„Šiuo metu vyraujantis darbo užmokestis transporto sektoriuje yra apie 530 eurų „į rankas“, tai, padidinus dienpinigių normą iki 1,65, ta suma padidėja iki 122 eurų skirtumo. Gautų žmonės apie 652 eurus“, – antradienį žurnalistams sakė E. Radišauskienė.
Jos teigimu, tai nėra ta suma, dėl kurios būtų galima sakyti, kad verslai bankrutuos.
Šie pakeitimai, anot socialinės apsaugos ir darbo viceministrės, taip pat palies ir statybų sektorių.
„Šiuo metu yra 78 tūkst. vairuotojų, tarp jų trečiųjų šalių piliečių, kurie atlieka pervežimo paslaugas, daugiausia kelių transporto sektoriuje. Reikia pasakyti, kad tai palies ir statybos sektorių, kuriame yra apie 90 tūkst. žmonių. Statybininkų asociacija kreipėsi, kad reikėtų didinti dienpinigių normą, nes mes konkuruojame ir su kitomis valstybėmis“, – sakė E. Radišauskienė.
Tuo metu socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis sakė, kad šis sprendimas yra tarpinis, nes yra kitų problemų, kurias reikia spręsti, – sektoriaus komandiruojamų darbuotojų nakvynės, draudimo klausimai.
Jo teigimu, bus siekiama plėsti Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) darbą šiame sektoriuje, nes keli atlikti tyrimai parodė didelį skaičių pažeidimų.
„Yra atlikti keli specialūs tyrimai ir nustatytų pažeidimų kiekis arba netgi baudų kiekis yra pusei įmonių, kurios buvo vertinamos. Baudos nenustatomos už bet ką, tai rodo, kad pažeidimai rimti. Tai reiškia, kad visame sektoriuje yra daugiau mažiau problemų ir lygiagrečiai plėsime VDI darbą būtent šitame sektoriuje, nes jis yra vienas iš rizikingų. Toliau skatinsime kolektyviniam susitarimui“, – sakė L. Kukuraitis.
Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė Inga Ruginienė sakė, kad kiti žingsniai gerinant vairuotojų darbo sąlygas bus susiję su komandiruotėmis ir atlyginimų mokėjimu.
„Antras žingsnis su Vyriausybe žengtas – yra pateikta Darbo kodekso pataisa, kai atlyginimai, didesni nei vidutinis darbo užmokestis, turėtų būti mokami tik į banko sąskaitą. Mes jau darome pirmą žingsnį, kad išvengtume grynųjų pinigų operacijų.
Mūsų kitas žingsnis yra pradėti gerinti jų buvimą komandiruotėje: skaidrus darbo ir poilsio laiko režimas, antras dalykas – geresnės sąlygos pačios komandiruotės metu, tai galimybė praleisti naktį patogioje vietoje su karštu vandeniu ir (galimybe. – ELTA) pavalgyti“, – sakė I. Ruginienė.
Tuo metu trečias žingsnis yra susijęs su neapmokamomis atostogomis, kai, anot I. Ruginienės, – „žmogus grįžta iš komandiruotės ir yra priverstas išeiti neapmokamų atostogų, tai reiškia, kad lieka be socialinių garantijų.“
Profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė Kristina Krupavičienė sakė, kad yra siekiama pasirašyti susitarimą su Ukraina, kad darbuotojai žinotų, kokiomis sąlygomis atvyksta čia dirbti.
„Didelės kompanijos yra labai matomos, bet yra labai daug mažų įmonių regionuose įkurta – jų mokumas yra svarbu. Profesinės sąjungos su VDI galėtų pasižiūrėti, ar įmonė, priimanti darbuotoją, yra moki. Būna, kad siunčia dviem mėnesiams į užsienį dirbti, grįžta žmogus, o įmonė sako, kad mes esame nemokūs, negalime sumokėti atlyginimo”, – sakė K. Krupavičienė.
Vyriausybė praeitą trečiadienį priėmė nutarimą, kuriuo didinama darbo užmokesčio riba, nuo kurios priklauso darbuotojo gaunamų dienpinigių apmokestinimas. Kaip skelbė SADM, tai reiškia, kad darbdaviai, siekdami, jog visa darbuotojui išmokama dienpinigių suma būtų neapmokestinta, turės nustatyti ne mažesnį nei 1002 eurų dydžio darbo užmokestį „ant popieriaus“ arba ne mažesnį nei 6,14 euro valandinį atlygį.
Didesnis koeficientas bus taikomas nuo 2020 metų sausio 1 dienos.
Padidinus darbo užmokesčio ribą, virš kurios neapmokestinami dienpinigiai, darbuotojai, pavyzdžiui, krovininių transporto priemonių vairuotojai, gaus didesnes išmokas, kai susirgs, taps tėvais, neteks darbo ar išeis į pensiją, teigia SADM.
Šių metų rugpjūčio mėnesio duomenimis, sunkiasvorių sunkvežimių ir krovininio transporto priemonių vairuotojų vidutinės mėnesio pajamos, apmokestinamos socialinio draudimo įmokomis, buvo 695,43 euro „ant popieriaus.“
Lietuvoje iš viso priskaičiuojama apie 79 tūkst. sunkiasvorių sunkvežimių ir krovininių transporto priemonių vairuotojų, kuriems šis nutarimo pakeitimas gali būti aktualus.