Tarkime, viešojo transporto kainomis Kaunas dar prieš pusmetį pralenkė sostinę. Bilietai Kauno spaudos kioskuose kainuoja 10 centų brangiau nei Vilniuje. Numatoma, kad pavasarį šoktelės ir Klaipėdos viešojo transporto bilietų kainos.
Numodamas į tai ranka sostinės meras Juozas Imbrasas kategoriškai pareiškė: „Bilietų kainos kelti neketiname.“ Tokiu atveju Vilnius taps mažiausių kainų lyderiu.
Tolydžio brangstant degalams, elektrai ir didėjant darbo užmokesčiui ši situacija prasilenkia su ekonomine logika. Vilniaus valdžios užsispyrimas žūtbūt nekelti viešojo transporto bilietų kainų bendroves „Vilniaus autobusai“ ir „Vilniaus troleibusai“ gramzdina į dar didesnes skolas, nekalbant apie įstrigusį parkų atsinaujinimo procesą.
Stebėdami apverktiną Vilniaus troleibusų ir autobusų parkų padėtį Kauno ir Klaipėdos vežėjai sostinės politikų laikyseną jau kuris laikas vadina populistine, o dirbtinį bilietų kainų įšaldymą – politizuotu. Jie prognozuoja: padėtis po spalį vyksiančių Seimo rinkimų sostinėje kardinaliai keisis – vilniečiams už vienkartinį autobuso ar troleibuso bilietą teks pakloti bent po 2 litus.
Priversti koreguoti maršrutus
Apskaičiuota, kad reali viešojo transporto bilieto savikaina yra 5 litai. Vilniaus spaudos kioskuose vienkartinį viešojo transporto bilietą galima nusipirkti už 1,1 lito, tad pajamos iš bilietų pardavimo sudaro vos trečdalį bendrovėms „Vilniaus troleibusai“ ir „Vilniaus autobusai“ reikalingos sumos. Jei bilieto kaina pakiltų iki 2 litų, pajamos sudarytų kone pusę bendrovėms reikalingų lėšų.
„Tai būtų šiokia tokia paspirtis. Keistai atrodo, kai sostinėje viešasis transportas yra pigesnis nei kituose didžiuosiuose šalies miestuose. Tuo labiau kad mes skęstame skolose. Negalime išmokėti darbuotojams atlyginimų už viršvalandžius, dėl to koreguojame tvarkaraščius: savaitgaliais važinėjame rečiau, sumažinome vakarinių maršrutų skaičių. Negalime keleivių vežti už dyką.
Valdžios logika man nelabai suprantama. Jei turi pinigų, draugus gali vaišinti, bet jei esi ant skurdo ribos, prašai, kad už pietus jie susimokėtų patys“, – lygino bendrovės „Vilniaus troleibusai“ vadovas Jonas Bagdonavičius.
Diržų daugiau veržtis neišeina
Kad bendrovės „Vilniaus autobusai“ ir „Vilniaus troleibusai“ išgyventų, šiemet joms reikia mažiausiai 140 mln. litų. Miesto biudžete įmonėms numatyta skirti 104 mln. litų. Likusią sumą meras J.Imbrasas pataria vežėjams susikrapštyti patiems peržiūrėjus bendrovių vidinius išteklius.
Vežėjai tikina, kad diržų daugiau susiveržti jau neįmanoma. Be to, įmonės nori ne tik vegetuoti, bet ir gerinti transporto paslaugas bei kokybę. Tam lėšų valdžia skirti neišgali.
Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorius Gintautas Paluckas pripažįsta, kad sostinės viešojo transporto padėtis nenormali.
„Tačiau iki 2009 m. bilietų kainų turbūt nekelsime. Nemanau, kad prieš rinkimus politikai pritartų tokioms priemonėms. Tai grynai politiniai dalykai, nors ekonominė logika sako ką kita“, – atvirai apie politinius žaidimus prabilo G.Paluckas.
Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Vaidotas Antanavičius irgi prasitarė, kad pagal dabartinę rinkos padėtį bilietų kainos turėtų kilti, bet vargu ar Vilniuje tai įvyks šiemet.
Branginimui nepritarė
„Ekonominė logika diktuoja kainų kilimą, bet politikams prieš rinkimus trūksta politinės valios“, – kalbėjo G.Paluckas.
Bilietų kėlimo klausimas miesto tarybos kol kas nepasiekė. Jo svarstymas užstrigo komitetuose. Juose pritarimo, kad būtų didinamos bilietų kainos, nesulaukta.
A.Palucko nuomone, spaudos kioskuose vienkartinio bilieto kaina turėtų būti 1,5 lito, o perkant iš vairuotojo ji šoktelėtų iki 2 litų.
Tačiau miestiečiai kol kas gali būti ramūs. Brangstant maisto produktų ir kasdienio vartojimo prekėms viešojo transporto bilietai Vilniuje nebrangs. Bent jau kol praūš Seimo rinkimai.
„Vilniaus dienoje“ taip pat skaitykite:
Reikalavimai pardavėjui: tik ateikite!
Seimo rinkimai brangsta
Visuomenininkai ganys liūtą