„Klausimas, kas bus toliau? Vis tiek akcizą padidins ir visiems bus jaučiama“, – teigė vienas iš vairuotojų.
„Darbas yra darbas. Dirbi, važiuot reikia, tai vis tiek pili“, – dalinosi moteris.
Žmonės praėjusių metų kainų, kai litras dyzelino ir benzino kainavo apie 2 eurus – net nenori prisiminti, o kainas stebinčio portalo vadovas, tokiomis mažomis degalų kainomis yra maloniai nustebintas.
„Paprastai, kai prasideda atostogų sezonas, iš principo, degalai turi potencialą brangti, nes didėja paklausa“, – teigė „Pricer.lt“ įkūrėjas Arūnas Vizickas.
Ekonomistai sako, kad pagrindinė mažėjančių degalų kainų priežastis – buksuojanti pasaulio ekonomika.
„Tas didysis vakarėlis baigėsi pigių pinigų. Pinigai brangsta, palūkanos kyla, ekonomika šiek tiek lėtėja ir, atitinkamai, paklausa naftos produktų mažėja, ypatingai, dyzelino. Tas yra jaučiama, nes dyzeliną naudoja, ypatingai, pramonė, transporto sektorius ir tiems sektoriams lėtinant apsukas matosi, kad to dyzelino pasaulyje pakankamai nemažai atsiranda“, – teigė ekonomistas Žygimantas Mauricas.
„Pricer.lt“ pateiktoje lentelėje matosi, kad nors benzino kaina nuo metų pradžios sumažėjo nedaug, tačiau dyzelino – stipriai krito. Vis dėlto, jei prisimintume, kiek benzinas kainavo pernai metų gegužę, suprastume, kad dabar važinėjame tikrai pigiai.
„Tuo pačiu laikotarpiu, reiškia, benzinas kainavo 1,82 euro vidutiniškai. Tai dabar benzinas kainuoja 1,47 euro vidutiniškai“, – priminė A. Vizickas.
Skirtumas tarp dyzelino kainų dar didesnis.
„Jeigu imti praeitus metus, tai dyzelis kainavo 1,78 euro vidutiniškai. Tuo tarpu dabar, jis kainuoja 1,31, bet galima surasti ir po 1,20 euro“, – teigė „Pricer.lt“ įkūrėjas.
Tačiau didesnio degalų pigimo A. Vizickas šią vasarą nelauktų. Anot jo, tikėtina, kad bus mažinama gavyba ir taip bus kuriamas deficitas.
Ekonomistai pateikia priešingą nuomonę. Jie sako, kad per daug mažinti gavybos naftą išgaunančios šalys nesiryš.
„Naftą išgaunantys kraštai supranta, kad pirkėjas susiduria su ekonominiais sunkumais ir tam, kad jis greičiau tuos ekonominius sunkumus įveiktų ir vėliau jau nusipirktų naftą už aukštesnę kainą, kartais, taip sakant, derybines pozicijas savo sušvelnina ir gali pasiūlyti šiek tiek pigesnius produktus“, – aiškino Vilniaus universiteto ekonomistas Algirdas Bartkus.
Jei dyzelinas dar kiek atpigs – didelio kainų kritimo tikėtis nereikėtų.
„Tos maržos buvo pakilusios net iki 60 centų vienam litrui. Dabar jau yra nukritusios iki 25 centų. Tai, praktiškai, susilygino su 2015–2019 metų vidutiniu lygiu. Tai to, sakykim, papildomo potencialo kristi dyzelino kainai jau nelabai yra, nebent naftos kaina labai smarkiai kris“, – teigė ekonomistas Ž. Mauricas.
Jau nuspręsta, kad nuo kitų metų didės akcizas dyzelinui, tačiau ekonomistai įspėja žmones pasiruošti ir netikėtoms staigmenoms iš valdžios.
„Manau, kad tikrai bus didelis noras kelti mokesčius, akcizo mokesčius ir tos kainos jau tada vėl didės, kaip ir istoriškai būdavo, pagrinde, dėl keliamų mokesčių“, – LNK žiniose teigė Ž. Mauricas.
Nepaisant didelių mokesčių, Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, Lietuvoje degalai ir toliau išlieka pigiausi Baltijos šalyse.
Visą reportažą žiūrėkite LNK: