„Kelių mokestis, dabar jeigu pagal naują tvarką, tiems mažiems krovininiams automobiliams bus ženkliai brangesnis po metų kitų kai padarys naują sistemą, o elektromobilių savininkai gauna tik paramą ir nieko nemoka į biudžetą papildomai“, – situaciją aiškina naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys.
Elektromobilių vairuotojai neperka degalų, todėl nemoka ir akcizo, kurio dalis skiriama kelių priežiūrai ir remontui. Tačiau tokie vairuotojai mano, kad tai yra teisinga.
„Mes investavom pirkdami elektromobilį, statydami saulės paneles – tam reikia irgi sukaupti pinigų. Iš ko tuos pinigus gauti? Mes gavom valstybės paramą, statant saulės elektrinę. Ji atėjo iš kažkieno kito sumokėtų mokesčių. Turbūt geriausia yra paimti iš to, kas šiai dienai teršia, o atiduoti tiems, kas investuoja į švarias technologijas“, – teigia „ELINTA MOTORS“ direktorius Laurynas Jokužis.
„Elektromobiliai nemoka nei kelių mokesčių, nei akcizų. Bet, kita vertus, sveikatai jie irgi nekenkia tiek, kiek iškastinis kuras, nes oro užterštumas sukelia ligas, kurios sveikatai tiek kainuoja, kad tie, kas degina iškastinį kurą – benziną, mazutą, durpes, anglis, dyzeliną – tai jie turi apmokėti ir sveikatos sąskaitą“, – teigia aplinkos ministras Simonas Gentvilas.
Tačiau kai kurie tyrimai rodo, kad orą teršia ir elektromobiliai. Jie dėl savo baterijos yra sunkesni, o tai reiškia ir labiau dylančias padangas bei kelių asfaltą.
„Elektromobiliai yra sunkesni, kas sąlygoja, kad jų išmetimai, preliminariais duomenimis, yra apie 8 procentus didesni dėl padangų nusidėvėjimo negu įprastų automobilių“, – teigia aplinkos apsaugos agentūros atstovė Vilma Bimbaitė.
Diskusijas paaštrino ir šią savaitę uždegta žalia šviesa brangesnių degalų įteisinimui. Pusantrų metų vilkintoms akcizų įstatymų pataisoms pritarė Seimo biudžeto ir finansų komitetas.
„Jeigu mes norime tą žaliąją transformaciją padaryti, tai turi būti kažkokia paskata, nes tu negali norėdamas pasiekti rezultatą eiti vien per mokestinę kažkokią naštą ir tuos segmentus smaugti, kurių turėtų daugiau atsirasti“, – komentuoja Seimo narys Saulius Skvernelis.
Jau kitąmet gali didėti degalų akcizai, mažėti lengvatų iškastiniam kurui, o po dviejų metų prisidėtų ir anglies dvideginio mokestis.
„Kiekvienais metais keičiamas procentas, kiek pinigų tenka kelių priežiūrios ir plėtros programai, ir kas į bendrą biudžetą įkrenta. Bet akcizai, jie yra nukreipti ir į tai, kad mažintų vartojimą. Aš esu aplinkos ministras, tai mano užduotis yra sukurti mechanizmus, kurie skatintų šildymo, transporto, elektros gamybos ir kitus sektorius eiti žalesniu keliu“, – teigia S. Gentvilas.
„Čia tas elektromobilis kaip šventa karvė, bet ateity, manau, kad valdžios siekis yra, kad nei mažesnes pajamas turintys žmonės, nei daugiabučių gyventojai neturėtų nuosavų automobilių“, – mintimis dalinasi naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas V. Baršys.
Kol verda diskusija apie tai ar turi elektromobiliai prie kelių mokesčių prisidėti, ar ne, Susisiekimo ministerija atskleidžia savo planus.
„Ateity, aišku, reikia galvoti, kad transportas pasikeis ir elektromobiliai bus, galbūt, pagrindinė transporto priemonė ir dėl finansavimo reikės kažką galvoti“, – teigia kelių ir oro transporto politikos grupės vadovas Vladislav Kondratovič.
Anot jo, tai galėtų būti tam tikras kelių ar automobilių mokestis. Pašnekovo manymu, tokių pokyčių reikėtų imtis jau maždaug po penkerių metų.
„Europos Sąjungos strategija yra tokia, kad mokėti turi tie, kas teršia dabar. Ir, manau, tikrai ne vieniems metams elektromobiliams toje vietoje reiktų daryti išimtį“, – nuomone dalinasi ELINTA MOTORS“ direktorius L. Jokužis.
Remiantis „Regitros“ balandžio mėnesio duomenimis, šiuo metu iš viso Lietuvoje yra registruota apie 61 000 hibridinių lengvųjų automobilių. Vien elektra varomų automobilių yra kiek daugiau nei aštuoni tūkstančiai.
Plačiau LNK reportaže: