Už sankcijų priežiūrą atsakingiems „LTG Cargo“ ekspertams kilo įtarimų dėl galimai kuriamų schemų, kuriomis siekiama apeiti dar nuo praėjusių metų pavasario taikomą sankcijų kontrolę į Rusijos Federaciją gabenamiems prabangiems automobiliams.
Atlikus įvykusių pervežimų stebėseną ir viešai prieinamų tarptautinių duomenų pagalba patvirtintos pirminės rizikos, jog prabangūs trečiosioms šalims, tokioms kaip Baltarusija, Kazachstanas, Kirgizija, Uzbekistanas, Tadžikistanas, Sakartvelas, Turkmėnistanas, skirti automobiliai iš tiesų yra gabenami į Rusiją.
„Kasdien su ekspertų komanda dirbame tam, kad užkirstume kelią kiekvienam bandymui apeiti galiojančias sankcijas bei atsektume galimas ribojimų apėjimo schemas. Bendradarbiaujame su atsakingomis institucijomis ir imamės visų veiksmų, kurie nuo mūsų priklauso, kad neleistini kroviniai nepasiektų Rusijos.
Atlikto vidinio tyrimo informaciją jau perdavėme tirti teisėsaugai. Taip pat klientus informavome, jog dėl nepriimtinos sankcijas apeiti siekiančių verslų keliamos rizikos „LTG Cargo“ stabdo visų prabangių automobilių pervežimus geležinkelių transportu per Lietuvos teritoriją“, – teigia „LTG Cargo“ vadovė Eglė Šimė.
„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) Grupei vasario mėn. pabaigoje dar labiau sugriežtinus krovinių gabenimo kontrolę, visiems kroviniams atliekant ypatingai detalias patikras ir išplėtus iš klientų renkamos informacijos kiekį, krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ jau kovą pastebėjo pirmuosius įtarimus sukėlusius prabangių automobilių vežimus.
Bendrovė nedelsdama kreipėsi į už krovinių kontrolę atsakingas institucijas ir konsultavosi dėl galimų kontrolės priemonių. Netrukus buvo dar labiau sugriežtinta dokumentų patikra, prašant pateikti papildomus mokėjimų ir specifikacijų įrodymus.
Sukaupus pirminę informaciją, ja dar kovo mėn. pradėta dalintis su šalies muitinės departamentu. Vasarą informacija buvo perduota teisėsaugos institucijoms, o šio tipo krovinių problematika pristatyta ir aptarta su Lietuvos respublikos muitine. Sutarta įvesti papildomas kontrolės priemones.
Vidinio tyrimo metu bendrovė išanalizavo pervežimų informaciją apie devynių klientų gabentus 447 prabangius lengvuosius automobilius.
Remiantis sukauptais duomenimis, 75 iš šių automobilių buvo užregistruoti Rusijoje, 55 automobiliai į šalį agresorę pateko per kitas šalis. Apie 279 automobilių registracijos vietą duomenų buvo neįmanoma rasti.
Tarp gabentų transporto priemonių fiksuoti tokių ženklų kaip „Mersedes“, „Porche Cayenne“, „Cadilac“ automobiliai. Nustatyta, kad galimoje sankcijų apėjimo schemoje dalyvavo 4 įmonės. Apie šias įmones ir jų atliktus vežimus sukauptą informaciją „LTG Cargo“ pateikė Lietuvos generalinei prokuratūrai.
Atsižvelgiant į taikomus sankcijų kontrolės ir nulinės tolerancijos rizikai principus, „LTG Cargo“ nuo gruodžio 1 d. netvirtins visų prabangių, t. y. pagamintų per pastaruosius penkerius metus ir didesnės kaip 50 tūkst. Eur vertės, automobilių gabenimo geležinkeliu į minėtas trečiąsias šalis paraiškų. Klientams, kurių pervežimai atitiks sustiprintos kontrolės reikalavimus ir kurie galės neabejotinai pagrįsti sankcijų reikalavimų atitikimą, iki to laiko bus sudarytos sąlygos baigti jau suplanuotus ir užsakytus vežimus.
Šimonytė: muitinės vykdomų krovinių tikrinimo tvarka yra nuolatos tobulinama, o peržiūra griežtinama
Reaguodama į galimą tarptautinių sankcijų pažeidimą, per Lietuvą į trečiąsias šalis eksportuojant prabangius automobilius, ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė tikina, kad muitinė nuolatos tobulina krovinių priežiūros tvarką, siekiant užtikrinti, jog tokie kroviniai nepatektų į Rusiją ir Baltarusiją. Taip pat, anot jos, nuolatos siūloma suvienodinti sankcijas šioms valstybėms, bet diskusija dar tęsiasi dėl kai kurių Europos šalių noro mažinti apribojimus Baltarusijai.
„Tvarka yra nuolat tobulinama ir priežiūra yra griežtinama. Yra teikiami siūlymai Europos mastu suvienodinti sankcijas Rusijai ir Baltarusijai. Bet ta diskusija nėra lengva, nes turime kolegų, kurie dėl tariamų priežasčių, nori lengvinti kai kurias sankcijas Baltarusijai. Ir tos diskusijos tęsiasi ilgai“, – žurnalistams prieš Seimo posėdį kalbėjo I. Šimonytė.
Premjerė pabrėžė, kad didžioji dalis sankcionuotų prekių, kurios yra gabenamos į Rusiją ar Baltarusiją yra kilusios kitose ES šalyse, bet įforminamos Lietuvoje, kaip paskutinėje kelionės stotelėje, deklaruojant, jog bus gabenamos į Kaukazą ar Centrinę Aziją. Anot jos, nors vykdomas papildomas tokių krovinių tikrinimas, jis smarkiai padidina Lietuvos institucijų apkrovą.
„Kas stebi prekybos duomenis, mato, kad lietuviškų prekių apyvartą su Rusija ir Baltarusija yra 4–5 proc. ribose. Tai reiškia, kad daugiau nei 90 proc. prekių yra kilusios kitose ES šalyse. Tiesiog yra apiforminamos muitinės procedūros Lietuvoje, kaip paskutiniame taške išvykstant iš ES“, – tvirtino I. Šimonytė.
„Aišku, tai sukelia didžiulį krūvį mūsų institucijoms, nes jos turi tikrinti atvejus, kai yra deklaruojama, kad prekės yra skiriamos šalims Kaukaze ar Centrinėje Azijoje, kurios teoriškai turi galimybę gauti šias prekes. Bet yra papildomai atliekami papildomi tikrinimai dokumentų, kad maksimaliai užkirstų kelią šių prekių patekimui į Rusiją“, – teigė ji.