Laidoje „Piniginiai reikalai“ „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas pasakojo, kad per 2020 metus iš automobilių registracijos mokesčio surinkta 15 mln. 420 tūkst. eurų. Per šiuos metus kol kas surinka 9 mln. 830 tūkst. eurų, tad iš viso per kiek mažiau nei metus biudžetas papilnėjo 25 mln. 250 tūkst. eurų. Tačiau pokyčių, kad lietuviai pirktų mažiau taršius automobilius, nepastebima.

„Negalėčiau teigti, kad įvyko parko pokytis. Populiariausios registruojamos transporto priemonės, kurių CO2 išmetamas kiekis nuo 151 iki 160 gramų. Tai atitinkamai vidutiniškai sumokama apie 90 eurų už registracijos mokestį. Tai kažkiek didesnės įtakos į parko atsinaujinimą mes nepastebime.

Iš tikro jei pasiskaičiuosime, lyginant degalus benzino su dyzelino, mokestis dyzelinui bus prie tų pačių gramų dvigubas, bet kadangi kuro sąnaudos bus pigesnės ir įvertinę kiekvienas kiek nuvažiuoja per metus, tas mokestis didesnės įtakos ir negalėjo padaryti“, – apie priežastį kodėl lietuviai vis dar renkasi taršesnį automobilį kalbėjo S. Šuminas.

Autoplius.lt vadovas Artūras Mizeris komentavo, kad tam tikrų pokyčių visgi matyti. Jis atkreipė dėmesį, kad dabar lietuviai linkę nusipirkę automobilį juo važinėti iki tol, kol jis dar važiuoja.

„Bandėme palyginti kaip praėjusį pusmetį ir pusmetį prieš metus keitėsi pasiūla taršių ir mažiau taršių automobilių. Matome, kad tose vietose, kur mokesčio ir automobilio kainos santykis yra didelis, tai senuose ir taršiuose automobiliuose, kur bent 10-20 proc. kainos sudaroma, matėme labai didelį tų pardavimų kritimą. Vertiname, kad tai nebuvo vien karantino ar pandemijos pasekmės, kadangi ten kur santykis mažas, tas pokytis praktiškai vienženklis buvo. Ir, pavyzdžiui, Latvijoje ir Estijoje, kur pandemijos situacija panaši, bet mokesčio nebuvo, tas kritimas buvo mažesnis. Atrodo, kad ir vidutinis automobilių parko amžius per tuos metus padidėjęs.

Ko gero gaunasi taip, kad kadangi mokestis mokamas registracijos metu, gaunasi kaip ir užtvankos efektas tam natūraliame automobilių parko atsinaujinimo procese. Įprastai apynaujis automobilis atvažiuoja į šalį, jis vėliau pakeičia penkis savininkus ir yra nurašomas, kiekvienoje toje vietoje, kiekvieno savininko keitimo metu dabar tenka sumokėti mokestį, kuris tampa kaip ir barjeru tai upei plaukti. Ypatingai tai tampa barjeru jau to automobilio paskutiniais gyvenimo metais, kuomet jis galbūt galėtų būti parduotas, bet jo kainą ne tiesiogiai pardavėjas turės mokėti ir, tikėtina, kad kitas automobilis, kurį jis įsigis, taip pat bus vidutinis arba senesnis, vadinasi turės sumokėti dar kartą. Dėl to ekonomiškai tampa nenaudinga tokį automobilį pardavinėti ir labai dažnai jais tiesiog važinėjama tol, kol tiesiog važiuoja. Ir tai vėliau persikelia į naujesnius segmentus, nes tas kuris nepardavė – nenusipirko, kitas taip pat ir, galimai, mes netenkame naujo automobilio atėjusio į rinką“, – svarstė A. Mizeris.

Naujas mokestis – nauji vargai „Regitrai“

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas jau ne kartą pareiškė ir užtikrino, kad automobilių mokestis šiemet bus keičiamas. Tačiau kaip, kol kas dar neaišku.

A. Mizeris tikisi, kad naujasis mokestis nesutrukdys žmonėms įsigyti naujesnį automobilį.

„Mūsų vertinimu dabartinė mokesčio schema, kuomet mokama transakcijos metu, kaip ir pasiekia priešingus tikslus. Tikriausiai reikėtų ieškoti kito būdo, galbūt ir taip socialiai ekonomiškai saugaus, kalbant gal ir apie metinį mokestį, arba apsiribojant pirmą kartą šalyje registruojamoms transporto priemonėmis, tačiau netrukdyti žmonėms bent jau mažais žingsneliais įsigyti truputėlį naujesnį automobilį, kas panašu, kad dabar vyksta“, – teigė jis.

Tuo tarpu „Regitros“ atstovas atviras – naujas mokestis bet kuriuo atveju bus iššokis ir ta kelia nerimą.

„Visie šie pokyčiai ypatingą nerimą kelia vien dėl to, kad kai liepos mėnesį startavome su vienu mokesčiu registracijos, pakeliui atsirado savininkų deklaravimo kodų (SDK) sistema ir dabar tie rėžiai, kažkur kur link judama. Aš dvejose darbo grupėse dalyvavau, kur nelabai supratau, koks tas mokestis gaminamas.

Dabar jau nedalyvaujam, ten vėl atskirai kažkokie procesai vyksta ir labai bijau, jei tai bus nuo sausio pirmos. Nerealiai man šiek tiek skamba. Neturime tokių išteklių, kad tokiais tempais startuoti, nesame kažkokia super bendrovė su super pajėgumais. Tai labai didelį nerimą mums kelia, norime su šitomis sistemomis susitvarkyti“, – teigė S. Šuminas.

Pasiteiravus, kada galėtų startuoti naujas automobilių mokestis, kad „Regitra“ būtų pasiruošusi, S. Šuminas atsakė, kad viskas priklausys nuo pasirinkto mokesčio modelio.

„Mums visiems neaišku, ar šis mokestis, kuris dabar yra, išliks, ar bus šalia dar vienas. Jeigu keisis, tai vėlgi, kokiais pagrindais, pagal ką mes skaičiuosime, ar galėsime panaudoti tai, kas dabar naudojama. Tik žinant atributų rinkinį, pagal ką tai bus daroma, mes galime pasakyti, kiek mums tai užtruks“, – nurodė S. Šuminas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (160)