„Zimbravos transporto“ autobusai dar prieš konkurso paskelbimą važiavo Vabalninko ir Subačiaus kryptimis, todėl firma, nelaimėjusi pirmojo konkurso ir nusprendusi nedalyvauti antrajame, tik dėl to, kad neatsirado kitų vežėjų, sutiko nenutraukti šio maršruto.
Panevėžio autobusų parkas vežti Ramygalos kryptimi perėmė iš pernai rudenį keleivius netikėtai atsisakiusios aptarnauti J.Vancevičiaus įmonės „Juntė“ irgi tik dėlto, kad neatsirado kitų norinčiųjų.
Konkurso sąlygos – kritikuotinos
Į posėdį pakviestas B.Zaronskis priekaištavo, kam iš viso reikėjo skelbti konkursus, jei akivaizdu, kad norinčiųjų važinėti nuostolingais maršrutais nebeatsiranda. Vežėjų firmos atstovas kritikavo konkurso sąlygas, kurios vežėjus verčia įsipareigoti dvejus metus neprašyti nuostolių kompensavimo. Taip pat sąlygose nurodyta, kad keleiviai gali būti vežami ne senesne kaip 20 metų transporto priemone.
B.Zaronskis tikino, kad susidarius tokiai situacijai staiga pakilo naujesnių autobusų kainos. Jos smulkiesiems verslininkams nebeprieinamos. Be to, užsitęsus konkursams, išsibėgiojo įmonės vairuotojai, o naujų rasti dabar – problema.
Ir taip nepelningų reisų nuostolingumą padidino kuro kainų kilimas, įvairūs mokesčiai, brangstantis transporto priemonių remontas, aptarnavimas. Todėl nenuostabu, kad vežėjai prakalbo apie tai, kad išparduos autobusus ir atsisakys verslo. Jų jau nebegelbėja ir rudenį šiek tiek padidintos bilietų kainos.
B.Zaronskiui pasirodė keista, kad „Zimbravos transportas“ pirmojo konkurso nelaimėjo todėl, kad vietoj vieno didelio autobuso pasiūlė keturis mažesnius. Jis prognozavo, kad greitu laiku nebeišsilaikys ir kitomis kryptimis važinėjantys vežėjai, mes priemiesčio maršrutai ne tik visoje Lietuvoje, bet ir užsienyje yra nuostolingi. Juos būtina kompensuoti.
Verslininkas tvirtino, kad dalį keleivių iš vežėjų „pavagia“ mokyklinių mikroautobusų vairuotojai.
A.Dirsė siūlė iš konkurso sąlygų išbraukti vienintelį punktą, draudžiantį prašyti nuostolių kompensavimo.
Siūlė bausti keleivius
Išklausius vežėjų nuomonių, tarp rajono Savivaldybės administracijos atstovų ir Transporto komisijos narių kilo sąmyšis. Prabilta ir apie tai, kad verslo atstovai, skelbdami ultimatumą, elgiasi negarbingai. Kilo abejonių, kad minėti maršrutai galbūt nėra tokie nuostolingi, kaip bandoma įtikinti. Juo labiau kad Ekonomikos ir turto valdymo skyrius neturi tikslios informacijos, kurie maršrutai pelningi, o kurie ne.
Pačių verslininkų ataskaitos esą neatspindi realios situacijos.
Pasak šio skyriaus vedėjos Aldonos Čiegytės, situacija nepasikeis tol, kol keleiviai neišmoks pareikalauti iš vairuotojų važiavimo bilietų, pagal kuriuos būtų galima gauti tikslius duomenis. A.Čiegytės įsitikinimu, galbūt reikėtų pradėti bausti tokius keleivius, kurie nepasirūpina bilietais.
Sprendimą atidėjo
Savivaldybės tarybos nariai Jonas Katinas ir Jonas Kaušakys pažymėjo: buvo padaryta klaida prieš skelbiant visus 10 vežėjų konkursų, kad prie pelningų maršrutų nebuvo priskiriama dalis nepelningųjų.
Politikų nuomone, reikėjo maršrutus tinkamai išskaidyti.
Nors iš pradžių Transporto komisija ir Savivaldybės administracijos atstovai buvo linkę iš konkurso sąlygų išbraukti bent jau punktą, draudžiantį prašyti kompensavimo ir skelbti konkursą iš naujo, susizgribus, kad organizuoti naujo konkurso ir išrinkti laimėtojų nebeįmanoma spėti per tris savaites, nutarta klausimo svarstymą atidėti po savaitės.
Pritarimo nesulaukė ir Transporto komisijos pirmininko Petro Nevulio siūlymas, kad iš dalies Savivaldybė kompensuotų šių dviejų krypčių vežėjų patiriamus nuostolius, o kitą dalį pelno vežėjai susirinktų pakėlę važiavimo bilietų kainas.
Jei „Zimbravos transportas“ nuo birželio 9 dienos atsisakys vykti Vabalninko–Subačiaus kryptimi, Savivaldybės administracijos direktorius Vitalijus Žiurlys tikisi surasti kitą laikiną vežėją, kol naujas bus išrinktas konkurso būdu. Neatmetama galimybė, kad gali tekti keisti abu konkurso sąlygų punktus – tuos, kurių reikalauja verslininkai.