinkti galės būti paskelbtas 2018-aisiais – metai iki jo apie tokį ketinimą Savivaldybė privalo būti paskelbusi viešojoje erdvėje, kad informacija pasiektų ne tik Lietuvos, bet ir Europos vežėjus.
Vadinasi, dėl galimybės vežti keleivius su vietos Autobusų parku konkurse galės varžytis ne tik šalies, bet ir ES vežėjai. „Gali atsitikti taip, kad jį laimėti gali nebūtinai Panevėžio autobusų parkas“, – sutinka T. Jukna.
Daugiau skaitykite - naujienos.lt.