Seimas žada griežtinti tvarką
Kurjerių ir vairuotojų asociacijos vadovas Dalius Rudokas pavežėju dirba 8-erius metus ir iki šiol dauguma keleivių atsiliepimų apie jį – teigiami.
„Iš 500 vertinimų, 498 baigėsi 5 žvaigždučių vertinimu“, – dalijosi jis.
Tačiau viešumoje skamba ne vien tik gražios istorijos. Žmonės neretai skundžiasi, kad su pavežėjais neįmanoma susišnekėti, jie esą dirba nelegaliai, nemoka mokesčių ar net priekabiauja prie keleivių.
„Aš pats esu važiavęs iš oro uosto naktį ir susirūpinęs žiūrėjau, ar tikrai esu gerai prisisegęs, nes tiesiog vairuotojas, kitatautis vairuotojas, kėlė įvairiausių klausimų“, – pasakojo susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Kad keleiviai jaustųsi saugesni, o pavežėjų ir taksi rinka būtų skaidresnė, valdžia užsimojo šias veiklas griežtinti. Susisiekimo ministerija parengė pataisas, o Seimas – linkęs joms pritarti.
„Siekiame, kad kiekvienas vairuotojas, veždamas keleivius, atitiktų Europos Sąjungos reikalavimus, kad turėtų europinio standarto teises“, – tikslus vardijo M. Skuodis.
Jau nuo naujųjų metų pavežėjai ir taksi vairuotojai dirbti galėtų tik turėdami Europos Sąjungos, Ukrainos, Jungtinės Karalystės arba Šveicarijos vairuotojo pažymėjimą. Trečiųjų šalių dokumentas nebetiktų.
„Tikrai labai sunku patikrinti šių pažymėjimų tikrumą, nes turime tokių šalių, kaip Indija ar kitos, kur nėra bendrų registrų ir tikrai vyksta praktiškai vizualinis patikrinimas“, – teigė Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius Genius Lukošius.
Griežtėtų ir licencijų išdavimo tvarka. Dabar užsienietis pavežėjas leidimą vežti keleivius gauna anksčiau, nei įvyksta jo paties patikra.
„Žmogus vežioja keleivius, nors net neturi leidimo gyventi Lietuvoje. Paskui Migracijos departamentas kartu su policija juos gaudo gatvėse. Dabar bus pastatytas arklys prieš vežimą, kaip ir turi būti. Pirmiausia, pateikus prašymą, išsiaiškinama, ar atitinka visas sąlygas, ar turi visus dokumentus, leidimus ir tik tada išduodama licencija“, – teigė Seimo narys (LSDP) Gintautas Paluckas.
„Transporto saugos administracija tikrai turės naujų funkcijų ir galės užtikrinti griežtesnę kontrolę“, – teigė M. Skuodis.
Gali išaugti pavežėjimo paslaugų kainos
Pernai Lietuvos transporto saugos administracija išdavė daugiau nei 7 tūkstančius leidimų pavežėjams, tačiau po policijos ir savivaldybių surinktų pažeidimų – licencijas sustabdė tik vienetams.
„Imamės priemonių, įspėjame ir tada sustabdome. Jeigu pažeidimai nepašalinami – panaikiname tokius leidimus“, – tvirtino G. Lukošius.
Tiesa, pavežėjai įspėja, kad po tokių pataisų sustabdytų ar visai neišduotų leidimų gali daugėti, o tai – ir gera, ir bloga žinia keleiviams.
„Jeigu sumažės vairuotojų, gali truputį koreguotis kainos į didėjimo pusę, bet atsiminkime, kad saugumas irgi didės“, – teigė D. Rudokas.
Pavežėjai mato ir kitus siūlymus, kurie gali patuštinti jų pinigines. Atsiranda prievolė dėl techninės apžiūros ir dėl draudimo.
„Tikrinausi, kiek nekomercinis kainuotų. Dabar kainuoja, mano atveju, apie 200 eurų brangiau metams. Aišku, yra suma, bet, jeigu dirbi daug – nesudarys tai reikšmingo poveikio“, – teigė D. Rudokas.
Galimus pokyčius teigiamai vertina ne visi
Dalis Seimo narių įsitikinę – priėmus siūlomus sprendimus, pavežėjų rinkoje šešėlio nesumažės, mat problema sprendžiama ne iš tos pusės.
„Dabar gaunasi taip, kad pavežėjai, dažniausiai, užsieniečiai, gauna tuos pinigus, dingsta iš mūsų šalies ir mokesčių nesumoka. Aš būčiau už tai, kad, jeigu sprendžiame šią problemą – ją reikėtų spręsti iki galo“, – atkreipė dėmesį Seimo narys (LVŽS) Valius Ąžuolas.
Galutinį sprendimą Seimas žada priimti šią savaitę.
Visą reportažą galite žiūrėti LNK portale: